Razlog napada na Repinovo mojstrovino je »laž« o Ivanu Groznem

Ideološki razlog: 37-letni napadalec na eno ključnih del ruskega slikarstva 19. stoletja je na sodišču kot razlog napada navedel trditev, da Repinova slika upodablja laž.
Objavljeno
30. maj 2018 15.00
Posodobljeno
30. maj 2018 15.03
Napadalec je platno predrl na treh mestih. FOTO: AFP
V. U.
V. U.
Kar je veljalo za vandalski napad na eno pomembnih umetnin iz ruske kulturne zgodovine, pripisan obiskovalcu, okajenemu z vodko iz muzejske kavarne, je pridobilo ideološko ozadje. Pisali smo o petkovem vandalskem napadu v Tretjakovski galeriji v Moskvi, na sliko Ivan Grozni s sinom 16. novembra 1581, ki jo je najpomembnejši ruski realist Ilja Repin ustvaril leta 1881, uvrščajo pa jo med njegova najpomembnejša dela. Njegov pomen v ruski kulturi 19. stoletja enačijo s pomenom Leva Tolstoja ali Modesta Musorgskega. 

Napadalec je za priročno orodje je izbral kovinsko letev, del opreme, s katero v galeriji obiskovalce ohranjajo v varni razdalji od umetnin, z njo pa najprej razbil steklo, zatem pa platno na sredini kompozicije predrl na treh mestih. Kasneje se je izjasnil, da se je za napad odločil zaradi vodke, ker ga je »nekaj premagalo«.


 

Zgodovina kot ideološko bojno polje
 

Sedaj je znana identiteta vandala. Gre za 37-letnega Igorja Podporina iz mesta Voronež. Kot poroča Reuters, je včeraj na sodišču vodko kot razlog za svoj obračun s sliko preklical, kot pravega pa navedel motiv slike. Njegov napad je že mogoče uvrstiti med vandalizme, katerih ozadje predstavljajo novodobni obračuni z zgodovino.

Tudi ruska preteklost izpred polovice tisočletja je lahko ideološko bojno polje, znotraj tega so vzniknili tudi alternativni pogledi na prvega ruskega carja Ivana Groznega (1530–1584), znanega kot enega najbolj protislovnih protagonistov ruske zgodovine. Repin ga je upodobil ob umirajočem sinu, ki ga je 16. novembra leta 1581 sredi prepira po nesreči smrtno ranil sam. Skesanega carja je upodobil kot starca, ki – zatem ko se je v grozi zavedel, kaj je storil – objema umirajočega sina.

Podporin je včeraj na sodišču izjavil, da predstavlja Repinova slika laž. »Ivan Grozni sodi v družbo svetnikov,« je dodal. Tudi nekateri uradni ruski zgodovinarji se ne strinjajo z ustaljenim pogledom na to, da je car sam ubil sina, ki se je prav tako imenoval Ivan. Da ostaja carjeva krivda nepojasnjena, je izjavil sam Vladimir Putin, grozljivosti, znane iz njegove biografije, pa nekateri radi pripisujejo pretiravanju in zahodnjaškemu črnjenju Rusije. V nekaterih mestih so mu postavili tudi spomenike, denimo predlani odmevno v mestu Orjol.

image
Slika Ilje Repina Ivan Grozni s sinom 16. novembra 1581 pred napadom. FOTO Wikipedia

 

O sliki razmišljal že dve leti pred napadom


»Za sliko sem slišal že pred veliko časa«, je, kot piše Komsomolskaja Pravda, Podporin izjavil predstavniku organizacije za človekove pravice. O Repinovi upodobitvi carja je pred napadom razmišljal dve leti. »Celo Putin je na televiziji povedal, da to, kar prikazuje, ni resnično. V Tretjakovski galeriji se nisem mogel zaustaviti. Obiskujejo jo tudi tujci, kaj si bodo mislili o našem ruskem carju? Kaj o nas? Slika je provokacija, usmerjena proti ruskemu narodu, zaradi nje na nas gledajo kot na slabe ljudi.«

Kot danes piše STA, je namestnik ruskega ministra za kulturo Vladimir Aristarhov na novinarski konferenci v galeriji povedal, da pričakujejo, da bo moški dobil »najstrožjo možno kazen«. Po trenutni zakonodaji mu grozi do tri leta zapora, kar pa po njegovem mnenju »ni nič v primerjavi z vrednostjo slike«.
 

V galeriji bi zaostrili kazni za vandalizem


Kot je povedala direktorica Tretjakovske galerije Zelfira Tregulova, bi radi odprli razpravo o zaostrovanju kazni za vandalizem v umetnosti. Poškodovanje slike je označila za tragedijo in izrazila strah, da Rusi vse manj razlikujejo med tem, kaj je umetniško delo in kaj so zgodovinska dejstva. Nerazlikovanje po njenem mnenju pomeni, da je vsako umetniško delo lahko žrtev takšnega dejanja.

Tokratni vandalski napad na slikarsko mojstrovino se bo pridružil znanim iz zadnjega obdobja, denimo lanskemu, ko so pravoslavni skrajneži grozili s požigi kinematografov, ki so prikazovali film Matilda, v katerem je prizor spolnosti med zadnjim ruskim carjem Nikolajem II. in plesalko. Predlani pa smo pisali o zaprtju razstave ameriškega fotografa Jocka Sturgesa v moskovskem Centru fotografije bratov Lumière. Tedaj so ruski nacionalisti zaprli dostop v razstavišče, eden izmed protestnikov pa je v razstavljene fotografije zalučal steklenico z urinom.

image
V Tretjakovski galeriji so poškodovanje slike označili za tragedijo in izrazili strah, da Rusi vse manj razlikujejo med tem, kaj je umetniško delo in kaj so zgodovinska dejstva. FOTO: AFP