Puškinov »drobni« kolos na celjskem odru

V Slovenskem ljudskem gledališču Celje nova slovenska drama po motivih Jevgenija Onjegina.
Objavljeno
09. maj 2018 15.00
Posodobljeno
09. maj 2018 14.20
Onjegin v SLG Celje. FOTO: Jaka Babnik
Špela Kuralt
Špela Kuralt
Jevgenij Onjegin, kultni roman v verzih Aleksandra Sergejeviča Puškina, bo prvič postavljen na gledališki oder. Čeprav je to eno največjih literarnih del, ga razen opere Čajkovskega in baletnih postavitev na odrih nismo­ videli. Ledino orje ­Nebojša Pop-Tasić, celjski teater bo njegovo besedilo odigral v režiji Yulie Roschina.

Onjeginova zgodba je v bistvu preprosta in, kot pravi dramaturginja Alja Predan, vsem poznana. Zdolgočasen peterburški plemič, ki ima vse in je naveličan življenja, na podeželju pa spozna sestri Olgo in Tatjano. Prijatelj, pesnik Lenski se zaljubi v Olgo, s katero se namerava poročiti.


Pogled na ljubezen, smrt, usode


Tatjana se zaljubi v Onjegina, ki pa jo zavrne. Še več, vsem na očeh zapeljuje Olgo, zato ga Lenski pozove na dvoboj, v katerem ga Onjegin ubije. Olga se poroči, prav tako Tatjana. Ko jo Onjegin naslednjič opazi, ji izpove ljubezen. Tokrat ga zavrne Tatjana, da ne bi prelomila poročne ­zaobljube.

Dragocenost romana je predvsem v pogledu na ljubezen, smrt, usode, je pojasnila Alja Predan in dodala, da je Puškin s tem romanom anticipiral lastno usodo, ne da bi se tega zavedal. »Šest let po objavljenem romanu ga je v dvoboju ubil neki francoski fičfirič zaradi obtožbe nezvestobe.«

Romana – vsaka izdaja je pospremljena z nešteto opombami – se je za odrsko uprizoritev lotil Nebojša Pop-Tasić, ki je opravil veliko delo, je povedala Alja Predan. »Naloga je težka in kočljiva. In seveda podvržena takojšnjim kritikam. Vsakdo bi v romanu videl kaj drugega, kar bi hotel izpostaviti, marsikomu se zdi, da ve, kaj bi bilo treba in kako ter česa ne. A ko sediš pred praznim papirjem in ob tebi leži ta kolos v obliki drobne knjižice z milijonom opomb, študij in analiz in z vso zgodovinsko pezo, ki nezavedno tišči vate, ti, verjamem, ni lahko.«
 

Novi Onjegin


Pop-Tasićev Onjegin nima verzov oziroma je ritmizirana proza. Nastopajo le štiri osebe: Onjegin, Tatjana, Lenski in Olga. Če v romanu nastopa Puškin kot duhoviti komentator, je v Onjeginu Pop-Tasića zbor. Njegov Onjegin ni simpatičen, je zapisala Alja Predan in dodala, da ga je »avtor premaknil v polje negativnega«.

Če Puškin Onjeginov konec prepusti bralcu, ga Pop-Tasić določi. Onjegin postane »berač, uboga para in konča kot klošar pred vrati Tatjanine hiše«. Onjegina bodo na zadnji premieri sezone uprizorili Vojko Belšak kot Onjegin, Tanja Potočnik kot Tatjana, Aljoša Koltak kot Lenski in Minca Lorenci kot Olga. Predstavo je režirala Yulia Roschina, ki je za režijo Pop-Tasićeve Gospe Bovary leta 2015 prejela Borštnikovo ­nagrado.