Najdražji živeči vizualni umetnik: Koons ali Richter?

Prodaje del najdražjih umetnikov v zadnji letih: Največ, preko milijardo ameriških dolarjev, so »obrnili« z deli Gerharda Richterja.

Objavljeno
25. oktober 2016 15.38
US-CHRISTIE'S-KOONS
V. U.
V. U.

Ko govorimo o vizualnih umetnikih s statusom najdražjega še živečega, so odločilni podatki o njihovih avkcijskih rekordih. O najvišjih zneskih, ki so bili kdajkoli v umetnikovi karieri pred očmi javnosti in sedme sile doseženi na dražbah, in po tem kriteriju že domala tri leta na svetovni lestvici kraljuje Američan Jeff Koons, 61-letni avtor zloščenih jeklenih povečav kičastih junakov pop kulture s poreklom v newyorškem studiu, v katerem je zaposlenih več kot stoterica ljudi.

Koons ostaja ljubljenec investitorjev v umetnost in omrežij vplivnežev, ki skrbijo, da ostajajo cene njegovih del napihnjene nekako tako kot njegov Ballon dog (Pes iz balona). Tega so pri Christie's novembra leta 2013 prodali za 58,4 milijona dolarjev ter s tem Koonsa postavili na najvišje mesto lestvice najdražjih živečih umetnikov.

A to pri odmerjanju naziva najdražjega umetnika sveta ni edini vatel. Spletni Artnet, pri katerem evidentirajo nešteto rezultatov javnih dražb, je nekaj pred začetkom tradicionalnih novembrskih dražb v New Yorku znova objavil statistiko stotih umetnikov, ki so si v zadnjih letih na mednarodnem umetnostnem trgu odrezali finančno najslastnejši del pogače, in sicer dve lestvici. Ob tisti, na kateri so evidentirane prodaje najdražjih posameznih umetnin in na kateri pričakovano vodi Koons, še drugo, ki prinaša celoten znesek prodaje del posameznih umetnikov.

Koons v povprečju cenejši od Richterja

Po tej nekdanjega Cicciolininega soproga, ki se v medijih vselej kaže v brezhibni poslovni obleki in s ponavljanjem večno enakega nasmeška, daleč prekaša 84-letni nemški velezvezdnik slikarstva Gerhard Richter. Od začetka leta 2012 do konca minulega tedna, ko so pri Artnetu zaključili z zbiranjem rezultatov, so po svetu prodali za več kot milijardo dolarjev umetnin z njegovim podpisom. Natanko 1.032.158.191 dolarjev, doseženih s 1382 deli.

Na tej lestvici je Koons drugi z veliko nižjim zneskom 402.151.440 dolarjev, doseženih s 731 deli, kar pomeni, da tudi po povprečju, če celoten znesek »prometa« deliš s številom prodanih del, Richter z okoli 749 tisoč dolarji poseka povprečje kolega, ki je nekje pri 550 tisoč. Koons je v povprečju vendarle cenejši.

Zanimivo je, da je tudi na prvi lestvici v deseterici najdražje prodanih posameznih umetnin Richter zastopan na drugem, četrtem, šestem, devetem in desetem mestu, medtem ko Koonsu ob vodilnem položaju pripadata še sedmo in osmo mesto.

Pravzaprav sta si deseterico takorekoč razdelila; na njej je prostora le še za ultradragega kitajskega tradicionalistično orientiranega slikarja Cui Ruzhuja na tretjem mestu in starosto ameriškega slikarstva iz poglavja abstraktnega ekspresionizma ter pop arta Jasperja Johnsa, ki je peti ...

Na zanimivejši drugi lestvici pa Richterju in Koonsu do izteka deseterice sledijo ameriški konceptualistično usmerjeni slikar Christopher Wool, omenjeni Ruzhuo, njegov sodobneje usmerjeni sonarodnjak Zeng Fanzhi, japonska mojstrica svojevrstnega psihadeličnega slikarstva Jajoj Kusama, zvezdnik britanskega krajinskega slikarstva Peter Doig, znova kitajski tradicionalistično orientirani slikar Fan Zeng, ameriški mojster recikliranja in citatov Richard Prince in Američan Ed Ruscha, ki je prav tako izšel iz pop arta.

Pogosta prisotnost v medijih seveda odmeva na trgu, a, zanimivo, nekatera medijsko omniprezentna imena v deseterico niso prodrla. Damien Hirst je na 12. mestu, Anish Kapoor na 32., Takaši Murakami na 40., Maurizio Cattelan na 63., Ai Weiwei na 68., Banksy pa šele na 91.

Lastnik aktualnega avkcijskega svetovnega rekorda na področju fotografije, Nemec Andreas Gursky, je, denimo, šele na 45. mestu, pred njim sta Cindy Sherman, ki zaseda 35. mesto, in Prince iz deseterice, ki ustvarja tudi v fotografski tehniki.