Kaj imajo skupnega Sapfo, Virginia Woolf, Cesare Pavese, Vladimir Majakovski, Bohumil Hrabal, Ernest Hemingway, Marina Cvetajeva, Akutagawa Ryunosuke, Sylvia Plath ...? Vsi so svoje življenje zaključili s samomorom. O tem, zakaj je martirologij pisateljskih samomorilcev tako dolg, v knjigi z naslovom Pisatelj in samomor piše ruski pisatelj gruzinskih korenin Grigorij Čhartišvili.
Knjiga je v ruskem originalu izšla na prelomu tisočletja, v slovenskem prevodu Boruta Kraševca pa pred nedavnim pri založbi LUD Literatura. Kar takoj povejmo, da gre za temeljito in poglobljeno delo, pravi opus magnum tega avtorja, podloženo z erudicijo in veliko raziskovalno vnemo. Avtor Grigorij Čhartišvili je po izobrazbi zgodovinar in japonolog, po poklicu pa prevajalec, urednik in pisatelj. Pod imenom Čhartišvili ga v slovenskih prevodih ne poznamo, poznamo pa ga pod psevdonimom Boris Akunin.
V slovenščino je bilo prevedenih nekaj njegovih kriminalnih romanov z aristokratskim detektivom Erastom Fandorinom v glavni vlogi. Po avtorjevih besedah so to »kriminalke za intelektualce«. V njih meša visoko in popularno literaturo, si sposoja od Tolstoja, Dostojevskega, Christijeve, piše v bogatem jeziku in z veliko aluzijami.
Zaradi vsega tega, pa tudi zaradi poigravanja s pisateljskimi identitetami (stoji tudi za pisateljskimi imeni Anatolij Brusnikin in Ana Borisova) Čhartišvilija povezujejo s postmodernizmom, primerjajo ga denimo z Umbertom Ecom. Akunin je s svojimi kriminalkami doživel izjemen uspeh, saj je prodal več milijonov izvodov knjig.
Zgodovina,
Čhartišvili žanr knjige Pisatelj in samomor definira kot esej. Zatrjuje, da ni niti literarnovedna knjiga niti znanstvena monografija, prav tako ne vseobsegajoča knjiga o samomoru, čeprav se zdi, da to slednje vendarle je. Čhartišvili se namreč samomora loti z vseh mogočih strani: zgodovinske, filozofske, religiozne, zemljepisne, nacionalne, teoretske in v drugem delu knjige tudi s poklicne s fokusom na pisateljih. Pisatelji namreč samomor naredijo dvakrat pogosteje kot pripadniki drugih poklicev. Pisatelj vneto popiše vse, kar najde uporabnega na temo samomora in kar bi mu odgovorilo na vprašanje, ali je samomor etično sprejemljiva smrt.
Najbolje, da na kratko povzamemo, kam vse ga odnese njegovo raziskovanje in razmišljanje. V zgodovinskem pregledu Čhartišvili pokaže, kako se je spreminjal odnos družbe do samomora. V stari Grčiji so pravico do samomora priznavali v nekaterih primerih, v starem Rimu tudi. Šele krščanstvo je začelo nespravljiv boj s samomorom, dokončno obsodbo pa mu je spisal Tomaž Akvinski v 13. stoletju (nesmrtna duša pripada Najvišjemu in z njo lahko razpolaga samo on).
V delu knjige, kjer avtor analizira stališča različnih religij do samomora, se pokaže zanimiv paradoks: v krščanskem svetu, ki ima najbolj odklonilen odnos do samomora, ga je največ. Tudi judostvo gleda na samomor negativno, vendar brez zastraševanja.
V poglavju o filozofiji beremo stališča raznih mislecev za in proti samomoru. Plinij Starejši ga je označeval kot najboljše darilo Boga človeku, stoiška šola je izdelala cel etični sistem, ki ga je opravičeval. Potem do konca 16. stoletja, do Montaignovih Esejev, ni bilo pravega zagovornika samomora. Apologijo mu je v 18. stoletju napisal David Hume.
