Recenzija knjige: Od ženine do božje manipulacije

Marcel Aymé: Mož, ki je hodil skozi stene. Založba Goga, Novo mesto 2014, prevod Agata Tomažič.

Objavljeno
10. februar 2015 17.54
Anja Radaljac
Anja Radaljac

Kratko prozo iz zbirke Mož, ki je hodil skozi stene Marcela Ayméja je mogoče urediti v tri ohlapne skupine: v prvi se pojavljajo liki z nadnaravnimi sposobnostmi (Mož, ki je hodil skozi stene, Sabine) ali pa predmeti s tovrstnimi zmožnostmi (Sedemmiljski škornji), v drugo skupino lahko uvrstimo besedila, ki se navezujejo na zakonodajo ter državno ureditev in so vselej postavljena na ozadje druge svetovne vojne (Časovne nakaznice, Odlok, Davek na žene), v tretji skupini pa so pripovedi, v katerih (z nemalo sarkazma in/ali cinizma) nastopata Bog in sveti Peter; v teh zgodbah je v ospredju vprašanje morale in etike (Poldevska legenda, Rubežnik).

Kajpak ne gre spregledati omenjenih navezav na drugo svetovno vojno; občutki tesnobe, ujetosti, nepredvidljivega konca vojne, revščine, pomanjkanja, preobračanja moralnih in etičnih kodeksov … so natančno in prepričljivo popisani ter podkrepljeni z izvrstno, izrazito atmosfero, ampak tisto, kar zgodbam daje največ dodane vrednosti, je pravzaprav odmik od vojne: zgodbe, v katere Aymé pogosto vpleta znanstvenofantastične (skok v prihodnost) in fantazijske elemente (zmožnost hoje skozi zidove), namreč posegajo veliko globlje v družbo in trkajo ob splošnejše simptomatične točke zahodne civilizacije.

Izpostaviti velja manipulacijo, ki se vpisuje globoko v tkivo vseh zgodb in se odkriva kot eden izmed odločilnih mehanizmov, ki držijo stanje družbe v (majavem) ravnovesju. Zbirka najprej uvaja osebne zgodbe posameznikov, ki razkrivajo manipulacijo v medosebnih odnosih; Dutilleul, ki lahko hodi skozi stene, manipulira najprej s sodelavci, s soprogom svoje ljubice, pa tudi z oblastjo, ki jo uteleša ravnatelj zapora, iz katerega mož nenehno uhaja (in se vanj za zabavo tudi vrača), Sabina iz zgodbe Sabine, ki se lahko pomnogoteri (in je s tem vseprisotna), pa zavaja predvsem moža, ljubimca, nato pa vse več in več ljudi – počasi postaja njena osebna manipulacija družbena.

Podobno je v zgodbi Davek na žene, v kateri se iz osebne prizadetosti nekega dacarja rodi zakon, po katerem postane žena sredstvo za plačevanje davkov. Manipulacija torej izhaja iz osebnega; podobno je jasno razvidno, da nekateri ljudje s časovnimi nakaznicami (omejevanjem števila »živih dni na mesec«) pridobivajo osebne koristi, drugi pa očitno izgubljajo.

Manipulacija s človeškimi življenji je tesno vezana na družbeno in politično tudi v kratki zgodbi Odlok; oblast se v času, ko ne zna določiti konca dolgoletne vojne, odloči za časovni preskok sedemnajst let v prihodnost; za marsikoga kajpak to pomeni preuranjeno smrt, prav vsi državljani pa s tem izgubijo sedemnajst let življenja. (Za tovrsten ukrep ni razpisan referendum.)

Podobno manipulacijo izvajata tudi sveti Peter in Bog – prav s tem, ko manipulacija poseže na vsa področja človekovega življenja, se tudi najbolj prepričljivo izgradi občutek ujetosti in nemoči, ki ni značilna le za medvojni subjekt, ampak tudi za današnjega, sodobnega.