Amazon ne prodaja več knjige o Caravaggiu

Prejšnji teden osupljiva vest o odkritju stotih novih del, ta teden veliki dvomi.

Objavljeno
11. julij 2012 18.21
V. P. S., kultura
V. P. S., kultura

Pred tednom se je pojavila novica, da sta umetnostna zgodovinarja odkrila sto do zdaj neznanih skic in risb slavnega italijanskega slikarja Caravaggia (1571–1610) iz njegovega zgodnjega obdobja. Toda za zdaj bolj kaže na to, da bodo drugi strokovnjaki za likovno umetnost to »odkritje« zavrnili. Če bi se izkazalo, da so avtentične, bi njihova cena najverjetneje dosegla okoli sedemsto milijonov evrov.

Zgodovinsko ozadje zgodbe je tako: manieristični slikar Simone Peterzano je med letoma 1584 in 1588 v svoji delavnici v Milanu imel v uku mladega vajenca Michelangela Merisija da Caravaggia. Tja ga je pripeljala mati, ki je mojstru plačala celo premoženje, da bi ga slikarsko izobrazil. Njegova učna leta pri Peterzanu so se končala, ko se je pri osemnajstih odpravil v Rim, kjer so v tistem času gradili veliko novih cerkva in palač in so za njihovo poslikavo potrebovali slikarje. Veljalo je, da se Caravaggieva dela iz učnih let pri Peterzanu niso ohranila. Toda Maurizio Bernardelli Curuz Guerrieri, umetniški direktor muzejske fundacije Brescia, in Adriana Conconi Fedrigolli trdita, da ta dela še obstajajo. V arhivu slikarja Peterzana, ki je pospravljen v milanskem gradu Sforzesco, sta med 1378 deli identificirala sto takih, ki naj bi pripadala Caravaggiu.

Argumenti, zbrani na tisoč straneh

Njuna teorija je natančno predstavljena v elektronski knjigi Young Caravaggio – One Hundred Rediscovered Works, ki je bila prejšnji teden objavljena na Amazonu, na okoli tisoč straneh. Bernardelli in Fedrigollijeva v njej najprej analizirata znana Caravaggieva dela, še posebej ju zanimajo geometrijski vzorci, ki jih je uporabljal. Vsak umetnik ima svojo matrico, svoj strukturni DNK, svoje tipične upodobitve obrazov in teles. Teh se nauči kot študent med nenehnim ponavljanjem in piljenjem enakih motivov, trdita znanstvenika. Vzorce, ki jih najdeta v zrelih umetnikovih delih, iščeta v Peterzanovi zbirki. Najdeta osemdeset skic obrazov in delov telesa, ki naj bi bili prepoznavno Caravaggievi. Nadalje se Bernardelli in Fedrigollijeva posvetita stilistični analizi Caravaggia v primerjavi s Peterzanom. Slike zrelega mojstra Peterzana se zelo razlikujejo od del najstniškega Caravaggia, trdita raziskovalca. Prvi je natančen in bahav, drugi močan in realističen, a še negotov.

Skepsa je velika

Domnevno odkritje je naletelo na skepso številnih strokovnjakov. Eden od njih je Claudio Strinati, ugledni strokovnjak za likovno umetnost 16. stoletja, ki pravi, da je trditev Maurizia Bernardellija Curuza Guerrierija in Adriane Conconi Fedrigolli popolnoma absurdna. Peterzano je imel ogromno učencev, skupaj so ustvarili okoli petdeset tisoč skic in risb in ni mogoče identificirati, komu pripada katera, trdi Strinati. Predstavnik za kulturo mesta Milano Stefano Boeri je dejal, da so sprožili preiskavo, s pomočjo katere bi radi dognali, ali so bili postopki, ki so pripeljali do izida knjige, pravilni. Strokovnjaka sta namreč v arhivu preučevala le fotografske reprodukcije, ne pa originalov. Poleg tega bi bilo bolj logično, da bi svoje izsledke objavila v strokovnih revijah in ne na Amazonu.