Rok Vilčnik - rokgre: O kostumih brez karakterja

Dobitnik Grumove nagrade za najboljše dramsko besedilo – Hotel je napisati gledališko igro, ki bi jo lahko igrali tudi slabi igralci.
Objavljeno
11. april 2016 14.18
Andrej Jaklič
Andrej Jaklič
V soboto je bila na sklepni slovesnosti Tedna slovenske drame­ podeljena prestižna Grumova nagrada. Že tretjič je šla v roke Roka Vilčnika - rok­greja. Prvič jo je dobil leta 2000 za besedilo To, osem let kasneje­ za Smeti na luni, tokrat pa za Ljudski demokratični cirkus Sakešvili. Gre za komedijo, ki izdatno črpa iz žlahtne tradicije slovenske drame absurda, se poigrava z bralčevo recepcijo, vodijo pa jo štirje protagonisti, ki nenehno menjajo identiteto, ime vseh pa ostaja enako – Sakešvili.

Da razčistiva takoj na začetku. Kdo je rokgre? Tekstopisec, pesnik, romanopisec, scenarist, režiser ... mogoče dramatik?

rokgre je nekdo, ki si je med različnimi orodji za imitacijo sveta izbral dialog. Zadnje čase me najbolj okupira dialog med besedo in praznino okoli nje. Med izrečenim izrečeno neizrečeno.

Ne glede na to, v primeru vaše ­literarne produkcije je mogoče govoriti o skorajda 'patološki' obliki skribomanije. Kako jo nenehno provocirate? Ali imate srečo, da se ji zgolj prepuščate?

Srečo. Postavim se v tok in proizvajam. Strah me je kaj dosti govoriti o tem, da se ne neha.

Sicer se mi zdi, da ne delam veliko.­ Mogoče dve, tri ure na dan. Brez nedelj. Je pa res, da sem v službi­ 24 ur na dan. Tak poklic pač.

Na eni strani kompleksnost ­dramske situacije, na drugi zgoščenost poezije, ki jo pišete, na tretji romaneskna struktura pa izrazita komunikativnost scenarijev ... Kaj vam je bližje?

Začuda trenutno romanopisje. Do zdaj mi je najbolj ležala dramatika. Mogoče zato, ker bo vsak čas izšel roman, ki sem ga delal nekaj let. Popolnoma novo doživetje. Prvič v življenju sem mazohistično potonil v filigransko loščenje črk. Dramatika nastaja hitreje.

Vsaj o scenarijih je mogoče trditi, da jih pišete po naročilu. Je 'dead line' vaš prijatelj?

Uživam, ko pišem karkoli domišljijskega, in če zamujam, ogrozim to zadovoljstvo. Kot da bi moral na hitro pojesti kaj slastnega ali poslušati veliko ploščo na 45 obratov.

Besedilo Ljudski demokratični cirkus Sakešvili je že tretje vaše nagrajeno besedilo na Tednu slovenske drame. Če si to želite ali ne, uvrščate se med redke izbrance z več nagradami. Teh pa je zelo malo. Tudi glede na staž, pišete že dobri dve desetletji, je verjetno mogoče govoriti o zrelem ustvarjalnem obdobju?

Zdi se mi, da sta kritika in stroka postali prizanesljivejši do mojega dela. Gotovo pa sem se v tem času tudi izboljšal.

Besedilo je izvrstno spisana komedija, polna presenetljivih obratov, koketira z različnimi dramskimi stili, od absurda, ludizma, situacijske komike, tudi bulvarke ... kot celota deluje kompaktno in homogeno, istočasno zelo spontano ... Imate občutek, da to delo kakorkoli odstopa od vašega siceršnjega pisanja?

Trudim se ogrniti vsebino v najprimernejšo žanrsko formo. Najbrž izstopa, ker nimam še nobene ­tovrstne drame.

Od kod inspiracija za Sakešvilije, pravzaprav ideja za multipliciranje dramskih figur, ki so hkrati odličen nastavek za razvoj komičnih situacij?

Hotel sem napisati gledališko igro, ki bi jo lahko igrali tudi slabi ­igralci.

Kdo je pravzaprav sodobni Sakešvili? Ime je seveda izpeljanka iz priimka nekdanjega gruzijskega predsednika, danes ukrajinskega politika Mihaila Saakašvilija.

