27 mesecev posodobitve enega najlepših opernih gledališč

Državna opera v Pragi: Obnova bo predvidoma trajala do sezone 2019, stala pa bo približno dvaintrideset milijonov evrov.

Objavljeno
29. marec 2017 18.27
Peter Kuhar, Praga
Peter Kuhar, Praga

Stavba Državne opere je bila zgrajena v letih 1886–1888 kot novo Nemško gledališče, ki je kot tako (nemško) delovalo samo še med obema vojnama, takrat občasno tudi s predstavami v češkem jeziku.

Po letu 1969 so historično stavbo nazadnje temeljito prenovili ter k njej dogradili še tehnični trakt. Stavba je od takrat zdržala samo s sprotnimi vzdrževalnimi deli.

Predvidoma v sedemindvajsetih mesecih bodo posodobili vso odrsko opremo, prostore za gledalce, nastopajoče in drugo osebje, zamenjali vse napeljave, centralno ogrevanje, itd.

Novi sedeži bodo zamenjani s kopijami prvotnih, historičnih sedežev, vendar opremljeni s predvajalniki na dotik, kjer bo mogoče izbirati podnaslove v različnih jezikih, ne le v češčini in angleščini.

»Državna opera v Pragi je eno najlepših opernih gledališč v Evropi,« pravi Rocc, umetniški vodja ljubljanske Opere, ki je bil letih 2011–2013 umetniški direktor praške Državne opere.

Po združitvi z Narodnim gledališčem na novo leto 2012 je bil Rocc prvi in do takrat edini tujec na tem položaju v vsej stoletni zgodovini te najugledneje češke gledališke ustanove.

Okrnjen operni program Državne opere bo na ogled v matičnem Narodnem gledališču (Národní divadlo) in Glasbenem gledališču Karlín (Hudební divadlo v Karlíně).


Rocc. Foto: Matej Družnik/Delo

Sodni spori

Ker so nekateri udeleženci natečaja izpodbijali tudi primernost izbranega podjetja, se je obnova »simbolično« začela šele ta teden. Zamuda je nastala med drugim tudi zato, ker so se pritožila neizbrana podjetja. Izvajalec obnove, podjetje Hochtief, da je znano predvsem kot graditelj cest in po mnenju konkurence nima izkušenj z rekonstrukcijami zgodovinskih poslopij. Sodni postopki so njihove ugovore zavrnili. Izbirna komisija je v enem tednu znova pregledala približno petnajst tisoč strani načrtov obnovitvenih del, in takoj nato so delavci začeli s prvimi deli.

Obnovo bo z gledališke strani vodil Jan Burian, sedanji direktor Narodnega divadla, znan po tem, da je samo v dveh letih (2012 – 2014) izpeljal izjemno zahtevno gradnjo novega gledališča v Plznu, po načrtih portugalskih arhitektov, a ravno tako z gradbenim podjetjem Hochtief.


Notranjost opere. Foto: Promocijsko gradivo

Pred petimi leti sta se Državna opera (Státní opera) in Narodno gledališče (Národní divadlo) združil. Domnevno zaradi varčevanja je ministrstvo za kulturo združitev dobesedno izsililo. Združitvi so se upirali zaposleni s stavkami, javnimi razpravami in protesti. Peticijo proti združitvi je takrat podpisalo osemnajst tisoč ljudi, proti je bil celo senat, zgornji dom državnega parlamenta.

Po petih letih skupnega vodstva je finančna kontrola (Vrhovni kontrolni urad) ugotovila, da združitev nima pričakovanega finančnega učinka. Stroški so po združitvi samo naraščali. Znani so podatki iz leta 2015: skupni letni proračun Narodnega divadla in Državne opere znaša približno devetintrideset milijonov evrov. Mozartov Figaro

Narodno divadlo, kot se je v slovenskem jeziku uveljavil naziv te ugledne ustanove, združuje štiri gledališča (Národní divadlo/Narodno gledališče, Státní opera/Državna opera, Stavovské divadlo/Stanovsko gledališče in Nová scéna/Novi oder).

Stanovsko gledališče (Stavovské divadlo) je eno najstarejših gledališč v Evropi, saj neprekinjeno deluje od leta 1783. Ponaša se tudi s tem, da je sam Mozart tukaj dirigiral Figarovo svatbo; ker so se zapisi o tej uprizoritvi ohranili, je gledališče pred nekaj leti predstavo obnovilo v enaki, historični postavitvi, ki je vedno razprodana.

Državna opera stoji v središču Prage, a na zelo hrupnem mestu, saj je z obeh strani obdana z večpasovnimi magistralami. V neposredni bližini je Vaclavski trg, postaja podzemske železnice in druge najznamenitejše praške stavbe, kot so Narodni muzej (historično stavbo obnavljajo že od junija 2011), nova stavba Narodnega muzeja in glavna železniška postaja.