So bili lani temnopolti igralci prezrti ali slabši?

Nominacije za oskarje: V bodočnosti morda nagrade po spolu, rasi in spolni usmerjenosti.

Objavljeno
21. januar 2016 18.02
Jožica Grgič
Jožica Grgič

»Nocoj slavimo najboljše, najbolj bele ..., oprostite, najsijajnejše zvezde Hollywooda,« je na lanski podelitvi oskarjev poduhovičil igralec Neal Patrick Harris, ki je vodil prireditev. Tudi na letošnji podelitvi 28. februarja na odru ne bo temnopoltih. Izjema bo le voditelj Chris Rock.

Drugo leto zapored se noben igralec afriškega ali latinskoameriškega porekla ni znašel med dvajsetimi nominiranci za pozlačeni kipec, kar je izzvalo dokaj burne odzive in grožnje z bojkotom prireditve. Tudi v drugih kategorijah so prišli v finale izključno belci. No, tudi posamezni filmi, katerih večinski del ekipe tvorijo Afroameričani, imajo svoje predstavnike v nekaj belcih.

Tako je film Zgodba o N.W.A. (Straight Outta Compton), ki govori o hip hop skupini, nominiran samo v kategoriji za najboljši scenarij, ki sta ga napisala belca. Podobno je tudi s filmskim nadaljevanjem o boksarju Rockyju z naslovom Creed. Pripoved o sinu Apolla Creeda, ki ji je Ryan Coogler dodal novo dimenzijo, ni prinesla nominacije ne njemu kot scenaristu in režiserju ne glavnemu igralcu Michaelu B. Jordanu, ki so ga nagradili ameriški kritiki. Je pa nominiran Sylvester Stallone, ki je za vlogo ostarelega Rockyja dobil zlati globus.

Nekateri menijo, da bi si nominacijo zaslužili tudi Will Smith, ki igra v filmu Concussion, Idris Elba za vlogo v filmu Beasts of no Nation, Benicio del Toro za Sicario, Samuel L. Jackson za Podlih osem.

Prepričan, da so temnopolti igralci nalašč prezrti, je temnopolti režiser Spike Lee dejal: »Ali mi ne znamo igrati?« Oglasil se je tudi George Clooney, ki je opozoril, da je pred desetimi leti Ameriška filmska akademija svoje delo bolje opravljala, saj je bilo med nominiranci kar več temnopoltih.

Potrebno spremeniti članstvo Ameriške filmske akademije ?

Predsednica Ameriške filmske akademije Cheryl Boone Isaacs, Afroameričanka, je izjavila, da bo morda treba spremeniti članstvo. Tega sestavljajo večinoma beli moški. »Pred nekaj leti smo poskrbeli za čim več mladih članov, zdaj je pomebno, da bodo zastopani vsi spoli, rase in spolne usmeritve,« je dejala.

Kritikam se je pridružil režiser Steve McQueen, čigar drama 12 let suženj je pred dvema letoma dobila oskarja za najboljši film. »Črni igralci bi morali imeti več možnosti. Mislim, da ima to precej opraviti z rasizmom pa tudi sami ljudje si ne drznejo razmišljati zunaj določenih form,« je dejal.

Mnogi pa tudi menijo, da so bili v zadnji filmski sezoni tako kot v lanski beli igralci pač boljši ter v močnejših in zahtevnejših vlogah in da priznanj za delo ni mogoče podeljevati po rasnem ali kakšnem drugem ključu. Res pa je tudi, na kar je še opozoril Clooney, da snemajo majhno število filmov, v katerih imajo predstavniki manjšin pomembne vloge. Zakaj je takih filmov manj, ni težko uganiti – ker zanimajo manjše število gledalcev in tako prinašajo tudi manjši zaslužek.

So pa bili na primer leta 2005 oskarji v znamenju temnopoltih igralcev, saj so bili med nominiranci kar štirje – Jamie Foxx, Don Cheadle, Morgan Freeman in Sophie Okonedo. Leta 2002 pa sta oskarja za najboljša igralca prejela temnopolta Halle Berry in Denzel Washington.

Če spomnimo na letošnje nominacije za glavno moško vlogo, res ni mogoče reči, da je katera od njih privlečena za lase. Igralci so bili v letu 2015 izjemni. Posebej je treba izpostaviti Leonarda DiCapria v Povratniku in skrajni čas je, da ga Akademija po vrsti nominaciji nagradi, za povrh ima vloga v tem filmu vse, kar je potrebno za nagrado. Ima pa sila močnega konkurenta v Michaelu Fassbenderju v vlogi brezčutnega perfekcionista in izjemnega uma Steva Jobsa.

Tekmuje pa še z Eddiejem Redmaynom v vlogi transspolnega Einarja Wegenerja v Danskem dekletu. Potem sta v igri še Matt Damon v vlogi osamljenega astronavta v Marsovcu ter Bryan Cranston za poosebitev Trumba, slavnega scenarista Hollywooda v petdesetih letih, čigar kariero je prekinila politična paranoja in cenzura, s katero je bila takrat obsedena Amerika.