Album tedna: Janez Dovč, AkordeON

Solo album mojstra harmonike preizkuša meje tega inštrumenta.

Objavljeno
14. avgust 2015 16.16
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura
AkordeON
Celinka, 2015

Fizik in harmonikar, skladatelj in improvzator, gonilna sila ustvarjalnega polja Celinka in festivala Godibodi ter srčika številnih glasbenih projektov, med katerimi je veličasten projekt Sounds of Slovenia / Sozvočja Slovenije vzorčen primer promoviranja slovenske kulture, glasbe in izvajalcev doma in v tujini. Vse to in še veliko drugega je Janez Dovč, prepoznaven harmonikar drugačne sorte, ki se je glasbi v celoti zapisal potem, ko se je 2004 pridružil skupini Terrafolk.
  
Sicer pa se je v zadnjih dveh letih predstavil predvsem s projektoma Pomladne sanje z Brino Vogelnik in Baraka s triom Dovč & Krmac & Mureškič. Imel je tudi veliko studijskih in koncertnih sodelovanj s stilsko zelo različnimi tako slovenskimi kot tujimi glasbeniki. Pogojno lahko sicer rečemo, da je njegov album Filharmonika iz leta 2007, ki ga je posnel z Orkestrom Slovenske filharmonije, samostojni prvenec. Ampak res solo album je AkordeON, ki ga je Dovč napovedal s skladbo Schrodingerjeva mačka / Schrodinger's Cat.

Med vsem temi brzenji, med kateri so tudi številna sodelovanja, kjer je s harmoniko obarval tule skladbo, tamle pa nastop, ga je vedno zanimala elektronika in njene zmožnosti in uporabnost pri glasbenem izražanju in izvajanju. Vsota tega zanimanja in premislek, kako preplesti akustičen inštrument orkestrske širine, kot je harmonika, z elektroniko, za katero naj bi bila edina omejitev le domišljija, so pesmi na novem albumu.

Čeprav zveni to bolj kot neka študijska glasba, pa je samostojni prvenec Janez Dovča AkordeON več kot le študija zmožnosti elektronike in harmonike. To je album tenkočutnega glasbenega zapisa, kjer je vse kar slišimo, poleg nekaj vokalov, zaigrano na harmoniko in obdelano z elektronskimi manipulatorji zvoka. Kot kaže je pri tem potreboval še drugotno mnenje, ki ga je dobil pri najbolj primerni osebi, in sicer pri Iztoku Turku, s katerim sta sooblikovala zvok 11 novih Dovčevih skladb.

Od poslušanju se zdi prav neverjetno, da je Dovč vse instrumentalne zvoke zaigral le na harmoniko, od običajnega igranja, melodije, basovskih linij, akordov, registrov, dinamike in artikulaciji, pa vse do ritmičnih podlag, ki so nastale z igranjem na meh, ohišje ali registre. Sicer pa je take pristope že uporabljal tako pri Baraki, kot z Brino Vogelnik. Posnetki za album so nastajali med septembrom 2014 in aprilom 2015, le skladba Shoreditch Tango je nastala pred dvema letoma na umetniškem gostovanju v Londonu, kjer je tudi pričel razvijati zamisel za tovrsten album.

Rezultat vestne in inteligentne rabe elektronike prepletene z mojstrskimi zvoki harmonike, kjer so v ospredju občutki, vzdušje, zgodbe in ne kakšno virtuozno samozadovoljevanje, je umetnina na svetovni ravni, ki se jo da prodati kjerkoli po svetu, kjer še imajo odmašena ušesa. Izvozni izdelek imamo, treba ga bo le še izvoziti, za pospeševanje tega pa je pričakovati tudi bolj dejavno vlogo državnih uradnikov, ki se s tem ukvarjajo.

Album Janeza Dovča AkordeON je eden najbolj harmonikarskih albumov ta hip in priča, da ne obstajajo staromodni in brezvezni inštrumenti, taki so lahko le glasbeniki.

Pesmi na albumu:

1. Schoreditch Tango
2. Turingova lokomotiva
3. Kvarkova svatba
4. Ples v nevihti
5. Javorjev drevored
6. Schrodingerjeva mačka
7. Beločrni burkeži
8. Štefanov tok
9. Prebujanje
10. Razgled
11. Nežen pristanek