Ocena: performans Zlati dež

Performans bi lahko razumeli kot aktualizacijo trenutnega stanja v Grčiji, a še bolj pomislili na nas: kaj nas čaka?

Objavljeno
10. junij 2013 16.28
Marijan Zlobec, kultura
Marijan Zlobec, kultura

Drugi v seriji (po Krinolini) treh predvidenih performansov v Studiu MGL - Zlati dež - je zelo uspel po umetniški ideji, nekoliko manj po sami tehnični izvedbi, seveda če smemo pod »tehnična sredstva« razumeti ali sprejeti (v performansih pač moramo!) človeško telo oziroma psihične reakcije nastopajoče Tine Kolenik.

Zeus in Danaja

Namesto zlatega dežja smo namreč, a to so verjetno opazili le redki v nabito polnem Studiu, videli bolj kaplje, a potem se odpre nov vidik; ne zlati dež, ampak zlata sperma, ki jo spusti Zeus na Danajo?! Danaja se oplodi z lastno telesno tekočino, urinom, kjer je prisoten moment ženske samozadostnosti in moški ni več potreben. Simpatična je bila zadrega, ko je nastopajoča iskala način razrešitve cevke s predvideno tekočino iz njenega telesa (preko katetra), ne da bi pomislila, da telo zavrača Zeusa kot oplojevalca in v hipu nastopi nov razlagalni moment.

Le deciliter ali malo več zlatih kapelj v steklenem oblačku je zgovorno, a kot rečeno precej skrito, pričalo o povezanosti telesa in psihe. Tina Kolenik se je neverjetno spretno znašla in rešila kaplje - zlati dež v curek sperme,tako da ji je porodničar kmalu zatem že prinesel živega dojenčka. Otrok/Perzej se je rodil v svet brez prihodnosti, vrednot in idealov. Potem pa je prišla zloglasna bruseljska trojka (glej video na spletni strani Dela!)

Performans bi lahko razumeli kot aktualizacijo trenutnega stanja v Grčiji, (kjer je mit postal resnica?), a še bolj pomislili na nas: kaj nas čaka?
Vsebina je še kako aktualna; Bruselj nam lahko vzame vse, ker smo kot dojenčki nedozoreli, ker smo imeli vse in vse zapravili ter na koncu dobili nič. Prostovoljni propad brez tuje krivde - in v performansu brez besed!

Dojenček in trojka

Umestitev in kontekst performansa v okviru Evropske unije in njene trenutne politike do Slovenije, ki bo na koncu dobila to, kar si je zakuhala in si zasluži, in žal mi vsi to vemo, je sijajna dramatizacija aktualnih idej, ki žal niso samo v zraku, ampak postajajo spermatično krvava resnica. Katarzičnosti ni ne v performansu ne v realnosti!
Skladatelj Aldo Kumar je vedel, da je zlati dež tema baročnih umetniških in glasbenih motivov (Händel), igralci Matic Lukšič (porodničar), Iztok Drabik Jug,Tines Špik in Filip Samobor (evropska trojka) so se prepričljivo vživeli v svoje vloge, še posebno temeljito je bilo čiščenje odra polnega zlatega evrskega drobiža z močnimi sesalci.
Dojenček je pri mladi mamici ves čas jokal, a ko je prišla zloglasna trojka, je v hipu utihnil; je že vedel kaj ga čaka. A upanje obstaja, ker je že kot dojenček tako pameten!