Slovenska že pregovorna ljubezen do gora nedvomno pušča sledi v literaturi. Ne le da je gorniške literature sorazmerno veliko, ampak je v njej – podobno kot v gorništvu samem – zaznati precejšen premik od prvotne liričnosti, ki veje iz zapisov začetnikov te literature pri nas, denimo Juliusa Kugyja ali Frančka Kneza, do sodobnejših zapisov, v katerih tečejo znoj, kri in solze.
Na vprašanje, od kod izvira slovenska obsesija z gorami, ki se navsezadnje kaže v številnosti različnih del, je najbolj preprosto in neposredno odgovoril Urban Golob, slovenski alpinist, fotograf in pisec (Na beli steni, 2004). »Bistvo alpinizma je zgodba, in če se malo pošalim, ampak res zelo malo, je težko najti alpinista, ki bi strpel ob šanku s kozarčkom vina, ne da bi povedal svojo zgodbo.
Vrhunski slovenski alpinist Viki Grošelj je opazil predvsem, da je v ospredju bolj eksaktno pisanje. »Razumljivo je, da različna obdobja porajajo različne sloge, poleg tega vse več ljudi piše in s tem je tudi več pristopov. Sam sem alpinizem vedno dojemal kot pustolovščino v najbolj žlahtnem pomenu besede, zato me liričnost nikoli ni motila, morda celo nasprotno.«
Grošelj je v bibliografiji nanizal štirinajst del (zadnje je Velikani Himalaje, 2013) in med pogovorom je bilo zaznati, da se vrača k zgodbam, ki jih je morda povedal, a nikoli zapisal: »Moje sanje so napisati knjigo o alpinizmu, v kateri bi se duh dogajanja in razpoloženja izražal v opisovanju detajlov. Imam že delovni naslov: Svetišče mojega sveta, saj gre za spomine na dele zemlje, kamor se vedno vračam oziroma kamor se vračajo moje misli.«
Idilična fotografija ostaja
Čeprav se je v gorniški literaturi precej spremenil način upovedovanja, kakor so se strinjali sogovorniki, se – zanimivo – ni veliko spremenila fotografija, ki je neločljiv del te literature, še zlasti ko gre za biografske in avtobiografske zapise.
Leta 1982 so se »opisi v maniri Juliusa Kugyja mešali s poetičnimi impresijami o gorah kot simbolu miru, tišine in napora, potrebnega, da skozi gorske vzpone najdemo tudi pot k samemu sebi«, je zapisal v uvodu knjige. Kugyjeva beseda, je nadaljeval, sicer še vedno odmeva med vršaci, toda zdaj so se planincem pridružili adrenalinci, ki po gorah izvajajo nadrealistične podvige.
V uredništvu so, kot je povedal urednik fotografije Arne Hodalič, zbrali skoraj deset tisoč posnetkov, ki so jih posredovali ljudje, vsaj toliko jih je vključil v izbor še iz arhiva iz časa, ko so pripravljali planinski atlas. Iz te množice so izbrali 213 fotografij 65 avtorjev ter jim dodali besedila štirih avtorjev, ki so po svoje upovedali letne čase.
Čeprav je današnji pogled na fotografiji bistveno bolj oseben kot pred tridesetimi leti, je Arne Hodalič, kakor je dejal, še vedno pogrešal fotografije akcije, ljudi, detajlov, pripetljajev v planinskih kočah … Tudi Marjeta Keršič Svetel, novinarka in naravovarstvenica, ki je knjigi dodala impresije o pomladi, je opazila, da je malo drugačnih pogledov na hribe, takih, ki razkrivajo to idilo bolj osebno ali vsaj manj idilično, v slabem vremenu, denimo.
Vprašanje, kaj je vzrok, da se je ta obsesija tako zarila v slovensko dušo, je po njenem vprašanje za milijon dolarjev. »Predvsem pa je ta obsesija nekoliko shizofrena. Po eni strani smo res obsedeni in kar malo iracionalni ter menimo, da moramo gore kar sami po sebi imeti radi, po drugi pa nimamo pravega spoštovanja do njih in si jih hočemo prisvojiti kot nekakšno blagovno znamko.«
Zaplotnik ostaja na vrhu
Marjeta Keršič Svetel bi si v slovenski gorniški literaturi, ki je v razvoju prešla številne različice – od Kugyjeve doživljajske, bolj znanstvene Henrika Tume, raziskovalne in hkrati razmišljujoče Klementa Juga do množice opisov odprav –, želela več del, ki bi se lotila odnosa med človekom in naravo.
Izjema med najbolj iskanimi je Pot Nejca Zaplotnika iz leta 1981 (zadnji, peti ponatis je bil leta 2000), ki po njenem mnenju ni tako priljubljena zaradi gora, ampak predvsem zaradi človeške plati zgodbe, v kateri se sprašuje o povsem elementarnih, eksistencialnih stvareh.
Ines Božič Skok iz založbe Sidarta – ta sicer v glavnem izdaja vodnike, a ima nekaj primerov leposlovja – je ugotovila, da so Kugyjevi časi prav gotovo minili, kajti sodobne bralce zaznamuje povsem drug ritem življenja, tudi zanimanja za zgodovino je manj.