Art Stays tokrat v znamenju slavnih umetniških tandemov

Letos na ptujskem likovnem oziroma vizualnem festivalu tudi dela zvezd, kot sta Gilbert & George.

Objavljeno
23. julij 2014 12.52
Artists Gilbert Prousch (R) and George Passmore pose for photographers during a press preview of their exhibition "Jack Freak Pictures" at the Deichtorhallen in Hamburg, northern Germany, on February 24, 2011. From February 25 to May 22, 2011, some 120
Peter Rak, kultura
Peter Rak, kultura

Festival sodobne umetnosti Art Stays na Ptuju bo letos v znamenju znanih umetniških­ tandemov. Še preden se posvetimo­ velikim avtorskim parom, je treba izpostaviti umetniški in zasebni tandem, brez katerega te zelo solidne manifestacije ne bi bilo – Jerneja Forbicija in Mariko Vicari.

Iz sorazmerno nepomembnega projekta je Art Stays v dobrem desetletju pod njunim vodstvom prerasel v enega bolj reprezentančnih dogodkov na slovenski likovni oziroma vizualni sceni, še zlasti če pomislimo na relativno skromna sredstva in dejstvo, da Ptuj ne razpolaga z omembe vredno galerijsko infrastrukturo, vsaj ne takšno, ki je primerna za prezentacijo sodobne umetnosti.

Znašli so se po svoje ter aktivirali številne lokacije, od klasičnih, kot so Miheličeva galerija, knjižnice in gledališča, ter lokacij na prostem do tako imenovane Fürstove hiše in Tovarne umetnosti v Majšperku.

Naveza z evropskimi galerijami

Veliko bolj impresivna sta program in naveza z nekaterimi pomembnimi tujimi galerijami. Jernej Forbici­ je po študiju na beneški likovni akademiji vzpostavil solidne vezi z evropskimi galeristi in tako, denimo, na Art Stays sodelujejo pariška galerija Chantal Crousel, madridska Oliva Arauna, rimski Monitor, milanski Prometeo, galerija Joan Prats iz Barcelone in Alfonso Artiaco iz Neaplja.

Zahvaljujoč sodelovanju bo tako letos na Ptuju mogoče videti nekaj zares velikih umetniških tandemov. Francozi so pripeljali umetniški par Allora & Calzadilla, ki ga sestavljata Jennifer Allora in Guillermo Calzadilla – med drugim sta se z interdisciplinarnim projektom kot predstavnika ZDA pred tremi leti predstavila na Beneškem bienalu.

Španci so posodili dela ­Gianfranca Botta in Roberte Bruno (Botto & Bruno), znanih po urbanih krajinah, italijanski galeristi pa med drugim vpogled v dela gvatemalsko-grškega tandema Regine José Galindo in Davida Pereza Karmadavisa, ki slovita po radikalnih performansih, Galindova pa je pred desetletjem na Beneškem bienalu prejela tudi zlatega leva.

Tam sta kar trikrat zastopala Francijo tudi »veterana« Anne in Patrick Poirier, ki sta se z različnimi likovnimi tehnikami posvečala predvsem fenomenu izgube kulturnega spomina, ki po njunem pomeni tudi »pozabo in falzificiranje zgodovine celotne človeške civilizacije«.

Tukaj je še verjetno najslavnejša umetniška naveza, britanski tandem Gilbert & George, ki obenem simbolizira ekstravaganco in ekscentričnost, po drugi strani pa radikalno zavrača kakršnokoli elitistično umetnost in se v pretežno skulpturalnih delih drži slogana Umetnost za vse.

V ospredju so razmerja med umetniki

Po besedah Jerneja Forbicija so letošnji festival na Ptuju naslovili Relation(s), saj se glavnina programa ukvarja z razmerji med umetniki. Programska zasnova izhaja iz pogosto naključnega osebnega srečanja z umetniki, dogodki in projekti, pri katerih se vzpostavljajo različni odnosi, kreativna sodelovanja, prijateljstva, izmenjave idej, kompromisi in predstavljanje dvojnih razsežnosti.

»Odnosi naju vsakodnevno usmerjajo v srečanja, sodelovanje, risanje novih meja v svetu umetnosti, prek bolj ali manj eksplicitnih kulturnih, socialnih, političnih in osebnih situacij v različnih oblikah in disciplinah do prehajanja teh mej, ne le v umetnosti, ampak tudi v arhitekturi, glasbi, do kina in dokumentarnega filma in na koncu do performansa in teatra, pri katerih ekspresija telesa raziskuje nove hibridnosti in derivate. Izbrani umetniki se podajo v igro kot mostovi med skrito, iskano in oprijemljivo realnostjo stvari. Razmerja zahtevajo sodelovanje med vsemi in tih dogovor, zaradi česar ni meja in pravil. Ta nedoločenost pomeni začetek, morda upanje v umetnosti. Umetnika in z njim gledalca pusti v pričakovanju reakcije na kreacijo, formacije umetniške in kulturne izkušnje, v odnosih, ki se odpirajo nasproti drugim, v spoštovanju identitete, različnosti in kulturni raznolikosti,« je svoje delo in delo partnerice Marike Vicari opredelil Forbici, ki se večinoma giblje v trikotniku Benetke, Berlin, Ptuj.

Na Ptuju bo tako letos mogoče videti skoraj sto umetnikov iz dvajsetih držav, spremljevalni program obsega več mednarodnih projektov performansov, med drugim Area of Bustle pod taktirko italijanskega umetnika in kustosa Manuela Frare ter Vision Gimnastics Paola Angelosanta.

Organizatorji letos prvič postavljajo umetniška dela tudi na reko Dravo, ob tem bo mogoče videti še ciklus umetniških dokumentarnih filmov v Mestnem kinu Ptuj, slovensko razstavo fotografije Made in GT22 ter vrsto pogovorov, delavnic, koncertov, predavanj in projekcij na grad, mestno hišo in mestni stolp. Ptuj, slovenska poletna likovna prestolnica? Na videz nenavadno, vendar ne daleč od resnice.