Angleži največkrat klikali besedo kultura

Beseda leta 2014: Najbolj iskana na spletnem naslovu najbolj priljubljenega slovarja Založbe Merriam-Webster.

Objavljeno
16. december 2014 18.35
Jožica Grgič, kultura
Jožica Grgič, kultura

Beseda leta 2014 je – kultura. To ugotavljajo sodelavci najbolj priljubljenega slovarja na angleškem govornem območju­, Merriam-Websterjevega iz ZDA. Kultura se je tako pridružila Oxfordovi besedi leta vape, ki se nanaša na kajenje elektronske cigarete.

Založba Merriam-Webster vsako­ leto izbere besedo, ki najbolje opisuje preteklo leto. Kultura je beseda, ki so jo ljudje najpogosteje iskali na spletnem naslovu ­merriam-webster.com. Na drugem mestu po popularnosti je na Websterjevi lestvici beseda nostalgija, ki je povezana z raznimi jubileji – petdesetletnico gibanja svobode govora, zakona o državljanskih pravicah, proizvodnje forda mustanga in prodora Beatlesov v ZDA.

Urednik Merriam-Websterjevega slovarja Peter Sokolowski je dejal, da besedo kultura uporabljamo pogosteje in da je leta 2014 med več kot sto milijoni iskanih besed na spletni strani slovarja dosegla 15-odstotno rast, kar se dogaja že zadnjih nekaj let.

Pri besedi kultura gre tudi za njeno uporabo v povezavi z drugimi besedami, na primer kultura transparentnosti v državnih in poslovnih ustanovah, kultura revščine, kultura zmage v športu, kultura hrane, kultura pitja kave, kultura potrošništva, visoka kultura, politična kultura ...

Nekoliko drugače iščejo besedo leta pri Oxfordovem slovarju. Tam so pozorni na to, da beseda odraža običaje, razpoloženje in zanimanje ljudi v posameznem letu. Za leto 2014 so izbrali besedo vape, čeprav se pojavlja že vrsto let, odkar so se pojavile prve cigarete brez dima. V zadnjih letih, ko so v večini držav uvedli protikadilski zakon, se je povečala uporaba elektronskih cigaret, ker zanje ne velja prepoved v zaprtih prostorih.

Z naraščajočo uporabo teh cigaret je naraščala tudi uporaba besede vape. Pri kajenju teh cigaret ni dima in zato zanje ne ustreza beseda smoke. Pri Oxfordovem slovarju izberejo besedo tudi na podlagi tega, kako pogosto jo ljudje uporabljajo pri elektronskem komuniciranju.

Lani so Oxfordovi slovaropisci za besedo leta razglasili selfie. Ta označuje fotografijo, ki jo fotografiranec posname sam, največkrat s telefonom, in jo objavi na družabnem spletnem omrežju.

Pri Merriam-Websterjevem slovarju so lani za besedo leta izbrali znanost. Če se komu zdi čudno, da ni bila izbrana beseda varčevanje, je treba povedati, da se je ta povzpela na prvo mesto leta 2010. Med besedami, katerih definicije ljudje v zadnjih letih vedno pogosteje iščejo na spletu, sta tudi socializem in komunizem. Na pojem socializem so po padcu komunizma v Evropi ljudje nekako pozabili in so ga vrsto let zelo malo iskali v spletnih slovarjih, zadnja leta pa zanimanje spet oživlja.

Jezikoslovci pravijo, da seznam najbolj iskanih besed posredno govori o družbenih spremembah.