Atmosfera hladne vojne v srhljivo aktualni premieri

Prva slovenska uprizoritev Varovanega območja Nobelovega nagrajenca Harolda Pinterja bo v petek na velikem odru SLG Celje.

Objavljeno
16. februar 2016 13.33
Špela Kuralt
Špela Kuralt
Politična drama Varovano območje je nastala že leta 1958, na vrhuncu hladne vojne. Delo takrat še mladega britanskega dramatika Harolda Pinterja pa je ostalo v predalu, saj je bil Pinter hudo prizadet zaradi neusmiljenih kritik njegove Zabave za rojstni dan, ki so jo krstno uprizorili leto prej (1957). Varovano območje je luč sveta ugledalo dobrih dvajset let kasneje, dramo je namreč dokončal, jo rahlo predelal in uprizoril šele leta 1980. Delo je hitro osvojilo evropske in svetovne odre, uspehu je sledila tudi televizijska verzija na BBC leta 1982.

Dramo, ki jo je prevedla Tina Mahkota, bomo na slovenskih odrih videli prvič, na oder celjskega teatra jo bo postavil režiser Janez Pipan.

Dogajanje je postavljeno v skrivnostno ustanovo za psihološke raziskave, kjer znanstveniki izvajajo različne, tudi srhljive poskuse na pacientih, jih zlorabljajo in uničujejo njihove identitete. Pacienti/ljudje so le še številke. Eden izmed pacientov umre, izkaže se, da je šlo za uboj. Ob koncu sledi razkritje, da gre za vladno ustanovo, v kateri državna birokracija pod krinko znanosti izvaja nadzor nad ljudmi, njihovim mišljenjem in čustvovanjem.

Srhljive podobnosti z današnjim časom

Režiser Janez Pipan Pinterjevo dramo opiše kot ostro politično satiro o tem, kako država nadzoruje svoje ljudi, državljane, jih obravnava kot poskusne zajce: »Delo vsebuje farso, komedijo, kriminalko, srhljivko na koncu. Je preplet različnih žanrov. Ustanova je metafora za družbo v celoti. Vse teme, ki pa so takrat, ko je drama nastala, sodile v znanstveno fantastiko, so danes del vsakodnevne dejavnosti. Položaj posameznika v družbi danes je srhljivo podoben pacientu v ustanovi. Besedilo je zato srhljivo aktualno, sveže, napisano z obilico humorja, vendar ne moralizira. To ni politična bitka ali Sartrovska drama idej.«

Direktorja ustanove igra Renato Jenček: »Absurd tega sveta je tako močan, da se ga ne da prenesti. Groza manipulacij, laži in polresnic, ki jih politiki in inštitucije razlagajo v medijih, briše človeka. Briše, kar je človeškega v nas.« Jenček je še dodal, da je vloga zelo naporna, ker je meja, ki lahko pripelje v drug žanr zelo tanka in nevarna: »Treba se je zavedati, kam tekst pelje. Lahko pristaneš v komediji. Če pa delo izgubi ostrino, je daleč od tega, kar je Pinter hotel.«

Dramo bodo poleg Jenčka v petek odigrali še Vojko Belšak, Aljoša Koltak, Minca Lorenci, Andrej Murenc, Tarek Rashid in Branko Završan.