Boris, Milena, Radko – in vsi ostali odrski junaki

Prelet repertoarjev slovenskih dramskih gledališč: od Evripida do Gazvode ter od režiserja Jovanovića do Čeha.

Objavljeno
02. julij 2013 16.29
Slavko Pezdir, kultura
Slavko Pezdir, kultura

Slovenska repertoarna dramska gledališča se že dalj časa ravnajo po pregovoru, »Kuj železo, dokler je vroče!«, zato povečini že maja in junija nagovarjajo svoje obiskovalce (abonente) ter ostale ljubitelje gledališča z napovedmi repertoarjev za naslednjo sezono.

Za bralce smo preleteli objavljene repertoarje, da bi iz množice naslovov in njihovih uprizoriteljev v odmerjenem obsegu izpostavili nekaj novosti in posebnosti ter opozorili na nekatere ključne (so)oblikovalce.

Gledalske izkušnje nas svarijo, da ne imena avtorjev uprizoritvenih predlog in ne imena načrtovanih zasedb sama po sebi ne zagotavljajo umetniške kakovosti in odmevnosti pri občinstvu, zagotovo pa vzbujajo dodatno zanimanje in pričakovanja, še posebej kadar posamezne ustvarjalce poznamo in jim zaupamo na osnovi njihovih prejšnjih umetniških stvaritev. Ker verjamemo, da izvirna domača dramatika (in literatura nasploh) omogoča slovenskemu gledališču najtrdnejše in najprepoznavnejše sporočilno jedro ter najneposrednejšo vez z lokalnim družbenim okoljem, se želimo najprej ustaviti ob napovedih krstnih uprizoritev domačih dramskih novitet.

Ljubljanske krstne uprizoritve

V ljubljanskih gledališčih najprej omenimo noviteto Dušana Jovanovića Boris Milena Radko (letošnjo Grumovo nominiranko), s katero bodo v avtorjevi režiji in na izhodiščih njegove pred leti odmevne uspešnice Zid, jezero uvedli naslednjo sezono na velikem odru ljubljanske SNG Drame.

Na odru Male drame bodo krstno uprizorili mednarodno odmeven roman koroške pisateljice Maje Haderlap Angel pozabe v odrski priredbi in režiji tržaškega režiserja Igorja Pisona ter vsebinsko nadaljevali »koroško zgodbo«, kakor so jo v prejšnji sezoni zastavili z dramo Petra Handkeja Še vedno vihar.

V MGL bodo svojo vztrajno skrb za oživljanje omike muzikala v naslednji sezoni nadgradili z dvema domačima novitetama: Andrej Rozman - Roza je po motivih iz Aristofanove zapuščine spesnil libreto za komedijo muzikal Lizistrata (po glasbi Coca Mosquita in v režiji Mateje Koležnik), Jera Ivanc pa po motivih vira iz 16. stoletja libreto za komedijo muzikal Prevare (po glasbi Davorja Hercega in v režiji Jake Ivanca). Med krstne uprizoritve lahko štejemo tudi kabaret Cafe Dada, kakor ga bo po motivih iz zapuščine prvih dadaistov na oder postavil avtor zasnove in režiser Jaša Koceli.

V SMG bodo krstno uprizorili besedilo Andreja E. Skubica Pavla nad prepadom, za katero je dobil dramatik navdih ob življenjski zgodbi alpinistke Pavle Jesih (režiser bo Matjaž Pograjc). Med krstne postavitve smemo šteti tudi avtorske projekte igralca Daria Varge Zakulisje prvakov (odrski avtoportret), režiserja Jureta Novaka, ki bo »po Aristofanovih Oblačicah, Assangeu in Novaku« postavil na oder Megle, ter režiserja Mareta Bulca, ki bo s soustvarjalci oživljal in problematiziral Srce na dlani.

V novogoriškem SNG bodo v prihodnji sezoni krstno uprizorili Grumovo nagrajenko iz leta 2005, pesniško-filozofsko igro Matjaža­ Briškega Križ (v režiji Sama M. Strelca), ter ji ob obletnici pesnikovega rojstva dodali krstno postavitev ugledališčene poezije Srečka Kosovela za mlade v uprizoritvi Andreja Jusa in Nejca Valentija Srečko Kosovel.

V kranjskem Prešernovem gledališču bo književnik in režiser Vinko Möderndorfer krstno postavil na oder svojo noviteto o nasilju med mladimi in družbeni nemoči Jaz, Batman, v Gledališču Koper pa bo režiser Mare Bulc s soustvarjalci krstno z odra povedal Vse o Ivanu (po motivih iz del Ivana Cankarja sta režiser in dramatičarka Simona Semenič kot izhodišče za uprizoritev zapisala humorni odnos svoje generacije). Tam bodo krstno postavili na oder tudi nove dogodivščine Pike Nogavičke, kakor jih je v Naši prijateljici Piki ubesedila Desa Muck in jih bo na oder postavila Tijana Zinajić.

