Muzejske dragocenosti: Piccolo

Tehniški muzej Slovenije hrani enega najstarejših ohranjenih avtomobilov pri nas.

Objavljeno
31. avgust 2015 13.19
Jelka Šutej Adamič, kultura
Jelka Šutej Adamič, kultura
Avtomobil Piccolo morda ni najbolj dragoceni predmet v Tehniškem muzeju Slovenije (TMS), je pa zaradi svoje življenjske zgodbe posebej zanimiv. Velja za enega najstarejših ohranjenih avtomobilov na Slovenskem in je hkrati eden najstarejših eksponatov TMS.

Več kot stoletna življenjska pot avtomobila Piccolo ni le zanimiva sama po sebi, temveč po svoje opozarja tudi na različne vidike, pristope in načine ohranjanja in obravnave starih vozil ter nevarnosti, ki se ob tem porajajo. Piccolo na stalni razstavi Naš dragi avto. Prvo stoletje avtomobilizma na Slovenskem zato ni predstavljen kot originalen avtomobil z začetka 20. stoletja, temveč kot starodobnik s konca 20. stoletja, ki je to postal pravzaprav v TMS in ga je kot tak zastopal kar nekaj desetletij.

Na razstavi o zgodovini avtomobilizma na Slovenskem je prek treh značilnih obdobij (do prve svetovne vojne, med obema vojnama in od druge svetovne vojne do osamosvojitve) prikazan razvoj avtomobilskega prometa. Oris zgodovine prometa je predstavljen s tipičnimi primerki vozil in najbolj prepoznavnimi deli avtomobilov, kot so volan, kolo, maska hladilnika ipd. Ob sprehodu po razstavi obiskovalec spozna razvoj prometnih znakov in registrskih oznak ter značilno cestišče za posamezno obdobje. S pomočjo interpretativnih besedil, slikovnega in grafičnega gradiva si želijo ponazoriti čas in okolje, v katerem so bila vozila uporabljana. Vsak razstavljeni avtomobil spremlja nekajminutni video posnetek o njegovi izdelavi, namenu in uporabi. Na koncu razstave je na ogled še krajši film, v katerem večina razstavljenih avtomobilov predstavi kratko zgodovino avtomobilizma na Slovenskem.

Razstavljenih je deset avtomobilov, med drugimi Austro Daimler in Wanderer, kakršne so izdelovali pred prvo svetovno vojno in še prva leta po njej, limuzina Chrysler iz tridesetih let, ki velja za enega izmed predstavnikov priljubljenih ameriških znamk tudi pri nas, Ford T, Fiat 600 D, tako imenovani fičo, in otroški avto, ter pet motornih koles, med njimi Torpedo izpred prve svetovne vojne, dirkalni DKW izpred druge svetovne vojne, ki so ga uporabljali še leta po njej, priljubljeni Tomos T12, motorno kolo Douglas iz obdobja po prvi svetovni vojni ter dirkalni maloserijski Tomos D5 z začetka šestdesetih let, s katerim so po Jugoslaviji popularizirali moto šport.

Večina razstavljenih avtomobilov je bila med leti 1960 in 1990 v muzeju obnovljena z namenom usposobitve v vozno stanje in uporabo, nekaj od njih tudi tako, da ne morejo več verno ponazarjati časa, v katerem so bili prvotno v uporabi, pravijo v muzeju.