Zanimive so tudi teoretske razlage za samomor. Po Čhartišvilijevem mnenju se v grobem delijo na tri tokove: sociološkega (te vidijo glavni razlog za samomor v družbenem vplivu), psihičnega (samomor razlagajo z ustrojem človeške duševnosti) in alternativnega. Eden od glavnih teoretikov, ki je odgovornost za samomor pripisal družbi, je bil Durkheim, Freud pa je bil tisti, ki je krivdo za samomor prevalil na psiho, na nezavedno. Med alternativnimi teorijami avtor omenja podnebno (največ samomorov naj bi bilo na severu), teorijo plemenske dednosti (ugrofinska in germanska plemena so bolj nagnjena k samomoru) in serotoninsko teorijo (95 odstotkov samomorilcev ima znižano vrednost serotonina).
Vpliv pečic na stopnjo samomorilnosti
V poglavju o zemljepisu izvemo, da imajo tri regije že od nekdaj sloves velike suicidalnosti: britanska, nemška in japonska. Nemci naj bi bili na vrhu seznama samomorilnosti zaradi vpliva protestantizma, nenadarjenosti za pravo religioznost, pretiravanja v kultu Ordnununga itd. Velika Britanija je nekoč veljala za otočje samomorov, danes pa zaseda v Evropi skromno dvajseto mesto.
Grigorij Čhartašvili se posveti tudi vprašanju, kateri so najpogostejši načini samomora. Po podatkih Svetovne zdravstvene organizacije je še vedno najbolj razširjen način samomora obešanje, sicer pa je ta organizacija evidentirala 83 metod samomora.
Pisatelji in
Sicer pa Čhartišvili ugotavlja, da mnogi pisatelji naredijo samomor iz enakih razlogov kot drugi ljudje. Recimo zaradi pomanjanja in revščine, izgube ali ljubezni. Primerov vsega tega je mnogo. Poglejmo nekaj ljubezenskih samomorov: Majakovski je vzel revolver v roke zaradi Veronike Polonske, Cesare Pavese se je zastrupil zaradi igralke Constance Dowling, Heinrich von Kleist je naredil skupni samomor z Henriette Vogel ... Pisatelji so se ubijali tudi, ker jih je napadla neozdravljiva bolezen, ker so se znašli v krepljih alkoholizma ali narkomanije (Tolstoj je umrl potem, ko je spil celo stekleničko morfija), politike ali norosti (recimo Sylvia Plath).
Med specifičnimi pisateljskimi razlogi za samomor pa so ustvarjalna kriza, emigracija in pa skušnjava, da pisatelji svoje življenje zmešajo z romanom. Najlepši primer slednjega je japonski pisatelj Mishima Yuiko, ki je izvedel spektakularni konec s harakirijem.
Tretji del knjige, Enciklopedija literaturicida, vsebuje podatke o tristo petdesetih literatih samomorilcih iz različnih držav in dob. Podatki pokažejo, da so najbolj nagnjeni k samomoru pesniki, najmanj pa dramatiki. Pisateljice med samomorilci zavzemajo okoli desetino seznama.
Da tekst ne bi postal monoton, ga pisatelj ves čas razbija z prilogami, v katerih spregovori o novodobni suicidalnih kultih, o s samomorom obsedenem pisatelju Dostojevskem (v vsakem od njegovih romanov se nujno kdo ubije ali poskuša ubiti), o psihoanalizi samomorov Ernesta Hemingwayja in Romaina Garyja (na koncu razloga za njun samomor ne najde v ojdipovem kompleksu, temveč v tem, da se nista znala sprijazniti s starostjo) ter o suicidalnem ritualu, prignanem do popolnosti – harakiriju.
Življenje kot izpit
Medtem ko Čhartišvili v svoji knjigi nelahko temo samomora osvetljuje skozi pisateljske konce, hkrati osvetljuje tudi razgibana življenja pisateljev. Tako mimogrede veliko izvemo o psihološkem profilu homo scribensa. Po Čhartišviliju je pogosteje od povprečja nor, ekshebicionističen, narcisističen, obseden z lastno pomembnostjo in pomembnostjo lastnega pisanja.
Na koncu Čhartišvili priznava, da kljub zagnanemu raziskovanju povsem jasnih odgovorov o samomoru, predvsem o njegovi etični sprejemljivosti, ni dobil. Jasno je le to, da do tega pojava ne moremo imeti enotnega stališča. Sam Čhartišvili se približa budističnemu odnosu do življenja in smrti: meni, da je življenje večstopenjski izpit, ki ga je treba opraviti. Če narediš samomor, se obsodiš na ponoven izpit. Življenje boš moral začeti znova.