Z dvema krstnima uprizoritvama v koprodukcijah se bo izkazalo tudi Mestno gledališče Ptuj, in sicer z noviteto Divjad književnika in reži­serja Nejca Gazvode ter dramsko-lutkovno uprizoritvijo Romane Ercegović za otroke Vedno te ima nekdo rad.

Med slovenskimi praizvedbami tujih del najdemo pri nas še ne­uprizorjena dela iz tako imenovane literarne dediščine (na primer Senekova Medeja v SNG Drami, Krleževa črna komedija Adam in Eva v MGL, Apollinairovih Enajst tisoč batin v SMG, Mrtve duše Bulgakova in Canettijeva Svatba v Drami SNG Maribor, Norci iz Valencije de Vege in Ionescov Morilec v SNG Nova Gorica, Kleistov Michael Kohlhaas v MG Ptuj) kot tudi številna sodobna dela (na primer Abejevi Prijatelji in Lotzovih Nekaj sporočil za vesolje v SNG Drami, Steinheimova trilogija Iz junaškega življenja meščanov in Bovellova Samba Lantana v MGL, Srečanje Mitrovićeve in Chap­pellova Kraja v SNG Nova Gorica, Bartletovi Krči, Simonove Govorice in Rezina igra Kako poveš, kar si odigral v SLG Celje, Močan rod Flei­sserjeve v PG Kranj, Plemena Nine Raine in postavitev Dol, Koli Spira Scimoneja v SSG Trst).

Med posebnosti prihodnje sezone lahko uvrstimo odrske postavitve znanih filmskih umetnin, med katerimi vzbujata posebno zanimanje Wellesov Državljan Kane v priredbi in režiji Tomaža Pandurja v SNG Drami ter Nočni portir Cavanijeve v priredbi in režiji romunske režiserke None Ciobanu v Drami SNG Maribor. V sklop »filma na odru« lahko prištejemo še Axelrodovih Sedem let skomin v režiji Primoža Ekarta v MGL in Lustig-Malalejevo Nemo poroko v režiji Dina Mustafića v Drami SNG Maribor.

Od Kaligule do Virginie Woolf

Med ponovnimi odrskimi oživitvami tuje in domače klasike velja opozoriti na Camusovega Kaligulo, Evripidovo Alkestido ter Cankarjevega Kralja na Betajnovi (koprodukcija s SNG Maribor) in Šeligovo Svatbo v SNG Drami, Shakespearovega Othella in Dürrenmattove Fizike v MGL, Genetovi Služkinji v SMG, Gogoljevega Revizorja v Drami SNG Maribor, Shakespeare-Middletonovega Timona Atenskega in Stoppardovo igro Po Magrittu v SNG Nova Gorica, Wilderjevo Naše mesto in Zbrana dela W. Shakespeara (okrajšano) v SLG Celje, Pinterjevo Praznovanje v PG Kranj, Albeejevo igro Kdo se boji Virginije Woolf? v Gledališču Koper ter ne nazadnje še na Čehovovega Strička Vanja v SSG Trst.

Med domačimi režiserji priprav­ljajo za prihodnjo sezono po tri režije Mateja Koležnik (Abejevi Prijatelji v SNG Drami, Rozmanova Lizistrata v MGL in Mišimovih Pet modernih no dram v SSG Trst), Jernej Lorenci (Šeligova Svatba v SNG Drami, Shakespearov Othello v MGL in Mrtvec pride po ljubico Makarovičeve v koprodukciji s PG Kranj in MG Ptuj) ter Ivica Buljan (Rambertovo Zapiranje ljubezni v koprodukciji z MG Ptuj in MT Ljubljana, Striček Vanja Čehova v SSG Trst in Močan rod Fleisserjeve v PG Kranj).

Uveljavljeno zasedbo domačih režiserjev (med katerimi prihajajo vse bolj v ospredje predstavniki mlajše generacije, kot so Mare Bulc, Jure Novak, Jaša Koceli, Alen Jelen ...) bodo v prihodnji sezoni okrepili večinoma tudi pri nas znani in uveljavljeni gostje iz tujine: Paolo Magelli, Haris Pašović, Aleksandar Popovski, Ivan Popovski, Dino Mustafić, Miloš Lolić, Nenni Delmestre in drugi.