Petelinjenje Katharine Fritsch sredi Londona

Nemška umetnica na spomeniškem podstavku, prvotno namenjenem spomeniku kralja Viljema IV., Britancem kaže - tiča.

Objavljeno
25. julij 2013 18.16
Vojko Urbančič, Delo.si
Vojko Urbančič, Delo.si

Trafalgarski trg v Londonu z dominantnim spomenikom admiralu Horatiu Nelsonu, ki je leta 1805 za Britance izbojeval zmago v odločilni trafalgarski bitki proti Napoleonovemu špansko-francoskemu ladjevju, s čimer je odstranil nevarnost francoske invazije v Anglijo, ima od včeraj zelo opazen nov simbol.

Simbol Francozov.

Ogromnega, skoraj petmetrskega petelina žareče modre barve, ki s svojega podstavka komunicira z okolico.

Tudi z Nelsonovim kipom, ki na mesto že dolgo zre z monumentalnega stebra, zgrajenega v najboljši tradiciji zmagoslavnih stebrov, znanih iz imperialne politike antičnega Rima.

A ne gre za francoski uvoz, ampak za delo - Nemke.

Kiparke Katharine Fritsch, ki so ji letos dodelili termin v odmevni seriji predstavitev izdelkov sodobnih kiparjev na enem izmed podstavkov na Trafalgarskem trgu, namenjenih spomenikom velmož, ki je po čudežu (beri, zaradi pomanjkanja sredstev, celo v Angliji iz imperialnih časov kraljice Viktorije) ostal nezaseden.

Postavili so ga leta 1841, na njem pa bi moral stati konjeniški spomenik nekaj let pred tem umrlega otoškega kralja Viljema IV.

Zato se serija tudi imenuje Fourth Plinth (Četrti podstavek), v njenem okviru se je predstavil že niz uglednih kiparjev, denimo Marc Quinn, Antony Gormley ali Yinka Shonibare.

Modri petelin Fritscheve, sicer 57-letne profesorice na ugledni likovni akademiji v Düsseldorfu, bo na njem drugim pticam, predvsem golobom, delal družbo naslednjih 18 mesecev.

Fritscheva je svoje delo naslovila preprosto Petelin, kar bi bilo po nemško Hahn, po angleško pa Cock, ki ima seveda še kak drug pomen.

Pomen bolj hlačnega tipa, ki se nanaša na približno polovico človeštva.

Na testosteronsko.

»Mislim, da imajo Angleži velik smisel za humor. Vem, da imajo radi jezikovne igrice in dvojne pomene,« je, denimo, zaupala Guardianu.

Petelina, ki je s svojim ultramarinsko modrim perjem v izrazitem kontrastu prevladujoči sivini trga, je namreč Frischeva postavila kot komentar družbe, v kateri še vedno prevladujejo moški - skulpturo je, denimo, včeraj slavnostno odprl aktualni prvi mož Londona, župan Boris Johnson -, in darwinovega biološkega determinizma.

Posvetila pa ga je tudi širši simboliki preporoda, prebujanja in moči.