Že četrte uprizoritve Bizetove Carmen na slovenskih odrih v pičlih osmih letih ni mogoče z ničimer upravičiti. Ta repertoarna odločitev se je po videnem in slišanem na četrtkovi premieri v ljubljanski Operi tudi sicer pokazala za zgrešeno in neodgovorno. Le komu ali čemu je namenjena še ena v nizu neposrečenih postavitev, in to s skoraj identično solistično zasedbo kot pred sedmimi leti?
V sestavi premierne solistične zasedbe tokrat ni bilo hujših strokovnih napak, čeprav je tudi res, da nihče izmed nastopajočih ni bil zaseden v vlogi, ki bi mu bila pisana na kožo. Solisti so bili po zaslugi vodje glasbenega študija Marka Hribernika dobro pripravljeni. Manj zadovoljivi so bili njihovi prispevki v slogovnem in še zlasti izraznem pogledu.
Odsotnost vodenja muzikalnih linij skladno s stavkom v besedilu (še zlasti pri manjših vlogah) ter ritmična togost in okornost v fraziranju so precej siromašili Bizetovo glasbo. K medlemu učinku je dodatno pripomoglo skromno ali neprepričljivo čustvovanje.
Operni in otroški zbor pod vodstvom Željke Ulčnik Remic sta bila dobro pripravljena, vendar je bil ton opernega zbora prepogosto raven in trd. Vzrok je premajhna elastičnost prepone med emisijo tona. Orkester smo že (večkrat) slišali igrati bolje. Zlasti v drugem delu je kakovost igre padla, določena mesta pa bi kazalo še izdelati.
Carmen je na slovenskih odrih že tretja premiera novega šefa dirigenta Jaroslava Kyzlinka in vsem trem sta skupni muzikalna neizrazitost in izrazna pustost. Kyzlink ima solidno obrtno znanje (za razliko od predhodnika na tem mestu tudi vedno zna partituro!), a je njegov muzikalni domet skromen. Na četrtkovi predstavi se je to kazalo v umanjkanju vodenja daljših in celovitih glasbenih misli, medtem ko je njegov izrazni naboj opešal že na začetku uverture ob ponovitvi uvodnih taktov in ga ni več vzpostavil.
Z orkestrom je skozi predstavo »administrativno korektno« podpiral dogajanje na odru, vendar pričakovanega aktivnega izraznega in dramskega doprinosa ni bilo. Nadalje je bila ritmična in metrična »poštirkanost« glasbenih fraz daleč od čutnosti in uglajenosti in s tem od francoskega duha in esence sloga Bizetove glasbe.
Z režiserji v operi je težko. Dobri so namreč redki in zato tudi toliko težje dosegljivi. Drži, da je Carmen najbolj priljubljena med operami, a je za uprizoritev vse prej kot preprosta. Predvsem mora režiser, ki se je loti, obvladati (režijsko) obrt.
Če je ob predstavi Carmen odziv občinstva mlačen, če prejme med solisti največ aplavza Micaëla, če se med predstavo v dvorani marsikdo očitno dolgočasi, nekaj zagotovo ni v redu. Vidi se, da je bilo v predstavo vloženih veliko prizadevanj in poštenega dela in marsikaj je tudi postavljeno obrtno povsem korektno. A kaj, ko se Carmen brez erosa, čustev in strasti ne izide.