Borges je nekje zapisal, da vsakdo ustvarja svoje lastne predhodnike, in tako dal ne samo legitimnost kolesarjem in Fami o kolesarjih Svetislava Basare (knjiga je izšla pri založbi Goga, prevod Dejan Rajčić), od njega so in illo tempore prevzeli tudi svoj temeljni postopek: ker sedanjost izvira iz prihodnosti, trdijo evangeličanski kolesarji rožnega križa, jo je mogoče popravljati kvečjemu s prihodnje perspektive.
Načrtovati atentat na Ferdinanda v poznih dvajsetih, organizirati skrivno brezčasno bratovščino, ki ji Karel Grdi ponudi zavetje, o tem govori Basarov roman, ki se mu nastanek sredi osemdesetih in zeitgeistu primeren duh teže pozna na vsakem koraku.
Tudi v tem, da je početje kolesarjev zelo podobno lovu na sanje sekte princese Ateh iz Hazarskega besednjaka. Kolesarji onirično in ezoterično posegajo v zgodovino od Babilonskega stolpa sem, se borijo z nemškimi Traumeinsatz komandosi in si prizadevajo za alogično in akavzalno nadčasovno in duhovno bližino vsega in članov, biciklističnih roženkrojcarjev, še posebej.
Navdahnjeni s Svetim Duhom in zbrani okoli svetega simbola, edinega, ki se upira horizontali, dvokolesa, se pedalarji od prvih civilizacij sem pretikajo skozi zgodovino, v katero ne verjamejo. Pri tem imajo, kot vsi pravi heretiki, nemalo težav pri cerkvenih in sploh oblasteh. Vendar jih to ne moti, fama o njih, splet legend, pričevanj, čudežev in kar še gre k ezoteriki, je položena v njihovo delovanje.
Obratno; za resnico si prizadevajo z
Nadgradnja
Basara je obstoječi model nadgradil; najprej z mističnim Bizancem, kar je nedvomno posvetilo regiji in njeni duhovni zapuščini, pa s kiševskim zanimanjem za polpreteklo in še vedno prisotno dediščino stalinizma v bolj ali manj radikalni obliki in arheologijo anarhizma. Fama o kolesarjih je spisana razkošno, nekje od patristike pa vse do zanimanja za literarne proglase, kakor so ga izkazovali strokovnjaki za metafore v usnjenih plaščih s pištolami za pasom, ti entuziastični, če že ne tudi v literaturi na isti način podkovani bratje po črki profesionalnim bralcem za javno rabo, kritikom.
Ta igrivost ima ob popasenju iz tradicije poznanih žanrov in stilov še eno posledico: duhovitost in nabritost pisanja. Preganjavični zapisniki tajnih policij ob zaslišanju članov druščine, šikaniranje početja kolesarjev, ki jim pri njihovem širjenju dvokolesne blagovesti ne verjamejo, saj je absurdna, videnje in spreobračanje, preoblačenje pomenov zgodovinskih dogodkov so bolj kot tesnobnemu romanu o teoriji zarote podobni ludističnemu poigravanju z labirinti iz črk, ki bralca bolj zabavajo kot lovijo v pajkovo mrežo. Ker je zraven obilo priklicevanja negativne teologije, od Nagardžune do Mojstra Eckharta, pa nekaj posmeha oblastnikom in vsem, ki se jemljejo preveč resno, dobiva zadeva dejavno nihilističen poprh.
Basara je prišel na idejo o kolesarjih iz resničnega dogodka, ko je v tridesetih na obrobju SZ nepismen maljčik poskusil patentirati kolo, s kakršnimi so se medtem že obilo vozili po Evropi. Popolnoma nov izum, samo iz nekega drugega časovnega in geografskega žepka, kot je Titanski trčil v ledeno goro zaradi zgodbe o Titanu, objavljene nekaj let preden je bil zgrajen. Nedoumljive so kolesarske poti, po katerih poganjajo Sveti Duh z udi njegove udarne trojke!