Koncertne vstopnice: Kos papirja ali dragocen spominek

Organizatorji redko prodajajo lično oblikovane vstopnice, ki imajo spominsko vrednost.

Objavljeno
20. maj 2015 12.19
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura

Ko je bil svet analogen, smo obiskovalci klubskih koncertov­ in gasilskih veselic kupovali­ vstopnice v obliki bonov, s štampiljko mladinske organizacije ali gasilskega društva.

Za večje koncerte so prodajali­ lično­ oblikovane vstopnice, ki so mnogim ostale dragocen spomin na izjemen koncert.­ In danes? Prodajajo nam skorajda identične vstopnice za vse ­koncertne dogodke.

V osemdesetih letih, ko sem podpisani začel intenzivno hoditi na koncerte, so znali natisniti lične vstopnice, ki so jih mnogi ohranili za spomin. Ta praksa kakovostno oblikovanih vstopnic se je delno ohranila še v devetdesetih letih, potem pa je kmalu skoraj povsem izginila. Vstopnice za koncerte in športne dogodke se niso več razlikovale. Prav tako brezosebne so postale kot vstopnice za dogodke v slovenskih kulturnih domovih.

Čeprav uporaba računalnika omogoča poceni tiskanje, so izdelki postali generični in nič kaj lepi. Le občasno še kdo naroči natis imena nastopajočega z njegovim logotipom, še redkeje se lotijo ­klasičnega tiskanja.

Tudi za zbiratelje

Podjetje Eventim, prek katerega v Sloveniji pa tudi v sosednjih državah prodajo največ vstopnic za tovrstne dogodke, je ponudilo posebno spominsko vstopnico za koncert skupine Toto, ki bo 2. julija v ljubljanskih Stožicah. Karli ­Erdlen, direktor Eventima Slovenija, je pojasnil, da so vstopnice narejene tako, kot si želi organizator. »Omejitev so polja z besedilom, ki morajo biti na vstopnici. Vnaprej definirane so nekatere pozicije in velikosti besedila ter črtnih kod na vstopnici.«

V Sloveniji lahko obiskovalci prek Eventima kupijo spominske vstopnice šele od letos spomladi. Trenutno so v prodaji le za koncert Tota v Ljubljani in Severine v Kopru. V tujini poznajo ta način že dalj časa. Med organizatorji je veliko zanimanje za spominske vstopnice in v Eventimu pričakujejo, da bo v prihodnje mogoče kupiti take vstopnice za večino atraktivnih koncertov. Do zdaj je Eventim Slovenija prodajal posebej oblikovane vstopnice za večje prireditve, kot so tekme nogometne reprezentance ali Eurobasket 2013.

V podjetju Concertica, ki organizira koncert skupine Toto, so nam povedali, da so se odločili za posebne fan vstopnice s sliko skupine, ker so hoteli obiskovalcem koncerta ponuditi več kot samo »kupon za vstop« na koncert, nekaj, kar bi imelo spominsko vrednost. »Koncert je pomemben dogodek v življenju ljubiteljev določenih glasbenikov, zato se nam zdi prav, da imajo na voljo tudi vstopnice, ki jih bodo lahko hranili še dolgo po tem, ko so uživali na koncertu. Vstopnice imajo namreč od nekdaj status spominka, ki ga lahko ljudje hranijo tudi vse življenje. To je še posebej pomembno za zbiratelje vstopnic.«

»Oblikovanje je naredilo sto korakov nazaj«

Zvone Kukec, oblikovalec in kitarist v zasedbah Elektrika, Sokoli in Don Mentony, je oblikoval številne ovitke albumov slovenskih glasbenikov. Prav tako je pripravljal celovite oblikovalske rešitve za nekatere glasbene skupine. »Doma imam plakat narejen iz vstopnic za najbolj pomembne koncerte, na katerih sem bil; od Rolling Stones do Iggyja Popa, Metallice in drugih. Zanimivo je, da je s prihodom računalnikov, ko je postalo vse mogoče, oblikovanje, namesto da bi napredovalo, naredilo sto ­korakov nazaj.«

Meni, da je to predvsem posledica ekonomije varčevanja. Organizatorji so svojčas še dali nekaj nase in na predstavitev koncerta, ki ga pripravljajo, in so dali v prodajo lične vstopnice. Danes je pomemben le ekonomski vidik, in sicer nižanje stroškov za vsako ceno. Zato so se pojavile generične brezizrazne računalniške vstopnice, ki jih že po vstopu vržeš v ­smetnjak.

»Včasih smo vstopnice, če smo jih slučajno izgubili med koncertom, po koncertu pobirali po tleh, da smo jih imeli za spomin.« Če organizator pripravlja koncert, ki mu bo prinesel pol milijona evrov, verjetno res ne more biti velik strošek, če za ta dogodek prodaja lične vstopnice, ki bodo obiskovalcem v drag spomin. Včasih je dovolj le pogled na desetletje ali dve staro obrabljeno koncertno vstopnico, pa se hitro zbudijo spomini na dogodek in ljudi.

Kukec pravi, da oblikovalec oblikuje tako vstopnico dobesedno za drobiž. Če to naredi v okviru celotnega oblikovanja dogodka, je strošek oblikovanja vstopnice kakih 100 do 150 evrov, kar se organizatorju hitro povrne. »Občutek imam, da so pri organiziranju koncertov to plat povsem zanemarili. Zdaj organizatorji na dogodkih naredijo le najnujnejše stvari v najcenejši različici. Še sendviči v zaodrju so minimalni, če sploh so. Za domače glasbene skupine jih skorajda ni več.«