TV-serije: Vse bolj drzne v seksu, politiki in bizarnih temah

Vodič po letošnjih nominirancih za emmyje kaže vrhunske dosežke in zaznava kreativni potencial.

Objavljeno
24. julij 2015 17.22
501B8843.CR2
Jela Krečič, kultura
Jela Krečič, kultura

Precej poznavalcev bogate produkcije televizijskih nadaljevank je prepričanih, da je TV-akademija, ki podeljuje emmyje, izpustila nekaj pomembnih novitet. Tako nominacije za emmyje in nagrade, ki jih bodo podelili septembra, le delno zaobjamejo veliko kreativno moč televizijskih serij in njihovo drznost v preseganju uveljavljenih vzorcev, opozarjajo pa tudi na spremenjen način produciranja in gledanja TV-nadaljevank.

Med nominiranci za najboljšo serijo v žanru drame je emmyjeva akademija izbrala preverjene naslove: ni mogla prezreti zdaj že kultne pustolovsko-pravljične serije Igra prestolov, ni mogla spregledati dveh ameriških političnih dram: Homeland, ki tematizira delovanje ameriške obveščevalne službe Cia v času vojne proti terorizmu, in Hiše iz kart o skorumpiranem ameriškem predsedniku s Kevinom Spaceyjem v glavni vlogi.

Oglaševalci, saga o vzponu ameriške oglaševalske industrije v šestdesetih in sedemdesetih letih, so prav tako redni kandidati za nagrade. V nadaljevanki je njen kreator Matthew Weiner usode intrigantnih likov z Donom Draperjem na čelu (Jon Hamm) izrisal na veličastno prikazanem ozadju nekaterih ključnih dogodkov ameriške polpretekle zgodovine.

Če je doslej serija tekmovala predvsem z domišljenim scenarijem, so jo letos med nominirance bržkone uvrstili tudi iz sentimentalnih razlogov, saj smo spomladi videli njen poslednji del. Podoben sentiment je verjetno med kandidate pripeljal tudi Downton Abbey, britansko zgodovinsko dramo, ki se je letos s šesto sezono zaključila. Znova nominirana serija o ženskih zapornicah Orange is The New Black pa letos, drugače kot lani, ko so jo obravnavali v kategoriji komedij, tekmuje kot televizijska drama.

Edini novinec med nominiranci je serija Better Call Saul, spin-off večkrat nagrajene in vsesplošno čaščene serije Kriva pota družbe AMC. V njej spremljamo življenje odvetnika Jimmyja šest let, preden se je znašel v drogeraškem poslu Krivih pot. Tudi to nadaljevanko, ki gradi predvsem na prepričljivem portretu prevejanega odvetnika, je oblikoval Vince Gilligan.

Seveda ni čudno, da velik del nominirancev za najboljšo moško vlogo prihaja prav iz omenjenih serij: Bob Odenkirk iz Better Call Saul, Jon Hamm iz Oglaševalcev in Kevin Spacey kot oblastiželjni predsednik ZDA. Poleg teh so med kandidati še Jeff Daniels za Uredništvo , ki dokaj idealistično tematizira ustvarjanje televizijskih novic, Kyle Chandler za vlogo v seriji Bloodline, ki v ospredje postavi temačne skrivnosti »tipične« ameriške družine Rayburn, in Liev Schreiber za naslovno vlogo v nadaljevanki Ray Donovan, v kateri za mastne denarje iz zagat rešuje kalifornijski jet set. Kritiške simpatije se letos nagibajo k Jonu Hammu, ki za vlogo karizmatičnega kreativca in osvajalca še ni dobil emmyja.

Claire Danes je očitno znova prepričala kot rahlo psihotična agentka Cie v Homelandu. Prav tako ne preseneča, da si je nominacijo prislužila Robin Wright, ki je v Hiši iz kart kot ameriška prva dama z nadzorovano eleganco in spretno prikrito ambicijo ustvarila enega najbolj kontroverznih ženskih likov sploh.

Elizabeth Moss kot Peggy Olson, ki ji uspe prodreti v moški poklic v Oglaševalcih, je prav tako že večkrat tekmovala na emmyjih, ne pa tudi zmagala, in zelo verjetno tudi tokrat ne bo. Med novinkami so namreč še tri močne kandidatke, od tega dve temnopolti, kar – če nič drugega – kaže na politično korektni obraz emmyjev.

