Sundance, dober start v filmsko sezono

Največji festival neodvisnega filma privabi skoraj 50.000 ljudi.

Objavljeno
20. januar 2017 17.10
Robert Redford, founder of the Sundance Institute, addresses the audience at the opening night premiere of the film "An Inconvenient Sequel: Truth to Power," at the Eccles Theater during the 2017 Sundance Film Festival on Thursday, Jan. 19, 2017, in Park
Jožica Grgič
Jožica Grgič
Največji in najpomembnejši festival neodvisnega filma Sundance se je začel v četrtek v Park Cityju v ameriški zvezni državi Utah, ki je v tem času že tradicionalno prestolnica svetovne neodvisne produkcije. Festival, ki ga je ustanovil Robert Redford in traja deset dni, je že 33. po vrsti.

Festival ima vsako leto več obiskovalcev, lani ga je obiskalo 46.600 ljudi, Utahu pa je to prineslo 143 milijonov dolarjev. Na njem so bili v preteklih letih premierno prikazani številni pomembni filmi, med drugim tudi prvenec bratov Coen Krvavo preprosto (Blood Simple) in Stranger than Paradise Jima Jarmuscha, tam sta nase opozorila Quentin Tarantino in Steven Soderbergh. Film Manchster by the Sea Kennetha Lonergana z lanskega festivala bo zelo verjetno med letošnjimi kandidati za oskarje.

Letos bodo na Sundanceu prikazali 118 celovečercev iz 30 držav, med režiserji je 40 debitantov, od katerih jih 20 sodeluje v tekmovalnem programu. Filme so izbrali med več kot 13.000 prijavljenimi, med katerimi je bilo približno 4000 celovečercev in skoraj 9000 kratkih. Polovica prijav za celovečerce je prispela iz ZDA.

103 svetovne premiere

Glede na veliko število svetovnih premier na festivalu – letos kar 103 – kot prvi večji festival v novem koledarskem letu nakaže, kateri filmi bi bili lahko letos uspešni in prejemniki filmskih nagrad, vključno z oskarji.

V tekmovalni konkurenci med ameriškimi filmi je 16 naslovov, v konkurenci iz drugih delov sveta pa 13 naslovov, med njimi samo trije evropski. Razlog je, da je Sundance časovno zelo blizu festivalu v Berlinu. Tako že po tradiciji med tujimi filmi v tekmovalnem programu prevladujejo latinskoameriški naslovi. Od bolj znanih evropskih režiserjev bosta premierno svoje filme prikazala Italijan Luca Guadagnino z delom Kliči me po imenu, ki govori o spolnem prebujanju sedemnajstletnika na družinskih počitnicah v italijanski vili, ter Danka Lone Scherfig z dramo o Londonu med drugo svetovno vojno Their Finest.

Na festivalu navadno prikažejo vrsto dram, trilerjev in komedij pa tudi pomembnih dokumentarcev. Zanimanje občinstva bi utegnil pritegniti film Manifesto Juliana Juliana Rosefeldta, v katerem Cate Blanchett igra 13 različnih vlog iz vsakdanjega življenja in bere manifeste slavnih umetnikov. Med premierami naj omenimo še komorni film Beatriz at Dinner Miguela Artete s Salmo Hayek v glavni vlogi ter povojno zgodbo Mudbound Dee Rees po romanu Hillary Jordan. Metafizični film Discovery Charlieja McDowella govori o tem, kaj bi ljudje naredili, če bi obstajal dokaz za življenje po življenju. V njem igrajo Robert Redford, Jason Segel in Rooney Mara. Film Rebel in the Rye Dannyja Stronga spominja na življenje enega od največjih in skrivnostnih pisateljev 20. stoletja J. D. Salingerja, od začetka njegove pisateljske poti in burne zveze z mlado starleto do sodelovanja v drugi svetovni vojni in nastanka njegovega dela Lovec v rži. Na velikem platnu se spet pojavlja Michelle Pfeiffer. V filmu Where Is Kyra? Andrewa Dosunmuja igra ob Kieferju Sutherlandu. Film A Ghost Story Davida Loweryja, v katerem igrata Casey Affleck in Rooney Mara, govori o ženski, ki jo preganja nekdanji ljubimec.

Dokumentarci namesto novinarstva

Posebna pozornost je posvečena dokumentarnim filmom, ki se tematsko večinoma nanašajo na podnebne spremembe in vojno v Siriji. Čeprav Robert Redford načeloma vztraja pri nepolitičnosti festivala, se tokrat ni mogel izogniti Donaldu Trumpu. »Predsedniki prihajajo in odhajajo. Kakor gugalnica. Malo gre nazaj, malo naprej. Mi ostajamo daleč od politike.« Dodal pa je, da mnogi Američani občutijo tesnobo zaradi Trumpove izvolitve. »Mnogi čutijo, da prihaja tema, mnogi se bojijo, da nam bo veliko stvari vzetih. Upam in mislim, da po tem nastalo gibanje.« Kritičen je bil tudi do medijev in rekel, da njihovo vlogo vse bolj prevzemajo dokumentarci. Dejal je, da je v medijih vse tako hitro in kratkotrajno, skače se z dogodka na dogodek. »Dokumentarni filmi izpolnjujejo to praznino in vtis imam, da imajo pomembnejšo vlogo kot nekoč, ker postajajo dokumentarno novinarstvo.«

Tudi eden od dokumentarnih filmov govori o Trumpu. Film z naslovom Trumped: Inside the Greatest Political Upset of All Time (avtor Banks Tarver, Ted Bourne in Mary Robertson) prikazuje dogodke iz ozadja Trumpove predsedniške kampanje in njegove nepričakovane zmage. Zanimanje vzbuja film An Inconvenient Sequel (Neprijetno nadaljevanje), nadaljevanje z oskarji nagrajenega dokumentarca Neprijetna resnica, ki spremlja nekdanjega ameriškega podpredsednika Ala Gora pri njegovih prizadevanjih za rešitev podnebnih sprememb. Med dokumentarci kaže omeniti še City of Ghosts enega od najpomembnejših avtorjev Matthewa Heinemana, ki prikazuje nove načine vojskovanja skupine anonimnih aktivistov, ki tvegajo življenja, da bi se postavili po robu ISIS-u.

Slovenski film

Na prestižnem festivalu sodeluje tudi slovensko-hrvaški devetminutni animirani film Nočna ptica Špele Čadež, ki ga bodo po uspešni festivalski poti prikazali v mednarodni konkurenci 68 kratkih filmov, med katerimi je 14 animiranih. Letos se je za uvrstitev na festival potegovalo natanko 8700 kratkih filmov. Edini do zdaj prikazani slovenski film na festivalu Sundance je bil Perkmandeljc Dušana Kastelica leta 2003, ravno tako animirani.

Špela Čadež je avtorica več uspešnih animiranih filmov, med njimi je bil najbolj opažen Boles, ki je prejel 50 nagrad na festivalih po celem svetu.