Enajst dni, enajst gledaliških premier

Ponudba je raznolika, od interpretacij velikih klasičnih del do svežih sodobnih dram. Čas koprodukcij se nadaljuje.

Objavljeno
17. september 2015 13.07
Igor Bratož, kultura
Igor Bratož, kultura
Včeraj se je začel. Jesenski stampedo gledaliških premier­ namreč. Kdor je gledališke ­volje, mu te dni ne bo hudega: slovenska gledališča začenjajo­ sezono z vso silo, od včeraj zvečer pa do prihodnje sobote si je mogoče ogledati kar enajst premiernih predstav.

Sinoči sta bili premieri v Mestnem gledališču ljubljanskem in SNG Nova Gorica, v prvem so izvedli krstno uprizoritev drame Grumove nagrajenke Simone Semenič sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije v režiji Diega de Bree, na novogoriškem odru delo Andreja­ E. Skubica­ Hura, Nosferatu! v režiji Simone Semenič (gre za koprodukcijo, ki jo podpisujejo Neta – Nova evropska teatrska akcija, SNG Nova Gorica, Slovensko mladinsko gledališče in Kulturno društvo B-51 – Ex Ponto; 29. avgusta je bila premiera v bukareškem Narodnem gledališču I. L. Caragiale, prihodnjo soboto bo v okviru Ex Ponta imelo premiero tudi SMG).

Igro sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije so navdihnile usode treh izjemnih žensk – nemške politične aktivistke Sophie Magdalene Scholl, ruske »teroristke« Sofije Lvovne Perovske in francoske znanstvenice Marie-Sophie Germain –, neuklonljivih aktivistk in intelektualk, ki so v zgodovini človeštva pustile pomemben pečat. Hura, Nosferatu!, Skubičev dramski prvenec, postavi v središče družino s šestletno punčko z Dravetovim sindromom, redko boleznijo s hudimi epileptičnimi napadi, ki zaradi pogostosti privedejo do zaostanka v razvoju, in iskreno razgrne življenje družine otroka s posebnimi potrebami, a se hkrati ukvarja tudi z univerzalnimi temami krivde, izgube in odpuščanja.

Petek, premierni dan sezone

Nocoj bo v Slovenskem mladinskem gledališču premierno na ogled prva slovenska uprizoritev dela mladega nemškega dramatika Wolframa Lotza Norčevanje teme v režiji študenta zadnjega letnika AGRFT Tina Grabnarja, prvega režiserja v Sloveniji, ki bo predstavil svojo diplomsko nalogo v okviru repertoarnega programa institucionalnega gledališča. Besedilo, ki ga je navdihnil tudi Coppolov kultni film Apokalipsa zdaj, je izjemna uspešnica. Norčevanje teme je pravzaprav radijska igra, ki je v preteklih dveh sezonah v nemško govorečem prostoru doživela že osem uprizoritev in bila letos uvrščena med deset najboljših besedil najpomembnejšega nemškega gledališkega festivala Theatertreffen, v Mülheimu pa nominirana za nagrado za najboljšo dramo leta 2015. Premiero si bo ogledal tudi avtor besedila.

Petek bo, kot kaže, najbolj premierni dan letošnje gledališke sezone. Premiero bodo imeli v SNG Maribor, kjer podpisuje režijo ene najbolj razburljivih dram 20. stoletja, Višnjevega vrta (kot je Češnjev vrt prepoznal prevajalec Milan Jesih) Antona Pavloviča Čehova, romunski režiser Gábor Tompa, sicer profesor na Kalifornijski univerzi v San Diegu. V SLG Celje bodo v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj ponudili prvo slovensko uprizoritev avtorskega projekta Učene ženske po motivih Molièrovih Učenih žensk v režiji Jerneja Lorencija. Avtorji besedila, je zapisano v gledališkem listu, so ustvarjalci uprizoritve. Predstava s pomočjo Molièrovih Učenih žensk govori o današnji spolnosti, ki je tako rekoč povsod, a tudi ne: dovoljena je predigra, malikovan je rezultat v obliki otroka in svete nosečnice. Dejanje, srž, pa je zavito v meglo lažnega moralizma. Predstava se tem družbenim normam ne upira, ampak se v Molièrovem duhu z njimi igra. Je hvalnica senzualnosti, je predigra, je akt in je ta potem. Celjski premieri bo 12. oktobra sledila še premiera v MG Ptuj.

