Ai Weiwei o beguncih: nova instalacija v Berlinu, protesten umik del iz Danske

Fasado Konzerthausa v Berlinu je dopolnil s tisoči rešilnih jopičev beguncev, danski begunski politiki nasprotuje.

Objavljeno
16. februar 2016 15.45
V. U.
V. U.

Kitajski umetnik in aktivist Ai Weiwei s svojim posvečanjem begunski krizi še vedno vzpodbuja interes sedme sile. Le dva tedna po objavi fotografije, na kateri je zavzel položaj utopljenega triletnega sirskega dečka Ajlana Kurdija s fotografije, ki je lani pretresla svet – Weiwei je s to potezo naletel na mešane, tudi zelo kritične odzive –, mu mednarodni tisk te dni znova namenja veliko pozornosti.

Predvsem njegovi novi instalaciji v Berlinu, kjer je na stebrih tamkajšnje koncertne dvorane Konzerthaus razstavil na tisoče rešilnih jopičev, ki jih je zbral ob obisku grškega otoka Lezbosa, kjer je vzpostavil atelje in dokumentiral življenje beguncev.

Umetnost iz reliktov krize

Tamkajšnja oblast mu je za umetniški projekt predala kar okoli 14.000 rešilnih jopičev, gre pa za jopiče, ki so jih prebežniki uporabili ob prečkanju morja med Turčijo in Grčijo in zatem zavrgli ... Sedaj so tudi ti živo oranžni predmeti, relikti kriznega dogajanja na otoku, ki predstavlja glavno vstopno točko prebežnikov v Evropo, prišli v državo, ki jih je sprejela največ.

Odprtje instalacije je časovno sovpadlo z ravnokaršnjim filmskim Berlinalom, ki v nemško prestolnico pritegne tudi hollywoodsko smetano, konkretno pa so jo povezali s projektom Film za mir, ki se je v obliki gala večera zgodil prav v Konzerthausu.

Umik del iz muzeja in galerije na Danskem

Naslednja novica, povezana z Weiewjem, se prav tako nanaša na njegov aktivizem, a je drugačna. Na restriktivno dansko politiko do prebežnikov je odgovoril tako, da je že prejšnji mesec napovedal umik instalacije z naslovom Yu Yi z razstave v muzeju ARoS v danskem mestu Aarhusu, kar se je predvčerajšnjim tudi dejansko zgodilo. Že pred tem so na njegovo zahtevo zaprli njegovo razstavo Prelomi v galeriji Faurschouove fundacije v Københavnu.

Aktualna britanska politika do prebežnikov ga morda ne moti v tolikšni meri – čeprav je londonsko vlado lani že pozval, naj za begunce stori več – ali pa na prisotnost svojih del na tamkajšnjih razstavah nima vpliva. Tisk pravkar piše tudi o odprtju razstave Performing for the Camera (Ustvarjanje performansov za kamero) v Tate Modern v Londonu, projekta, usmerjenega v obravnavanje odnosa med performansom in fotografijo, ki bo javnosti dostopen od jutri, na njem pa bo Weiwei prisoten s fotografijami svojega znanega performansa, med katerim je razmerje med novodobnim potrošništvom in kitajsko tradicijo simbolno predstavil z razbitjem vaze iz časov dinastije han.

Njegova retrospektiva na Kraljevi akademiji umetnosti v Londonu pa se je iztekla že 13. decembra.