Zlata nika Ars Electronice Maji Smrekar

Najodmevnejša mednarodna nagrada na področjih medijske umetnosti slovenski umetnici! Častna omemba Špeli Čadež.

Objavljeno
23. maj 2017 19.31
Vojko Urbančič
Vojko Urbančič

Zlata nika festivala Ars Electronice, najodmevnejša mednarodna nagrada na področjih medijske umetnosti in njenih stikov s tehnologijo, znanostjo ter humanistiko, bo po letu 2001, ko si jo je z Nemcem Carstenom Nocolaiem razdelil Marko Peljhan, znova pristala v Sloveniji. Med letošnjimi nagrajenci je Maja Smrekar.

Nike na Art Electronici v avstrijskem Linzu letos podeljujejo v štirih kategorijah, Smrekarjeva pa je s konkurenco pometla v kategoriji hibridne umetnosti. Žirijo je prepričala s serijo projektov K-9_topologija, realiziranih v minulih sezonah; zaključnega četrtega z naslovom ARTE_mis je marca realizirala v ljubljanski Kapelici, osrednjem prizorišču svojih nastopov.

»K-9_topologija je pravo hibridno umetniško delo z globokim bio-političnim sporočilom in bo gotovo sprožilo veliko diskusij tako v umetniški kot znanstveni javnosti,« je žirija Ars Electronice zapisala o ciklu, v katerem je Smrekarejva na stičišču avtorske poetike, ekologije in znanosti – sodelovala je z znanstveniki od biologov do genetikov – značilno povezala lastno intimo ter zimzelena vprašanja humanizma, predvsem statusa človeštva v aktualnih in prihodnjih globalnih pogojih.

Njeno delo je vpeto v čas množičnega izumiranja vrst, govori o distopični prihodnosti in usodi človeka, zelo značilno izpostavlja tudi relacijo človek–volk–pes. Znotraj nagrajenega cikla je burne domače odzive doživel predvsem projekt Hibridna družina z dojenjem psa (četudi ljudje vsakodnevno uživamo mleko živali), v omenjenem zadnjem projektu ARTE_mis pa je odprla poglavje koevolucije med temi vrstami in razmislek o biotehnoloških potencialih združitve človeka z nečloveškim drugim.

Osrednji del projekta je bila hibridna celica človeka in psa, v kontekstu razstave kajpak predstavljena kot umetniški artefakt, a tudi kot potencial življenja, ki bi nemara imelo več možnosti za preživetje. Človek je namreč s perspektive Smrekarjeve zastarela vrsta, obsojena na samouničenje.

Trdo delo

»Veseli me, da je mednarodna strokovna javnost moje delo prepoznala kot vrhunsko na področju hibridne umetnosti,« nam je nagrajenka, trenutno na rezidenci na Portugalskem, odgovorila na vprašanje o prvih vtisih ob novici o nagradi.

»To pomeni izjemno čast in veliko potrditev za večletno trdo delo z ogromno odrekanja in radikalnih osebnih odločitev ter hkrati odlično popotnico pri vzpostavljanju bodoče vizije. Zahvaljujem se Galeriji Kapelica, ki mi že desetletje omogoča produkcijsko in dialoško podporo pri snovanju tovrstnih vsebin.«

Na Portugalskem je na rezidenci Cultivamos Cultura, vsebinski okvir, znotraj katerega načenja novo fazo raziskovanja dinamike odnosov med volkovi, psi in ljudmi (na pot je šla s štirinožnima Bayronom in Ado, protagonistoma minulih projektov), pa opredeljuje kot kulturni dualizem med biofobijo in biofascinacijo, ki je aktualen že tisočletja in se je v izročilu na najpopularnejši način odrazil skozi fenomen volkodlaka. Raziskavo začenja na Iberskem polotoku, jeseni pa jo bo nadaljevala veliko severneje, na rezidenci Nordisk na Norveškem.

Smrekarjeva, v osnovi kiparka, je sicer na Ars Electronici že leta 2013 dosegla častno omembo za projekt Hu.M.C.C. (Human Molecular Colonization Capacity), enaka omemba pa bo letos pripadla še animatorki Špeli Čadež. Žirijo je prepričal njen lanski osemminutni film Nočna ptica. V krovnih kategorijah bodo sicer zlate nike prejeli še David O'Reilly za računalniško animacijo, Cedrik Fermont in Dimitri della Faille za digitalno glasbo ter domačinka Lisa Buttinger v kategoriji za mlade U19.

Festival bo letos na temo Postcity potekal med 7. in 11. septembrom, gala večer s podelitvijo nagrad v koncertni dvorani Brucknerhaus pa bo drugi dan festivala. Nagrajence tradicionalno predstavljajo tudi na razstavi.