Deloskop napoveduje: Ustavljivi vzpon Artura Uia

Odrsko parabolo Ustavljivi vzpon Artura Uia (Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui, odrski krst 1958) je Bertolt Brecht napisal spomladi leta 1941 v Helsinkih, da bi ameriški polobli svetovnega kapitalizma nazorno razložil vzpon Adolfa­ Hitlerja. 

Objavljeno
17. januar 2012 17.33
predstava drama gledališče brecht Ustavljivi vzpon Artura Uia
Slavko Pezdir, kultura
Slavko Pezdir, kultura

Teoretski in praktični utemeljitelj epskega gledališča ter potujitvenega učinka Bertolt Brecht (1898–1956) je že maja 1941 iz začasnega zatočišča na Finskem odpotoval v ZDA in se naselil v kalifornijski Santa Monici. Parabolo o Arturu Uiu je (po lastni izjavi) napisal z mislijo na uprizoritev v ameriškem gledališču in jo »z vso zagrizenostjo dokončal sredi razburljivega pridobivanja vizumov, denarja in prostora na ladji za umik iz Evrope.

V Ameriki uprizoritve ni dočakal, ni je dočakal niti v osvobojeni Evropi; ni je dočakal do smrti.« (Dušan Voglar)

Za ameriško občinstvo je Brecht zgodbo o silovitem zgodovinskem vzponu nacizma in Hitlerjeve diktature preoblikoval v gangstersko zgodbo ali »Gangsterhistorie«, kot je zapisal v dnevnik marca 1941.

Dvojno potujitev zgodbe o vzponu spretnega, ciničnega, gangstersko brezobzirnega in nasilnega povprečneža na oblast je po eni strani dosegel s pretvorbo zgodovinskih vodilnih protagonistov neustav-ljivo vzhajajočega nacističnega Reicha v groteskno gangstersko mafijsko združbo kramarjev z zelenjavo (karfijolarjev) iz čikaškega podzemlja dvajsetih let (Adolf Hitler/Arturo Ui; Paul Hindenburg/Dogsborough; Ernst Röhm/Ernesto Roma; Hermann Göring/Emanuele Giri …).

Po drugi strani pa s kontrastnim posnemanjem visokega pesniškega jezika in sloga Shakespearovih kraljevskih historij – nerimanega petstopičnega jambskega verza oziroma blankverza.

Dušan Voglar v gledališkem listu piše, da se je prevajalec Marijan Kramberger »bolj kakor Brecht potrudil za spoštovanje jambskega ritma, vendar s svobodnim ravnanjem glede dolžine verzov in celo z delitvijo besed na prehodu iz verza v verz.«

S ciljem potujitve odrskega dogajanja (Voglar ji pravi »počuditve«) Brecht v značilni literarni predlogi svojega epskega gledališča, usmerjenega proti vživljanju gledalcev v dogajanje in njegove protagoniste, uporablja še prolog in epilog, napise, songe in tako imenovani odprt konec.

Z njim tudi v Arturu Uiu gledalce spodbuja »k razmisleku o družbeni stvarnosti zunaj gledališča« ter jih neposredno svari, da »semena zla še vedno spe med nami«, kar pomeni, »da je treba proti takšnim potekom dogodkov ukrepati«. (Urška Brodar)