Hiphop in blues z obilico pirotehnike

V ljubljanske Križanke jutri prihaja »čudežni deček« elektronske glasbe, Gramatik.

Objavljeno
22. julij 2016 16.31
Tina Lešničar
Tina Lešničar

Domače občinstvo, ki je pred dvema letoma do zadnjega kotička napolnilo Križanke, ve, da jutrišnjega koncerta Gramatika ne sme zamuditi. Glasbeni producent in didžej, ki je v nekaj letih postal »headliner« velikih festivalov, se domov redko vrača, a njegova vrnitev je vselej pompozna.

Če ti uspe v New Yorku, ti uspe povsod, si je rekel Gramatik in se, še preden je kdo doma sploh dobro slišal zanj, odpravil čez lužo, kjer je kot orkan zavzel ameriške odre na sceni elektronske plesne glasbe (EDM). Ne le to, da ima na festivalski plesni sceni, ki se je drži stigma, da jo kreira predvsem bela ameriška študentarija srednjih in višjih slojev, Denis Jašarević iz Portoroža posebno mesto, potrdi tudi Borja Močnik aka DJ Borka, glasbeni publicist in didžej.

»V ZDA se je v 'prvo ligo' prebil brez zaledja založbe velikanke. Priti na raven, da razprodaš prizorišča, ki jih napolni od dva do deset tisoč ljudi, je izjemno težka naloga, tudi če imaš za sabo založbo in pripadajočo mašinerijo. Denisu je to uspelo z jasno strategijo, bistro samopromocijo, neutrudno, direktno komunikacijo s fani, zastonjskim deljenjem glasbe po spletu in izvrstnim receptom za muziko, ki ni dramatičen elektro 'pofl' za velike odre, ampak je kljub temu melodična, všečna in, kar je zelo pomembno, deluje tudi v živo,« komentira DJ Borka.

Od zadnjega Gramatikovega obiska je njegov zvezdniški status še napredoval, tako v ZDA kot v Evropi. Nastopil je na znanem kalifornijskem festivalu Coachella in sodeloval z Raekwonom, članom kultnih Wu-Tang Clan, njegov remiks skladbe Torture Erica Kransa so uporabili v Netflixovi seriji Narcos, konec marca pa je pri svoji založbi Lowtemp izdal nov album Epigram, na katerem je sodeloval tudi z Laibach.

Novinarka CNN Lisa Ling ga je v svojem prispevku This is Life: Electronic Woodstock (http://clubhead.tv/gramatik-to-be-featured-on-cnn-for-this-is-life-electronic-woodstock/) prosila za mnenje o uporabi sintetičnih drog na zabavah EDM, in njegov prispevek so na CNN posebej napovedali.

Preprostost, ki ni samoumevna

Začel je s preprostimi hiphoperskimi podlagami, nadgrajenimi s sempli funka in soula, ki jih je ponudil na glasbenem portalu Beatport, ne da bi se mu sanjalo, da bodo postali pravi hit. »Hiphoperske inštrumentale mu je s tem, ko jih je sčistil, napihnil in jim dodajal elemente ameriške plesne glasbe (recimo EDM), uspelo prenesti na odre velikih festivalov, kar je nedvomno edinstven primer,« pravi Borka.

Še bolj zato, ker njegove glasbene zloženke s poudarjenimi elementi bluesa in soula (vsaj v večini) niso tipično plesne, ampak bolj ležerne, »lounge« – nekateri mu zato pripisujejo tako imenovani obalni zvok. Ko jih s pravim občutkom podpre in zmanipulira s tako imenovanimi build-upi in dropi, pa ustvari evforično doživetje.

»V njegovi glasbi je veliko 'pirotehnike', virtuoznosti v kreiranju napetosti v plesnem smislu, bolj kot razumskem in čustvenem. Na začetku komada postavi groove, ga gradi in ustvarja presenečenja z različicami ritmov od breakbeata do dubstepa,« Gramatikov stil produkcije opiše njegov obalni kolega, jazzovski pozavnist, skladatelj in producent Žiga Murko.

Gramatikov izčiščeni in precizni način produkcije ter izbira všečnih semplov, pri katerih se ne zakoplje ravno v neznane globine glasbene zapuščine, imajo moč, da nagovorijo široke množice. »Gre za glasbo, ki zveni preprosto, a je za to, da nekaj zveni preprosto in hkrati deluje, po mojem potrebnega veliko dela in znanja. Gramatik je ob vsem svojem uspehu precej konservativen.

Ko je namreč prišel na določeno raven, recimo temu 'alter zvezdništvo', ni zabredel v plastično sploščen zvok ultraplesne produkcije, ampak je ostal pri svojem izhodišču in estetiki,« pravi Borka. Vztrajanje pri zvoku, ki ga je ustoličil, je tudi njegov prepoznavni produkcijski pečat, ki ga je zadnja leta nadgradil še z glasbeniki, ki v živo igrajo tudi na njegovih koncertih.

Obdeluješ, dokler ne postane tvoje

Če se komu zdi, da manipuliranje že ustvarjene glasbe ni nikakršno avtorsko delo, glasbeni producent Žiga Murko odgovarja, da »ne gre samo za jemanje vzorcev in loopanje obstoječega materiala, ampak za njegovo predelavo, obdelavo, podlaganje, obračanje, kolažiranje, reciklažo, dodajanje kontrastov, spreminjanje zvoka – dajanje svojega pečata.

Glasbo na novo oblikujemo, ji damo nov dizajn, vanjo uvrščamo druge elemente, jih brusimo, gladimo, dokler ne dobimo nečesa novega.« DJ Borka je v nasprotju s starostami rokerske produkcije mnenja, da »glasba, ki temelji na semplanju, ni nič manj avtorska kot 'prava' glasba. Povsod so kraje, posnemanja, nove tehnologije, razvoj tehnike, prelomi estetskih norm ...«

In kaj je torej tisto, kar je Gramatika izstrelilo med zvezde? Da se je znašel ob pravem času na pravem mestu in znal to izkoristiti, je prepričan Murko, Borka pa dodaja: »Popularnost je vedno produkt primernega materiala, zgodbe, ki jo okoli sebe zgradi umetnik, iznajdljivosti, promocije, vztrajnosti, predanosti pa tudi naključja. Predvsem pa je produkt časa. Nekdo postane popularen, ker čas in družbena klima to omogočata.«