Grafični oblikovalci v službi narodov in narodnosti SFRJ

Oblikovanje za novi svet: Nekdanja ikonografija SFRJ na razstavi v beograjskem Muzeju zgodovine Jugoslavije. Slovenci smo zraven.

Objavljeno
04. januar 2016 14.42
V. U.
V. U.

V Beograjskem Muzeju zgodovine Jugoslavije so se z zadnjim odprtjem razstave tik pred iztekom minulega leta vrnili v nekdanje čase naše socialistične, neuvrščene in seveda Titove širše domovine.

Tokrat s presekom grafičnega oblikovanja iz desetletij njenega obstoja: z mednarodno razstavo z naslovom Oblikovanje za novi svet (Dizajn za novi svet), v izboru katere je kot eno osrednjih sredstev javnega vizualnega komuniciranja izpostavljen plakat.

     Branko Gavrić: Mladinske delovne akcije 1981, 1981, plakat.

Celoten izbor izdelkov jugoslovanskih grafičnih oblikovalcev, ki z današnje časovne distance odražajo, kako so se v času obstoja SFRJ propagandna pričakovanja naročnikov srečevala z oblikovalskimi talenti, so razporedili v serijo kategorij – Državni simboli, Kult Josipa Broza Tita, Revolucija in NOB, Kult delavca, V službi naroda in Industrializacija, modernizacija, blagostanje –, te »zimzelene« ikonografske izzive pa je mogoče spremljati na kar okoli 250 plakatih iz zbirk Muzeja zgodovine Jugoslavije in Muzeja sodobne umetnosti iz Beograda, Muzeja za umetnost in obrt iz Zagreba ter tudi tukajšnjega Muzeja za arhitekturo in oblikovanje iz Ljubljane.

Od znamk do vžigalic

Mnogi imajo domicil tudi v zasebnih zbirkah, ob plakatih pa so na ogled še številne publikacije, poštne znamke, zaščitni znaki okoli 300 delovnih organizacij širom SFRJ in ... celo serija več kot 80 škatlic za vžigalice.

                                              Aleksandar Pajvančić: SFR Jugoslavija 1945–1975, 1975.

Na razstavi, katere krovna avtorja sta domačin Ivan Manojlović in njegova zagrebška kolegica Koraljka Vlajo, dostopna pa bo do 29. maja, je mogoče slediti razvoju vizualiziranja ključnih uradnih simbolov od nacionalne trobojnice, preko zvezde, srpa in kladiva, do Tita in vselej priljubljene rdeče barve.

Na le nekaj plakatih, ki so jih organizatorji namenili medijskim objavam, denimo, vidiš udeleženca mladinske delovne brigade, ki odloži lopato in se spremeni v Supermana, serijo multipliciranih žuljavih rok pod napisom 8. kongres Zveze komunistov Hrvaške ali stiliziran obraz maršala, kombiniran z nasmeški zadovoljnih državljanov in mavričnim lokom ...

Iz tukajšnjega Muzeja za arhitekturo in oblikovanje je med soavtorji razstavnega kataloga kustosinja Cvetka Požar, ki je pripravila zapis Grajenje in rušenje podobe socialistične države skozi plakat in celostne grafične podobe, v beograjskem muzeju pa bo marca nastopila tudi s predavanjem.

                                               Matjaž Vipotnik: Missa in a Minor, 1980, plakat.

Iz muzeja so sicer za razstavo posredovali le gradivo za reproduciranje plakatov, na razstavi namreč slovenski plakati niso na ogled v izvirniku. Posredovali so skene petih plakatov Matjaža Vipotnika (večinoma za Slovensko mladinsko gledališče) in naslovnice njegove naslovnice Mladine, ob tem pa še sken plakata Tomislav Gotovac 1983 Stefana Borote.

Ruska avantgarda v gosteh

Muzej zgodovine Jugoslavije je scer trenutno magnet za ljubitelje umetnosti predvsem zaradi ambiciozne razstave Ruska avantgarda v Beogradu, pripravljene ob znani stoletnici ene najradikalnejših umetnin zgodovinske avantgarde, Črnega kvadrata Kazimirja Maleviča.

Pripravili so jo z ruskimi partnerji, na njej pa je mogoče med drugim videti Portret Kazimirja Maleviča, ki je delo Vladimirja Tatlina, Malevičeve avantgardne izdelke s področja oblikovanja porcelana, zgodnja likovna dela – konkretno kostumografske in scenografske skice – Sergeja Ejzenštejna, zastopana so še dela Vasilija Kandinskega, Aleksandra Rodčenka, Aleksandra Arhipenka, Aleksandra Vesnina, El Lisickega, Ljubov Popove in drugih. Ta razstava bo na ogled do 28. februarja.