Oskarjevska nominiranka Taraji P. Henson se je med favoritinje uvrstila v vlogi bivše žene nekdanjega gangsterja, zdaj lastnika družinske glasbene založbe za hiphop glasbo v seriji Empire. Viola Davis pa si je kandidaturo prislužila z glavno vlogo odvetnice in profesorice prava v seriji How To Get Away With Murder, ki se sama zaplete v zločinsko spletko.

Boj med nominiranimi igralkami bo tako trd, saj ima vsaj po prepričanju kritikov precej možnosti za zmago tudi mlada kanadska igralka Tatiana Maslany iz nove znanstvenofantastične serije Orphan Black, v kateri je osupljiv igralski razpon pokazala s tem, ko je zaigrala v vlogah petih klonov.

Kaj so spregledali

Akademiji očitajo predvsem, da bi si namesto nekaterih starih in nekoliko izpetih nadaljevank pozornost zaslužile nove. Med nominiranci za najboljšo televizijsko dramo manjka že omenjena kriminalna družinska drama Bloodline, prav tako mnogi med nominiranci pogrešajo Afero, ki je slavila na zlatih globusih, ali pa Dobro ženo, ki po sedmih sezonah še vedno prejema odlične kritike.

Prav tako je med zanimivejšimi produkti znanstvenofantastična serija Leftovers o nenavadnem fenomenu, ko neznano kam izgineta dva odstotka svetovnega prebivalstva. Največje presenečenje pa je nemara to, da serija Kirurg s Clivom Owenom v glavni vlogi in v režiji Stevena Soderbergha ni bila deležna niti omembe.

Gre namreč za zanimivo bolnišnično nadaljevanko, prestavljeno v začetek 20. stoletja v New York, v čas velike ekspanzije medicinske vednosti, glavni junak pa je genialni zdravnik in obenem odvisnik od opija (nekakšen predhodnik dr. Housa), ki operacije izvaja v družbenem kontekstu odkritega rasizma in seksizma.

Čudna komedija

Komični žanr ima že tradicionalno pomembno mesto na ameriški televiziji. Odkar so se eminentni komiki preselili k novim tipom produkcijskih hiš, ki niso obremenjene s primernostjo vsebin denimo za mlajše občinstvo, se je v tem žanru pojavilo precej zanimivih eksperimentov. Med bolj klasične pripadnike žanra lahko umestimo Sodobno družino, ki – kot pove naslov – poskuša razširiti razumevanje osnovne družinske celice tudi na gejevski par z otrokom. Parks and Recreation, dokukomedija o peripetijah mestnih uradnikov, prihaja iz produkcijske hiše NBC, ki je še pred leti ponujala serijo kandidatov za emmyje, danes pa so jo zasenčili kabelski televizijski ponudniki.

Transparent, ki ga je produciral spletni mogotec Amazon, ima veliko možnosti za zmago. Serija je namreč osvetlila problem, ki sicer v popularni kulturi ni ravno v ospredju. Govori o dokaj običajni družini v Kaliforniji, v kateri se ostareli oče v jeseni svojega življenja odloči zaživeti kot ženska.

Serijo Louie, ki jo producira FX, ustvarja eden najbolj znanih in cenjenih ameriških stand up komikov Louis CK. Delno avtobiografska serija o resigniranem, rahlo depresivnem komiku in ločencu, ki s hčerama živi v New Yorku, testira meje žanra, saj se skozi razne pripetljaje glavnega junaka oddaljuje od klasično začrtane dramaturgije in nasploh od zakonitosti komedije ter se spogleduje z absurdom, tragičnim in celo grozljivim.

HBO kandidira z dvema komedijama: Sillicon Valey si je verjetno nominacijo prislužil zgolj zato, ker v ospredje postavlja zelo aktualno temo mladih programerskih genijev, ki ustvarjajo nove aplikacije digitalnih tehnologij, medtem ko na ravni komedije ali zasukov ne izstopa. Podpredsednica te produkcijske hiše se problemov ameriške visoke politike loteva z ironijo in norčavostjo. Zanimivo in ne povsem upravičeno so letos iz produkcije HBO brez nominacije ostale Punce Lene Dunham.

Unbreakable Kimmy Schmidt, ki jo je ustvarila znana komediantka Tina Fey s produkcijsko hišo Netflix, je še ena v vrsti iz eksperimentalnega komičnega žanra. Naslovno junakinjo in še nekaj žensk je namreč petnajst let v bunkerju zadrževal ponoreli guru, češ da zunaj divja atomska vojna. Serija se začne na točki, ko se Kimmy in njene sojetnice rešijo ujetništva, glavna junakinja pa se potem odloči, da bo zaživela v New Yorku, vendar se težko vklopi oziroma se vklopi prav s tem, da se ne – podobno kot velika večina socialno-ekonomsko degradiranih (kot poskuša nakazati serija).

