Hitlerjev Mein Kampf se v Nemčiji dobro prodaja

Nacistični pamflet: Ta mesec bo izšel že šesti natis knjige, ki je v knjigarne prišla pred natančno enim letom.

Objavljeno
11. januar 2017 17.05
(FILES) This file photo taken on January 08, 2016 shows a copy of an annotated version of Adolf Hitler's book "Mein Kampf" prior to a press conference for its presentation in Munich, southern Germany. "Mein Kampf", met with such interest among the
Jožica Grgič
Jožica Grgič

Kritično komentirana izdaja nacističnega pamfleta Adolfa Hitlerja Moj boj (Mein Kampf) je bila v letu 2016 uspešnica v Nemčiji – prodali so 85.000 izvodov knjige. Zaradi velikega zanimanja je v pripravi že šesti natis.

Prva naklada Mojega boja s komentarji zgodovinarjev v dveh debelih knjigah sive barve je prišla v knjigarne natančno pred enim letom in je doživela velikanski medijski odmev v vsem svetu in o tem smo pisali tudi v Delu.

Strokovnjaki münchenskega Inštituta za sodobno zgodovino, ki je knjigo izdal, so hoteli prehiteti druge, nekomentirane izdaje, kajti 31. decembra leta 2015 so potekle avtorske pravice za najbrž najbolj znano propagandno delo na svetu.

Avtorske pravice so bile v lasti zvezne dežele Bavarske, kjer je bil sedež založbe, ki je leta 1925 izdala Moj boj. Številni so nasprotovali ponovnemu tiskanju te knjige, četudi s kritičnimi opombami, te dni pa mediji o njej spet pišejo z zaskrbljenostjo, češ da pod vtisom begunske krize v Nemčiji oživlja naklonjenost nacistični ideologiji.

Vendar skorajda ni verjetno, da bi bila protimigrantska retorika posameznih desničarskih gibanj in strank ter ponovna izdaja Mojega boja povezani. Hitlerjev programski manifest so namreč izdali skupaj s 3700 opombami zgodovinarjev, ki Hitlerjeve besede postavljajo v kontekst nacistične preteklosti.

Zgodovinarji so Hitlerjevo besedilo dekonstruirali in postavili v vsebinski okvir – pojasnili so njegove cilje, kako so se rodile njegove teze in predvsem kako lahko z današnjim znanjem nasprotujemo Hitlerjevim trditvam in lažem. Ta izdaja natančno analizira vse netočnosti v Hitlerjevem pisanju, opozarja na ideološke laži in zgodovinsko dokazane napake.

Zato ta izdaja Mojega boja – v njem je Hitler predstavil dele svojega življenja in poglede na arijsko rasno čistost, aneksijo sosednjih držav zaradi več življenjskega prostora za Nemce, na Žide in komunizem –, ni priljubljeno čtivo neonacistov. Knjigo so kupile številne knjižnice, knjigarnarji pa pravijo, da jo kot posamezniki v glavnem kupujejo tisti, ki jih zanimata politika in zgodovina ter učitelji, ne pa stari reakcionarji in radikalni desničarji.

»V nasprotju z nekaterimi vnaprejšnjimi predstavami je debata o Hitlerjevem pogledu na svet in njegovem propagandnem pristopu ponudila vpogled v vzroke in posledice totalitarnih ideologij v času, ko znova oživljajo avtoritarni politični pogledi in desničarska gesla,« pravi Andreas Wirsching, direktor inštituta, ki je knjigo izdal.

Podatki o nakladi so bili za založnika veliko presenečenje. Najprej so knjige z naslovom Hitler, Mein Kamp – Kritična izdaja na skupaj okrog 2000 straneh natisnili v 4000 izvodih. Drugače kot izdaja iz leta 1925 ta na naslovnici nima Hitlerjeve fotografije in svastike.Knjiga stane 59 evrov, v pričakovanju nove naklade konec tega meseca pa jo na nemškem Amazonu posamezniki prodajajo tudi po 140 evrov.

Čeprav je bil Moj boj na prvem mestu aprilske Spieglove lestvice najbolje prodajanih nefikcijskih knjig, 85.000 prodanih izvodov v Nemčiji ne pomeni hita, glede na zahtevnost besedila pa pomeni presenetljivo dobro prodajo. Za primerjavo naj povemo, da je ta čas najbolj prodajano nefikcijsko delo Skrivno življenje dreves, ki so ga prodali pol milijona primerkov.

Založniki Mojega boja se zdaj trudijo, da bi dele tega občutljivega besedila vključili v šole. Menijo namreč, da razprava o tem ne bi smela zapluti v enake vode kot v petdesetih letih prejšnjega stoletja, ko so vso krivdo za nacionalsocializem zvalili na enega človeka – Hitlerja.