Preprost odgovor: Opera di Firenze

Slavje v mestu ob Arnu: Zubin Mehta je za nocoj pripravil poseben operno-baletni otvoritveni program.

Objavljeno
09. maj 2014 18.49
Marijan Zlobec, kultura
Marijan Zlobec, kultura

Slavni indijski dirigent Zubin Mehta je po več kot petdesetih letih delovanja v Firencah dočakal svoj veliki dan: otvoritev nove opere. O njej smo na teh straneh pisali že pred leti, v upanju, da bodo veliki oder dokončali »v kratkem«, a se je to raztegnilo na več let. Zakaj, ni težko uganiti.

Teatro Comunale je imel 35 milijonov evrov tekoče izgube, za dokončanje odra pa so potrebovali, po tedaj objavljenih podatkih, še 45 milijonov. Koliko stroškov je bilo skupaj oziroma koliko je vse stalo, bomo lahko objavili šele potem, ko bomo do teh podatkov v Firencah prišli. Slavje bo drevi, ko pričakujejo v mesto ob Arnu italijanski politični vrh, ne nazadnje je njihov nekanji župan Matteo Renzi postal predsednik italijanske vlade.

Zgraditi novo opero ni lahko; vemo, koliko težav je bilo v Ljubljani, ko pa so bili končni stroški obnove približno tolikšni, kot bo v novi firenški dvorani stal samo oder, ki pa je resda, videl sem ga še nedokončanega, širok kakih sto metrov ... Na preprosto vprašanje, kako naj se nova opera sploh imenuje, so našli prav tako preprost odgovor: Opera di Firenze.

V Firencah so s prvimi slovesnostmi ob delnem dokončanju nove dvorane začeli v letu, ko je vsa država praznovala 150. obletnico zedinjene Italije (2011) in so hkrati počastili še rojstno mesto opere (leta 1600). Glavni projektant nove operne in koncertne dvorane je Paolo Desideri.

Kompleks je zasnoval kot trenutno najnovejši in najsodobnejši v Evropi. Obsega tri dvorane, ki lahko hkrati gostijo različne ansamble vseh tipov in umetniških karakterjev s skupno kapaciteto kar pet tisoč sedežev oziroma obiskovalcev.

Drevi bo slavje v največji dvorani s 1800 sedeži; v njej bo kraljevala opera v izvirni funkciji in po grškem vzoru srečevanja polisa. A to se ne bo dogajalo v središču mesta, ampak nekoliko zunaj njega. Nov kompleks je povezan z glavno železniško postajo z novim mestnim tramvajem (ena postaja).

Pred novim kompleksom je nastal največji nov in sodoben trg v Firencah, povezan s parkom, zelenicami, vodometi ..., tako da bodo turisti in domačini kraj lahko obiskovali ob vsaki uri, ne glede na dogodke kulturnega, umetniškega, vzgojnega in razvedrilnega značaja.

Odprto ostaja še parkirišče, za kazerega je še dovolj prostora vzdolž vhodne 150 metrov dolge poti, tako da bi lahko pod zemljo in nad njo zgradili domala vse, kar bi potrebovali. Na srečo je zemljišče, kot so mi povedali, last mesta, ki vse to lahko odobri ali nameni novim potrebam.

Zubin Mehta, ki je za odprtje letošnjega Maggio Musicale Fiorentino izbral Wagnerjevo opero Tristan in Izolda v Teatro Comunale in bo zadnja predstava v nedeljo, torej dan po slovesnosti v novi operi, je dokaj zadovoljen, a v zadnjem pogovoru v Corriere della Sera vendarle opozarja na spretnost Milana, ki je v novem intendantu Alexandru Pereiri združil osebno nagnjenje in poznavanje opere z neverjetno menedžersko žilico.

Mehta o sebi kot menedžerju ni želel govoriti, saj bi moral marsikaj reči na račun očitanih mu prevelikih prejemkov v Firencah v primerjavi s plačami zaposlenih v Teatro Comunale. Kor veste, je lažje govoriti o drugih kot o sebi izreči kaj kritičnega.

Ko je izrekel trditev, da je »Pereira idealen za vodenje Scale,« bi pričakovali nadaljevanje stavka in kajpada odgovor v smislu, kdo pa je idealen za vodenje nove opere v Firencah, če smo že tik pred otvoritvijo nove opere v Italiji? A o tem v milanskem dnevniku iz Mehtovih ust »ne duha ne sluha«. Bomo videli, kaj bo pisal firenški dnevnik La Nazione?!

Zubin Mehta je pripravil poseben otvoritveni scenski program. V nekem smislu se navezuje na svojo napoved že pred leti, češ da bo novo opero odprl z Verdijevim Otellom. Začelo se bo s slavesnim sprevodom in vhodom gostov v dvorano ob nastopu zbora in orkestra Maggio Musicale Fiorentino pod dirigentskim vodstvom maestra Lorenza Fratinija s pesmijo Maggio iz Ben venga Maggio firenškega renesančnega pesnika in humanista Agnola Poliziana (1454 – 1494).

Sledil bo v resnici Mehtov Otello, in sicer le četrto dejanje kot nova in prva scenska produkcija v novi dvorani v režiji, na sceni in video zasnovi režiserke Miette Corli, v kostumih Luigija Benedettija in s svojim prispevkom pri njih še Corlijeve ... Peli bodo Gregory Kunde, Maria Agresta, Gabriella Sborgi, Aris Argiris, Saverio Fiore, Alessandro Spina in Gianluca Margeri.

Vrhunec večera bo prvo dejanje Puccinijeve Tosce v režiji Maria Pontiggia in na sceni ter v kostumih Francesca Zita. Kot veste, se prvo dejanje Tosce konča s slavnostnim cerkvenim Te Deumom. Verjetno bo na oder prišel sam papež!