Oskarji: Teme, ki jih ameriška akademija ne spregleda

Pogledali smo med zmagovalce in poražence ameriških filmskih nagrad.

Objavljeno
03. marec 2014 16.36
 Jožica Grgič, kultura
Jožica Grgič, kultura

Ameriška filmska akademija že dolgo ni bila pred tako težavno izbiro kakor letos. Precej izenačeni so bili ameriški prevaranti (Ameriške prevare), izgubljeni astronavti (Gravitacija) in somalijski pirati (Kapitan Phillips).

Za njimi nista dosti zaostajala dementnež v lovu za neobstoječim zadetkom na lotu (Nebraska) in zaljubljenec v glas na računalniku (Ona). Sledila je obupana starejša ženska, zazrta v preteklost, ko je kot dekle zadnjič videla svojega sinka (Philomena).

Tu so še brezskrupulozni in nakokainani brokerji z Wall Streeta (Volk z Wall Streeta), bolniki z aidsom z neizmerno voljo do življenja (Klub zdravja Dallas) ter črnec, ki se bojuje za svobodo (12 let suženj).

Po pričakovanjih

Da se je med nominiranci znašla Philomena, je precej presenetljivo, kot je presenetljivo, da se mednje ni uvrstil Llewyn Davis bratov Cohen. Tudi Kapitan Phillips razen igre nima kakšnih izstopajočih odlik. Scorsesejev Volk z Wall Streeta je po drugi strani odlična študija o ameriških vrednotah in kovačih lažnega denarja, ki pa akademiji ni mogla do živega. Odličen film Ona pa je preveč nežen glede na filme, ki pritegujejo pozornost Akademije.

Za povrh gre za drzno temo, te pa Akademiji spet niso najbolj ljube. Cuarónova Gravitacija pa predvsem izstopa z vrhunsko režijo in sijajnimi tehničnimi prijemi. Glede na to, da je imela deset nominacij, bi prav lahko ponovila usodo Avatarja Jamesa Camerona iz leta 2009, ki je bil eden od največjih favoritov, končal pa je z nekaj tolažilnimi oskarji (efekti, maska ...). Tudi Ameriške prevare Davida O. Russela niso prinesle nove zgodbe, čeprav je scenarij domiseln in dramaturgija zanimiva.

Klub zdravja Dallas se ponaša z odlično igro, izvrstnim scenarijem in veščo režijo ter za povrh s prepričljivo temo, a mu je zmagoslavje preprečilo dejstvo, da so pravice temnopoltih nekaj mest višje na lestvici prioritet Akademije glede na bolnike z aidsom. Tako je McQueenov 12 let suženj je potolkel konkurenco zaradi nikoli dovoljkrat povedane zgodbe o suženjstvu. Gre za razvpit film, ki so mu že zaradi same teme najbolj prepričljivo napovedovali zlati kipec.

Cuarón se je najbolj izkazal

V tekmi za najboljšega režiserja so bili David O. Russell (Ameriške prevare), Alfonso Cuarón (Gravitacija), Alexander Payne (Nebraska), Steve McQueen (12 let suženj), Martin Scorsese (Volk z Wall Streeta). Scorsese se je vrnil k svojemu brezsramnemu humorju, Payne je režiral film o čudnih družinskih odnosih, McQueen je prikazal še eno zgodbo o nepravičnosti. Ne glede na to, da so se režijsko vsi po vrsti izkazali, se ne morejo meriti s Cuarónom in njegovo Gravitacijo. Samo mehiškemu režiserju je uspelo narediti eno od najbolj prepričljivih vizualnih stvaritev leta 2013, tako da je šel zlati kipec v prave roke.

V kategoriji najboljše glavne ženske vloge so bile nominirane Amy Adams (Ameriške prevare), Cate Blanchett (Otožna Jasmin), Sandra Bullock (Gravitacija), Judi Dench (Philomena), Meryl Streep (Avgust: okrožje Osage). Streepova je bila nominirana že osemnajstič, je najbolj izstopajoča med igralkami, saj vsaka njena vloga zasluži oskarja. Če to dejstvo zanemarimo, si je oskarja letos nedvomno zaslužila Cate Blanchett za popolno zlitje z junakinjo Woodyja Allena.

McConaughey in DiCaprio

V kategoriji najboljše glavne moške vloge so se za oskarja potegovali sami sijajni igralci: Christian Bale (Ameriške prevare), Bruce Dern (Nebraska), Leonardo DiCaprio (Volk z Wall Streeta), Chiwetel Ejiofor (12 let suženj), Matthew McConaughey (Klub zdravja Dallas). Moška konkurenca za oskarja že dolgo ni bila tako močna, a je bilo ves čas bolj ali manj jasno, da se brez zlatega kipca ne bo vrnil domov Matthew McConaughey.

Še pred leti ne bi nihče stavil na tega igralca, tokrat pa so bili vsi argumenti na njegovi strani - popolna fizična in psihična preobrazba, za nameček v temi filma, ki je Akademiji ljuba. Škoda, da gre lahko kipec zgolj v par rok, saj bi si ga še kako zaslužil tudi Leonardo DiCaprio.

V kategoriji tujejezičnega filma je bilo več dobrih filmov, a za glavnega favorita je vseskozi veljala Sorrentinova Neskončna lepota o minljivosti življenja, film, v katerem nadrealni kadri jemljejo dih.

Kategorija najboljšega dolgometražnega animiranega filma je bila prav tako izjemno močna, Akademija pa se je odločila za Ledeno kraljestvo.