Glasba za dobro jutro, J. Cole, G.O.M.D.

Večpomenskost sodobnega hip hopa.

Delo.si
pet, 26.02.2016, 06:00

Enaintridesetletni J. Cole, protažiranec Jay-Zja, je pod njegovo založbo Roc Nation izdal že tri studijske albume. Tretji z naslovom 2014 Forest Hills Drive je dosegel platinasto naklado in mu prinesel nominacijo za grammyja za najboljši rap album leta. Doslej mu grammyja kljub petim nominacijam še ni uspelo prinesti domov. Zato pa je to letos uspelo njegovemu raperskemu kolegu Kendricku Lamarju, ki je od enajstih nominacij osvojil kar pet zlatih gramofonov (leto prej je za singel I dobil že dva). Lamarja odkrito občuduje tudi predsednik Obama, ki je izjavil, da je How Much a Dollar Cost njegova najljubša pesem, To Pimp a Butterfly pa po njegovem mnenju album leta.

Za oba raperja pravijo, da sta rešila hip hop, ki je v poplavi današnje popularizacije predvsem pa komercializacije žanra, že videl boljše čase. Glasbenika nista nikakršna tekmeca, kot je bilo to morebiti za raperje značilno v preteklosti. Večkrat sta že sodelovala, denimo, ko se je Lamar Colu pridružil pri pesmi Forbidden Fruit. Cole pa mu je vrnil z gostovanjem na njegovi skladbi Black Friday.

Tako kot je s konceptualnim protirasističnim politično angažiranim nastopom na letošnjih grammyjih blestel Lamar, Cole družbeno stvarnost komentira v svojih videospotih. V sodelovanju z mojstrskimi režiserji tako svojim besedilom daje nov pomen. Bodisi vsebina videa gledalca odvrača od eksplicitnega besedila, kot na primer v Wet Dreamz, v katerem J. Cole govori o prvem seksu, v videu pa gledamo dva ljubka mlada kužka, ki se igrata; bodisi svoje besede podkrepi z v enem kadru posnetim sprehodom v videu Who Dat v režiji BBGuna.

Presežek zagotovo predstavlja pričujoči G.O.M.D., kjer v za rapu značilnem grobem tonu v navdihnjenem ritmu (med drugim) govori o ljubezni, videospot, pod katerega se je podpisal Lawrence Lamont, pa obravnava rasno tematiko in postavi zgodbo v čas suženjstva, na ameriški jug, kjer se na plantaži zgodi upor sužnjev. J. Cole, katerega mati je belka, je spot pospremil z besedami, da je hotel opozoriti predvsem na pomembnost združevanja črnske skupnosti v skupnem boju proti sodobnemu zatiranju.

Seveda pa je mogoče naslovno sporočilo pesmi G.O.M.D. razumeti tudi kot kritiko vsakdanjih modernih sužnjelastniških odnosov, ne glede na raso. V te smo tako ali drugače vpeti vsi. Lahko pa naslov preprosto prevedemo povsem dobesedno.

Prijavi sovražni govor