Sodoben Sakešvili je postavka v statistiki. Enota gledanosti.

Situacije so kratke, jedrnate, odlično poantirane. Kakšen vpliv ima pri tem pisanje za serije? Kako se stvari oziroma različne oblike prepletajo?

Najbrž se pozna vsakodnevni trening. Pri serijah morajo biti dialogi­ točno taki, ja – kratki, jedrnati, poantirani. Še posebej, če so to ­humoristične serije.

Ključne so didaskalije, saj so integralni del besedila, ki ga je praktično nemogoče obiti.

Tega ne bi mogel trditi. Režiserji so z vsemi žavbami namazani. Kaj šele, ko jim postane dolgčas.

Osebe so tipizirane, ni mogoče govoriti o karakterjih, zdi se, kot bi bile tudi 'skopipejstane'.­ Težavna­ naloga za vse, ki bodo poskušali uprizoriti igro. ­Namenoma?

Lik Sakešvilija je kostum brez ­karakterja. V tem vidim velik ­izziv.

Zanimivo je, kako lahko poimenovanje bistveno spremeni stvari. Kakšno usodno moč imajo (enako) ime, beseda, poimenovanje ...

Ves svet je sestavljen iz logotipov. Ti niso vezani samo na vid, kajti tudi slep človek jih prepozna. Vse ves čas izrabljamo, da bi očarjevali. Druge in sebe. Štiriindvajset ur na dan vlečemo svoje cize in kaj prodajamo. 'Poišči svojo svetlobo', učijo guruji duhovnosti. Sakešvilijem pa ni treba iskati. To jim zavidam. Pri njih je njihov veliki predsednik Sakešvili sonce, edina ljubezen, ki je dovoljena, je ljubezen do njega.

Ne glede na različne dramske žanre, v katerih ustvarjate, sta dva elementa prisotna praktično­ ves čas. Praviloma so junaki tako imenovani mali ljudje, brez prave življenjske perspektive, a se kljub bolj ali manj neugodnim situacijam, v katerih se znajdejo, spopadajo s svetom s humorjem. Zakaj dajete prednost ­komičnemu?

Ni večjega, kot so 'mali' ljudje! Le kakšni so v moderni dramatiki 'veliki' ljudje? Politiki, znanstveniki, športniki, zvezdniki, trgovski potniki? Najbrž je demokracija ubila tragedijo. Zdaj imamo drame. Odkar imamo vsi možnost priti do žezla.

Nikoli ni nihče brez življenjske perspektive. Še Sakešviliji jo imajo, čeprav je v njihovi državi lastna volja prepovedana.

Komedija torej kot oblika reševanja lastnega življenja in hkrati učinkovit prikaz njegove ­absurdnosti?

Bolj kot absurdnost življenja me navdušenje njegova neizmerna nepredvidljivost. Ta rojeva samoironijo. Ki pa je itak že humor.

Če se vrneva v Cirkus. Sakešviliji torej vladajo svetu. So to morda samo zamaskirani Stremecki,­ ki pa so pod kožo vseeno ­Sakešviliji ...?

Sakešviliji pokažejo, da nihče ne more vladati svetu. Razen narave. Ta je edini pravi dosmrtni predsednik. Vse drugo so samo logotipi, ki služijo namenu. Kot črte na ­zebri.

Je bil že kdo od umetniških vodij pri vas in se je pogajal za uprizoritev Sakešvilijev?

Ja.

Uspešno?

