Neizprosni humor nabrite judovske gospodinje

Med komičnimi nadaljevankami na zlatih globusih slavila Amazonova TV-serija The Marvelous Mrs. Maisel

Objavljeno
11. januar 2018 12.18
Jela Krečič
Jela Krečič
Nagrajene TV-serije na letošnjih zlatih globusih po večini postavljajo v ospredje intrigantne ženske like. The Marvelous Mrs. Maisel, komična nadaljevanka, postavljena v leto 1958 na Manhattan, se osredotoči na Midge Maisel, žensko višjega srednjega razreda, ki poskuša dobiti svoj prostor v svetu standup komedije.

Midge je, natančneje, lepa mlada Judinja, mati dveh malih otrok, poročena s poslovnežem Joelom, ki se v prostem času poskuša uveljaviti kot standup komik v majhnem klubu Gaslight v Greenwich Villageu. Ona mu pri tem stoji ob strani. Lastnika Gaslighta podkupuje z domačo kuho, da bi njenemu možu odstopil boljši termin za nastop. Nato budno spremlja Joelov nastop, si zapisuje ideje in pripombe, da bi postal boljši.

Midge Maisel, kot jo spoznamo v prvem delu, je popolna ženska. Je lepa, inteligentna, ljubeča, s smislom za humor, predvsem pa z močno voljo, odločenostjo, da je pripravljena za moža narediti karkoli. Njeno stremljenje k popolnosti gre tako daleč, da hodi v posteljo naličena, si sredi noči umije obraz, nato se zbudi pred možem in ponovno naliči, da je spet videti popolna, ko jo soprog zjutraj ­zagleda.

Kot se navadno zgodi popolnim ljudem s popolnim življenjem, tudi Midge kmalu doživi razočaranje. A v komediji je takšen fiasko vselej priložnost za boljše in zabavnejše bivanje. Midge najprej prizadene odkritje, da Joel krade šale drugim komikom. Ko z ukradenim materialom pogori na odru, se mu življenje zazdi brezupno. Na vrat na nos zapusti svojo popolno ženo in otroka. Obupana Midge se napije, nato pa zatava v Gaslight, si prisvoji mikrofon ter prelije svoj obup v nadvse smešen komični set. Njen talent navduši Susie Meyerson (Alex Borstein), ki dela v Gaslightu, in vzame jo pod svoje menedžersko okrilje.

O ženskah in Judih

V naslednjih sedmih delih se gospa Maisel uri v standupu, kar ni najlažja naloga. A komična TV-serija ni le zgodba o uničenem mladem zakonu ali o ovirah, ki jih mora komičarka – še toliko bolj kot njeni moški kolegi – preskočiti, da bi se uveljavila v svetu komedije. TV-serija, ki jo podpisuje Amy Sherman-Palladino (avtorica znane TV-serije Midve z mamo, Gilmore Girls), črpa predvsem iz prikaza širše družinske konstelacije, ki obdaja Joela in Midge. Lahko bi rekli, da nadaljevanka temelji na tipičnem judovskem humorju, v veliki meri uperjenem v Jude. Prav toliko stavi na genialne stranske like in njihove ekscentrične poteze. Še posebej morda izstopa Midgein oče Abe (Tony Shalhoub – glavni igralec v TV-seriji Monk), profesor na Columbii, ki se na hčerino ločitev ne zna dobro odzvati. Pri tem je, denimo, njegovo mentalno zdravje najbolj na preizkušnji, ko mu vnuk zasede prostor pred televizijo. Prav tako slikovit lik je Joelov oče Moishe (Kevin Pollak), ki ima svojo tekstilno tovarno, v kateri med drugim zaposluje (in predvsem brutalno izkorišča) skupinico Judov, ki jo je bojda rešil pred holokavstom.

Kjer bi The Marvelous Mrs. Maisel lahko postala osladna ali patetična, vselej naletimo na dovolj ostro pozicijo (avtorice serije), ki brezkompromisnega komičnega duha neprestano ohranja pri življenju. K temu prav gotovo prispeva tudi režija, ki še posebej velika družinska srečanja zajame tekoče, dinamično, tako da poantira šale, gege, zbodljaje, ki so med temperamentnimi pripadniki družin Maisel in Weissman neprestano v zraku.

Igralka na mestu

Besedo ali dve je treba nameniti tudi glavni igralki v zmagoviti komediji Rachel Brosnahan. Žensko, ki smo jo doslej gledali v stranskih vlogah, denimo obupane prostitutke v Hiši iz kart ali kot ženo enega od znanstvenikov pri projektu Manhattan v istoimenski TV-seriji, v glavni vlogi Midge Maisel zares blesti in si je zlati globus tudi krvavo prislužila; na primer z vživljanjem v minulo zgodovinsko ero in tedanje podajanje šal v standupu. Če smo o TV-seriji zapisali, da se spretno izogiba osladnosti in patetiki, to velja tudi za glavno igralko. Midge Maisel je predvsem ženska neusahljivega vitalizma in vztrajnosti, ki pa ni utemeljena v naivnem humanizmu, ampak se napaja pri bivanjskih zagatah in uvidu v nepopolnost ustroja sveta. Humor, ki preveva vse njeno bivanje (TV-serija se odpre z njenim nagovorom na lastni poroki, ki je nekakšen zametek standupa in seveda ilustracija njene duhovitosti), je lahko piker, kritičen, a zato tudi učinkovit. Njena ostra in neizprosna drža, pretopljena v inteligentne šale, je eden največjih magnetov te kostumske drame.

Pri tovrstnih teznih TV-serijah, ki prav gotovo poskušajo nekaj prispevati k ženskemu boju, je vselej nevarnost, da v svoji didaktičnosti ostanejo površinske ali enodimenzionalne. Pri The Marvelous Mrs. Maisel nasprotno lahko govorimo o pretanjenosti in niansiranosti.

Zadnji prizor prve sezone je morda eden najbolj ganljivih v sodobni televiziji. V zadnji epizodi se Midge in Joel ponovno zbližata; zdi se, da bo njun zakon dobil novo priložnost. A Joel, ki dojame, da je njegova žena zvezda komedije v Gaslightu, si inkognito ogleda njen nastop in na njegovem obrazu lahko vidimo sled bolečine, ki si jo mora gledalec pojasniti sam. Je zavisten, ker je ona toliko boljša od njega? Ga zmoti, da zasebno življenje, torej tudi njega, jemlje kot gradivo za šale? Je jezen, ker mu ni izdala, da ima ambicije kot komičarka? V vsakem primeru je v tem trenutku jasno, da je razmerje med Joelom in Midge dokončno razpadlo. A ko se pijan moški norčuje iz Midgeinega nastopa in nato jezen odide iz lokala, mu Joel sledi, ga pretepe in reče nekaj takšnega: »Bila je dobra!« Ob tem izjemnem, (psihološko) kompleksnem in prepričljivem prizoru se veselimo naslednje sezone, ki bo Amazonovim naročnikom najverjetneje dosegljiva še letos.