Erotične izkušnje Bojane Križanec

Kiparka nadaljuje svoje družbeno kritično in praviloma povsem žensko izpoved.

Objavljeno
29. november 2013 13.25
Brane Piano, Celje
Brane Piano, Celje
Celje - Pred nekaj tedni se je kiparka Bojana Križanec iz Istre vrnila s tretjo nagrado 3. Umaškega salona za Erotično pokušino. Prav zdaj sodeluje na skupinski razstavi Keramika je ženskega spola v Kanalu ob Soči.

Bojana Križanec živi in ustvarja v Rogatcu in Celju. V Muzeju mesta Umag je Križančeva ob zaprtju umetniškega projekta Artum prejšnji mesec nagrado prejela za multimedijski projekt Erotična pokušina, sestavljen iz performansa, videa i štirih fotografij. Šlo je za njen prispevek na temo Okusi, ki so jo razpisali organizatorji salona in na katero je ustvarjalo 24 avtorjev iz Hrvaške in sosednjih držav, ki so jih organizatorji izbrali med 80 prijavljenimi umetniki.

Do sredine decembra pa Bojana Križanec sodeluje na razstava Keramika je ženskega spola v galeriji Rika Debenjaka v Kanalu ob Soči. Gre za šesto in sklepno razstavo v nizu razstav Umetnost je ženskega spola, na katerih galerija do leta 2008 predstavlja slovenske umetnice. Tokrat gre za pet umetnic, ki se izražajo (tudi) s keramiko in njenim prepletanjem z drugimi likovnimi izrazi. Ob Križančevi razstavljajo še Barbara Jurkovšek, Hana Karim, Nika Stupica in Lučka Šićarov.

Bojana Križanec sodeluje na razstavi s serijo Črno-bel svet, ki jo sestavljajo male bele keramične plastike geometrijskih oblik, ki dopuščajo različne možnosti postavitve ter so praviloma poslikane s črnimi geometrijskimi vzorci. Kustosinja Monika Ivančič Fajfar dela Križančeve na razstavi opisuje kot lepoto, ki ima na svojem drugem koncu grešnost, ljubezni in erotiki so nasproti postavljeni nečistost, hinavščina ali pornografija. Upodobljena Carla Bruni pa v kombinaciji s kovanci in detajlom srednjeveške arhitekture ponuja razmislek o razmerjih med ljubeznijo, lepoto, denarjem in politično močjo.

Da bi dobili predstavo o tem, kako vseobsegujoč in kritičen je ženski umetniški svet Bojane Križanec, se velja spomniti njene razstave in performansa v galeriji sodobne umetnosti izpred treh let, ki jo je naslovila Metla, kladivo, grmada. Na njej je hierarhični odnos moškega do ženske skozi zgodovino križala s podobo ženske v sodobni družbi ter publiko provokativno spraševala: je sploh kakšna razlika med srednjeveškimi »čarovnicami« in današnjimi vlogami ženske kot ženami, partnerkami, materami in ljubicami?

Od 5. decembra Bojana Križanec sodeluje tudi na razstavi Društva slovenskih likovnih kritikov Akt, pornografija, umetnost, kič v Galeriji Velenje. K upodobitvami na temo spolnega akta je prispevala malo plastiko, keramično posodico z naslovom Koline iz svojega širšega ciklusa na temo zoofilije. Ciklus se pridružuje njenim prejšnjim delom na temo hranjenja in uživanja, na primer odlitkom falusov iz čokolade in želeja.