Nominiranci za glavne vloge v komedijah kažejo predvsem, koliko zanimivih izdelkov je tudi v tej kategoriji ostalo brez glavne nominacije. Če je pričakovano nominiran Jeffrey Tambor za vlogo transseksualca in utegne nagrado vsaj sodeč po zlatih globusih tudi dobiti, če je kandidat tudi Louis CK, pa je tu še vrsta igralcev iz drugih serij. Anthony Anderson je dobil nominacijo za vlogo očeta v črnski verziji klasičnega družinskega sitcoma Black-ish, ki neprepričljivo poskuša rušiti stereotipe o temnopoltih Američanih.

Oskarjevec Don Cheadle igra svetovalca v bolj zanimivi komediji House of Lies, ki se dogaja v svetu velikih korporacij z reminiscenco na zadnjo finančno krizo. Matt LeBlanc, znan kot Joey iz kultne serije Prijatelji, si je nominacijo prislužil z vlogo samega sebe v seriji Episodes – torej seriji, ki tematizira ustvarjanje serij. William H. Macy je vnovič kandidat za eminentno nagrado za vlogo disfunkcionalnega očeta v nekaj let trajajoči seriji Brez sramu.

Med igralskimi kandidati za emmyja velja izpostaviti še Willa Forteja za vlogo v eni najbolj drznih in nenavadnih komičnih nadaljevank Last Man on Earth. Dogaja se namreč v bližnji prihodnosti, potem ko je človeštvo iztrebil virus, tako da je na svetu dobesedno ostal en moški.

Tudi lista nominirank nas opozarja na nekatere zanimive nove komične produkte. Če smo lahko pričakovali nominacijo Julie Louis-Dreyfus za vlogo podpredsednice, pa tudi staro komično znanko in večkratno nominiranko Amy Poehler za Parks and Recreation, in če smo lahko predvideli, da bo Edie Falco vnovič kandidirala z vlogo nenavadne Sestre Jackie (nadaljevanke je zdaj dokončno konec), si pozornost zasluži Lisa Kudrow.

Nominirana je za vlogo v Vrnitvi, kjer podobno kot njen nekdanji kolega iz Prijateljev tematizira vrnitev v zvezdniške vode (po tem, ko je serija po prvi sezoni leta 2005 kar devet let skladno z naslovom čakala na vrnitev na male zaslone). Lisa Kudrow bi si sicer zaslužila pozornost tudi za televizijsko serijo Spletna terapija, v kateri igra narcisistično psihologinjo, ki rada komunicira po skypu.

Stara igralska mačka Lily Tomlin si je nominacijo prislužila za vlogo poduhovljene starejše dame v seriji Grace in Frankie, kjer se mora skupaj z Jane Fonda pri sedemdesetih soočiti s tem, da sta njuna moža dolgoletni gejevski par, ki želi na stara leta svojo ljubezen okronati s poroko. S tem se serija pridružuje tistim, ki vse bolj odkrito raziskujejo različne spolne identitete (v poznem življenjskem obdobju).

Nazadnje je tu še Amy Schumer. S filmom Razuzdanka, ki te dni prihaja na filmska platna, se ta igralka pozicionira kot nova komična velesila. Emmyjeva akademija jo je nominirala za vlogo v netipični seriji Inside Amy Schumer iz produkcijskih rok Comedy Centrala, v kateri naslovna junakinja igra v vrsti precej bizarnih skečev.

Spremenjena serija

Hiter pregled letošnjih nominirancev za emmyje odseva tudi pomembne spremembe na ravni produkcije televizijskih serij v zadnjem desetletju. Z redkimi izjemami, kot je komedija Sodobna družina, ki jo ustvarja mreža ABC, so producenti najbolj cenjenih serij ponudniki na zahtevo, kot so HBO, AMC in Showtime, ali pa spletni ponudniki, predvsem Netflix, ki ogled celotne sezone svojih novih serij omogočajo na spletu. Tovrstno ponudbo ponuja tudi Amazon, ki je očitno v produkciji nadaljevank zavohal novo priložnost za zaslužek.

Največ nominacij je za razne serije v različnih kategorijah prejela hiša HBO, ki je že dobrih petnajst let sinonim za kvalitetno televizijo, torej za serije, ki obravnavajo najbolj pereče, nenavadne, tudi žgečkljive teme nasilnih in pogosto moralno spornih junakov. Med njimi največ emmyjev pričakovano naskakuje prav Igra prestolov.