Na 11. Festivalu gorniškega filma zmagal Šerpa

Lovorika za najboljši alpinistični film je ostala v Sloveniji, pri ustvarjalcih filma Ama Dablam, izsanjane sanje.

Objavljeno
24. februar 2017 17.00
V. U.
V. U.

Avstralsko-nepalski film Šerpa – Spor na Everestu, ki izpostavlja problematiko komercialnega alpinizma v Himalaji, je zmagovalec 11. Festivala gorniškega filma, so sporočili organizatorji.

Poleg glavne nagrade mesta Domžale je festivalska žirija med 43 filmi v tekmovalnem programu nagradila tudi najboljše v kategorijah alpinizma, plezanja, gora, športa in avanture ter gorske narave in kulture.

Lovorika za najboljši alpinistični film je ostala v Sloveniji, pri ustvarjalcih filma Ama Dablam, izsanjane sanje. Nagrajeni filmi bodo od danes do nedelje na ogled v Ljubljani, Celju, Novi Gorici, Domžalah in Mojstrani, Cankarjev dom danes gosti še predavanji slovenskega športnega plezalca Jerneja Kruderja in avstrijskega alpinista Roberta Schauerja, Slovenski planinski muzej pa Janeza Volkarja.

»Film Šerpa – Spor na Everestu režiserke Jennifer Peedom z veliko filmsko narativno senzibilnostjo poveže v eno tri zgodbe, ki jih z vso brutalnostjo razkrije smrtonosni plaz na ledenem slapu ledenika Khumbu, ki prisili šerpe, gorske vodnike komercialnih odprav na Everest, in njihove stranke k odločitvam, o katerih mora skozi film zavzeti stališče tudi gledalec,« je obrazložila mednarodna festivalska žirija, ki so jo sestavljali Martina Čufar Potard, Aleša Valič in Marco Ribetti.

Kot omenjeno, je najboljši alpinistični film slovenski Ama Dablam, izsanjane sanje, pripoved o sedemdnevnem vzponu Vanje Furlana in Tomaža Humarja prek severozahodne stene Ama Dablama. Iz baznega tabora je vzpon s kamero spremljal Zvonko Požgaj.

»Dokumentarni film o izjemnem dosežku v Himalaji uspešno rekonstruira ta alpinistični podvig z odlično uporabo arhivskega filmskega in fotografskega gradiva, z izvirnim zvokom in pripovedmi sodobnikov, ki doživeto izrišejo oba junaka severozahodne stene Ama Dablama leta 1996,« je zapisala žirija.

Alpinizem niso fanfare, bobni in spektakel

Režiser Igor Vrtačnik se je prve lovorike filma, ki je bil v 80-minutni različici premierno predvajan na festivalu, razveselil: »Delati film je tehnično zapleten postopek in dolga pot, za katero potrebuješ ogromno sodelavcev. Podobno je osvajanju vrha. Traja izjemno dolgo, je tvegano, ne veš, kaj bo, na poti potrebuješ zaupanje vseh in zajeten kos preproste sreče. Naredil sem 52 dokumentarnih filmov in enega igranega, a vedno se začne s prvim korakom.

Bili so Zvonkova knjiga in diapozitivi, stari analogni diapozitivi ... Bilo jih je zelo malo, mnogo premalo za film, in seveda zgodba Vanje Furlana, Tomaža Humarja in Zvonka Požgaja, ki so še znali videti in živeti bistvo. Zvonka sem poznal, o Tomažu, kot vsi, vedel veliko, o Vanji nič! Vanja in Zvonko sta izjemna fotografa, portreti domačinov, pokrajine so eni najlepših, kar sem jih videl, in za vsakim čutiš avtorja in lepoto življenja ...

Kdor je plezal, ve, da alpinizem niso fanfare, bobni in spektakel, kot se to snema danes. Je neskončno potrpljenje, čakanje, tišina, koncentracija. Želel sem, da je film enak. In v času njegovega nastajanja sem spoznal veliko o Tomažu, Vanji in Zvonku. Na tej poti sem se veliko več naučil, kot naredil, pa sem mislil, da o filmu vem že vse. Tudi zame je bilo to darilo.«

Najboljši plezalni film festivala je postal Jezdeci viharjev (Franz Walter, Nemčija), najboljši film o gorah, športu in avanturi Seznam (Guido Perinni, Švica), nagrajenec v kategoriji gorska narava in kultura je dokumentarni film Domovina smučanja (Fulvio Mariani, Mario Casella, Švica), nagrado za kratki gorniški film pa je prejela Plošča (Nadine Boller, Švica, Kirgizija). Žirija je podelila tudi več častnih pohval, Televizija Slovenija pa je nagradila raziskovalni dokumentarni film Sveta (ne)sveta reka (Peter McBride, Jake Norton, ZDA).