49. Borštnikovo srečanje: Znova zmagoslavje ljubljanske Drame

Velika nagrada festivala za najboljšo uprizoritev Šeligovi Svatbi, nagrada za režijo Mateji Koležnik.

Objavljeno
26. oktober 2014 19.35
V. U., Delo.si
V. U., Delo.si

Maribor – s podelitvijo nagrad, ki se pravkar začenja v mariborski Drami, bo padel zastor nad 49. Borštnikovim srečanjem. Organizatorji so letos že pred začetkom festivala presenetili z objavo dobitnika Borštnikovega prstana – tukajšnje največje nagrade za igralske dosežke – prvaku mariborske Drame Vladu Novaku, na nocojšnjem večeru pa bodo podelili še ostale nagrade.

Ob Novaku, ki je v mariborski Drami kot Cosimo de Medici v Brechtovem Galileu debitiral že leta 1972, bo večer nedvomno ostal v lepem spominu ansamblu SNG Drama Ljubljana, ki bo k lanski nagradi za najboljšo predstavo – žirijo je tedaj najbolj prepričala prva slovenska uprizoritev Ponorele lokomotive Stanisława Ignacyja Witkiewicza v režiji Jerneja Lorencija – dodala novo veliko nagrado za najprepričljivejšo uprizoritev.

Tokrat je žirijo, v kateri so ob predsednici Tei Rogelj zasedali še Jasen Boko, Tomasz Kubikowski, Petra Vidali in Barbara Orel, prepričala Svatba Rudija Šeliga pod taktirko istega režiserja, ki se je sicer podpisal tudi pod režijo uprizoritve Mrtvec pride po ljubico po predlogi Svetlane Makarovič v izvedbi Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj. Ta bo na festivalu dosegla nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije (DGKTS) za najboljšo uprizoritev sezone 2013/2014.

Gledališče krutosti je postalo skoraj razposajeno

Uprizoritev Svatbe korenito prestavi Šeligovo kombinacijo absurda in poetičnosti v naš čas, je žirija zapisala v utemeljitvi festivalske velike nagrade. Dramaturgija in režija kontrastov v predstavi vodita v preskoke iz lahkotnega smeha v krvave obračune, gledalca pa za vsakim vogalom čaka nelagodje razpadajoče sedanjosti.

»Gledališče krutosti je postalo skoraj razposajeno. Vse je drugače, a še vedno isto, skupnost svojo frustracijo ponovno razrešuje z nasiljem nad nemočnim posameznikom. Celoten igralski ansambel režijsko zamisel uresničuje kolektivno in individualno prepričljivo ter ustvari zgoščeno in stabilno atmosfero.«

Nagrado za najboljšo režijo bo prejela Mateja Koležnik za režiji uprizoritev Moderne nô drame v izvedbi Slovenskega stalnega gledališča Trst in Prijateljev v izvedbi SNG Drama Ljubljana. Uprizoritev Moderne nô drame bo dosegla tudi nagrado za dramaturgijo – prejel jo bo Goran Ferčec –, ljubljanska Drama pa bo s svojimi produkcijami dosegla tudi vse tri osrednje igralske nagrade. Prejeli jih bodo Nina Ivanišin za vlogo v Svatbi, Janez Škof in Barbara Cerar pa za vlogi v Angelu pozabe. Borštnikova nagrada za mlado igralko oziroma mladega igralca bo pripadla Ani Urbanc za vlogo v uprizoritvi Mrtvec pride po ljubico.

Nagrado za scenografijo je žirija tokrat namenila Branku Hojniku za angažma v uprizoritvah Svatba in Kralj na Betajnovi v izvedbah SNG Drama Ljubljana in Drame SNG Maribor, za glasbo Branku Rožmanu za predstavo Mrtvec pride po ljubico, za vizualni prispevek Gašperju Brezovarju za video v uprizoritvi Vzgoja stoika v izvedbi Anton Podbevšek Teatra, posebno nagrado žirije pa bo prejela tudi Moderna nô drama, in sicer tokrat za vizualno in zvočno podobo.

Polovica videnega temeljila na slovenskih besedilih

Kaj je žirija ob izteku festivala zapisala pod črto? Selektorka Amelia Kraigher je v tekmovalni program uvrstila enajst predstav, od katerih jih je občinstvo lahko videlo deset, z izjemo ene koprodukcije na njem nevladne organizacije letos niso sodelovale, ob imenih režiserjev, ki so na srečanju stari znanci, pa so se prvič predstavili režiserji mlajše generacije Igor Pison, Kaja Tokuhisa in Natalija Manojlović.

V primerjavi z lansko izdajo je bilo na festivalu presenetljivo veliko mladih igralk in igralcev. Tistih, ki še niso dopolnili 30 let, so našteli 13, odigrali pa so 16 vlog. Izbor uprizoritev je bil sicer nekoliko skromnejši kot lani, a je kar polovica videnega temeljila na slovenskih dramskih predlogah. Skupno pet uprizoritev.