Končno odkrito Michelangelovo Križanje?

Pod senzacionalno novo atribucijo slike se je podpisal vplivni poznavalec umetnosti renesanse Lionello Puppi.

Objavljeno
24. februar 2016 16.00
V. U.
V. U.

Na ravnokaršnji razstavi El Greco v Italiji, ki ostaja v Palači Carraresijev v Trevisu na ogled še do 10. aprila, bodo nemara zamenjali enega izmed listkov z avtorji, ki spremljajo in razlagajo razstavljene umetnine.

Italijanski tisk poroča o izjemni novi atribuciji, ki se nanaša na avtorstvo ene izmed umetnin na njej, na slikano Križanje, ki bo po novem morda veljalo za izdelek samega Michelangela.

Kot poroča La Tribuna di Treviso, je znani umetnostni zgodovinar Lionello Puppi, med drugim častni profesor beneške univerze Ca' Foscari, sicer pa tudi senator italijanske republike – kot politik se je pridružil komunistični stranki –, objavil, da je v Križanju prepoznal roko samega Michelangela. Obstoj tovrstne Michelangelove slike je dokumentiran v umetnikovih pismih Vittorii Colonna, a je tradicionalno veljala za izgubljeno ali celo nikoli ustvarjeno. Michelangelo jo je domnevno naslikal okoli leta 1539.

Skladnost z Michelangelovim slogom in ohranjeno risbo

»Do atribucije sem prišel po mesecih raziskovanja tehnike, sloga in dokumentov,« je ob objavi odkritja izjavil Puppi, ki je sicer tudi kustos razstave o El Grecu in njegovih sodobnikih. »Raziskava je potrdila polno skladnost slike z Michelangelovo roko in njegovo risbo, ki jo danes hranijo v Britanskem muzeju, v umetnikovem času pa je predstavljala njegovo darilo Vittorii Colonna.«

Detajl, ki po Puppijevem mnenju podpira atribucijo, je tudi upodobitev luninega mrka na sliki, ta pa se je dejansko zgodil 19. aprila leta 1539 in ga je Michelangelo omenil v pismih Vittorii Colonna. Skladnost s pismi odraža tudi ikonografija živega, aktivnega Kristusa, ki se obrača k očetu, in ne pasivnega Kristusa, ki s sklonjeno glavo izdihne. Ta ikonografija je v sozvočju z nazori na dvoru Vittorie Colonna, sicer markize Pescare in hkrati pesnice in intelektualke, ki je na dvoru gostila skupino ljudi z vitalističnim pogledom na vero.

Lastnik slike, o kateri se bo gotovo še govorilo in si jo je mogoče ogledati na tej povezavi, je zasebnik. Če bo atribucija v umetnostnozgodovinski stroki sprejeta, bo postal lastnik šele drugega znanega Michelangelovega slikarskega tabelnega dela. Seveda ob znameniti sliki iz Uffizev z upodobitvijo Svete družine v neobičajni družbi aktov, ki jo ljubitelji umetnosti visoke renesanse poznajo pod imenom Tondo Doni in velja za edino tovrstno dokončano in ohranjeno delo, katerega avtorstvo je splošno sprejeto.