Tudi v Trstu bo tokrat za začetek sezone koprodukcija: Slovensko stalno gledališče bo v petek v sodelovanju s Kulturnim društvom Raz/seljeni in Glasbeno matico v sodelovanju s Primorskim dnevnikom in Slofestom premierno uprizorilo delo Sabrine Morena, Martine Kafol, Martina Lissiacha in Daniela Dana Malalana Kako postati Slovenci v 50 minutah v režiji Sabrine Morena. Predstava duhovito predstavlja specifike jezika, tradicije in običaje Slovencev. Namenjena je vsem, ki se želijo od blizu seznaniti s slovenstvom in se zabavati ob lastnih jezikovnih ­napakah.

V soboto bo slovesno v Prešernovem gledališču Kranj, kjer bodo v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj premierno izvedli romantično komedijo avstrijskega avtorja uspešnic Daniela Glattauerja­ Vsakih sedem valov, ki jo režira Alen Jelen. Pred tremi leti so v isti koprodukciji uprizorili dramatizacijo avtorjevega romana Proti severnemu vetru, ki je v hipu postal še odrska uspešnica. Bliskovit uspeh romana in kasneje dramatizacije sta spodbudila avtorja, da je kmalu napisal še nadaljevanje zgodbe o simpatičnih Emmi in Leu, ki sta se zaljubila prek e-pošte.

Vrnitev Pandurja s Faustom

Prihodnji teden bo za premierno doživetje treba najprej že v ponedeljek zvečer zaviti v Križanke, kjer bo SNG Drama v sodelovanju s Festivalom Ljubljana kot koproducentom postavila na oder krstno uprizoritev priredbe Goethejevega Fausta v režiji Tomaža Pandurja.­ Interpretacijo velike klasične dramske pesnitve kot avtorica priredbe in dramaturginja podpisuje Livija Pandur. Režiser se ponovno sooča z enim največjih evropskih mitov, z alkemičnim procesom preobraža Faustovo legendo v intelektualno in emocionalno atmosfero našega časa in konstruira svojo lastno poezijo in resnico. Ob večnem boju proti vseprisotnemu zlu poudari neskončno hrepenenje po vsem, kar nam je nedostopno ali nedosegljivo: po družini, ljubezni, mladosti, lepoti. Premiera na velikem odru SNG Drama sledi 30. oktobra.

Prihodnji četrtek bo premiera tudi na mali sceni Mestnega gledališča ljubljanskega, prva slovenska uprizoritev komedije Čudežna terapija Daniela Glattauerja. Da, istega avtorja, čigar komedijo bodo to soboto uprizorili v kranjskem Prešernovem gledališču. Režija Čudežne terapije (delo so na Dunaju premierno uprizorili v začetku letošnjega leta) je v rokah Tijane Zinajić.

Prihodnji petek in soboto se bodo – po Faustu – lotili novih premiernih poslov tudi v Drami, najprej s politično satiro Josifa Brodskega Demokracija! v režiji Matjaža Zupančiča na odru Male drame, dan kasneje s krstno uprizoritvijo Evrope Vinka Möderndorferja v režiji Renate Vidič na velikem odru. »Drama s sporočilom, hudo blasfemična farsa, poetična burleska, težka evropska môra in še marsikaj« je lani na Tednu slovenske drame obveljala za najboljše slovensko dramsko besedilo leta, saj so ji namenili Grumovo nagrado.