Tudi.
01 - Modified: 2018-05-22 11:44:08 - Feat.: 1 - Title: Poslanci z medsebojnimi očitki o otroški srčni kirurgiji 02 - Modified: 2018-05-22 11:33:22 - Feat.: 1 - Title: Palestina za pregon izraelskih voditeljev 03 - Modified: 2018-05-22 11:34:05 - Feat.: 1 - Title: Dr. Samo Vesel: Občutek nemoči nas je počasi ubijal 04 - Modified: 2018-05-22 11:03:47 - Feat.: 1 - Title: Vipavska dolina je kulinarična in adrenalinska meka 05 - Modified: 2018-05-22 08:50:05 - Feat.: 1 - Title: Na stari celini počasi zmanjkuje pokalov in kolajn za Dončića, nebo je zanj edina meja (VIDEO) 06 - Modified: 2018-05-22 10:55:08 - Feat.: 1 - Title: Na desetine nagrajenih dokumentarnih filmov 07 - Modified: 2018-05-22 11:11:11 - Feat.: 1 - Title: Sodišče v Nemčiji zavrnilo zahtevo za ponovno aretacijo Puigdemonta 08 - Modified: 2018-05-22 10:08:09 - Feat.: 1 - Title: Ali kdo koga vodi za nos? 09 - Modified: 2018-05-22 09:00:59 - Feat.: 1 - Title: Do poletja raje ne padajte v Ljubljanico 10 - Modified: 2018-05-22 11:00:06 - Feat.: 1 - Title: Svetlana Makarovič – za solidarnost, svobodo in mir 11 - Modified: 2018-05-22 10:53:41 - Feat.: 1 - Title: V preiskavi odkrili 417 sadik konoplje 12 - Modified: 2018-05-22 10:55:10 - Feat.: 1 - Title: Avstralski nadškof kriv prikrivanja pedofilije
01 - Modified: 2018-05-21 15:44:43 - Feat.: 0 - Title: Compagnie Käfig 02 - Modified: 2018-05-18 10:16:18 - Feat.: 0 - Title: Mojster migracije smeha 03 - Modified: 2018-05-17 08:50:39 - Feat.: 0 - Title: Macbeth v ljubljanski Operi: o vsem drugem, le o ljubezni ne 04 - Modified: 2018-05-16 10:24:32 - Feat.: 0 - Title: Primorski tantadruj za življenjsko delo Binetu Matohu 05 - Modified: 2018-05-11 16:29:59 - Feat.: 0 - Title: 70. let Akademske folklorne skupine France Marolt 06 - Modified: 2018-05-10 13:31:17 - Feat.: 0 - Title: Afera tri mesece pozneje 07 - Modified: 2018-05-10 12:37:21 - Feat.: 0 - Title: Zajčkova hišica 08 - Modified: 2018-05-09 12:20:31 - Feat.: 0 - Title: Puškinov »drobni« kolos na celjskem odru 09 - Modified: 2018-05-08 13:30:12 - Feat.: 0 - Title: Dan, ko se igra kamišibaj 10 - Modified: 2018-05-04 16:29:10 - Feat.: 0 - Title: Zadnje uprizoritve Cankarjevega Pohujšanja v sezoni 11 - Modified: 2018-05-04 16:11:01 - Feat.: 0 - Title: 250. ponovitev Kekca in slovo v SMG 12 - Modified: 2018-04-25 13:58:25 - Feat.: 0 - Title: Sklad Jerneja Šugmana podeljuje štipendije 13 - Modified: 2018-04-25 14:25:17 - Feat.: 0 - Title: MGL: Humor, melanholija in erotika novega muzikala 14 - Modified: 2018-04-25 14:40:10 - Feat.: 0 - Title: »Moji možgani so raztur. Ampak to pomen, da je vse not« 15 - Modified: 2018-04-19 08:09:46 - Feat.: 0 - Title: Hitlerjev klavec slovenske krvi 16 - Modified: 2018-04-18 07:24:53 - Feat.: 0 - Title: Nagrado Lydie Wisiakove za življenjsko delo prejme Lane Stranič
01 - Modified: 2018-05-22 11:33:29 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Ujete tisočinke (14. 5.–20. 5.)   02 - Modified: 2018-05-22 11:27:43 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Fotografije dneva (22. 5.) 03 - Modified: 2018-05-21 15:46:29 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Nočejo križišča, zahtevajo krožišče 04 - Modified: 2018-05-22 05:06:11 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Novica za 10.000 dolarjev 05 - Modified: 2018-05-22 09:29:46 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Bo prej cesta ali leteči avtomobili do Istre? 06 - Modified: 2018-05-22 08:39:07 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Janša: Pride povolilni ponedeljek, marsikdo pokliče že v nedeljo 07 - Modified: 2018-05-21 20:36:48 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Osem let po sanaciji šeststoletnika zdelala zima 08 - Modified: 2018-05-21 14:01:01 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Ljubljanski »angeli« in njihova srečevanja v »kapel‘ci« 09 - Modified: 2018-05-21 14:00:31 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Nasedlo mu je 3500 Slovencev 10 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 11 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 12 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 13 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi