V Benetkah ob bienalu še razstavni pregled nemške nove stvarnosti

V Muzeju Correr bo na ogled od jutri, na njem bodo zastopani vodini umetniki iz časa weimarske republike.

Objavljeno
30. april 2015 14.15
V. U., Delo.si
V. U., Delo.si

Odprtje 56. Beneškega bienala je pred vrati, med tistimi, ki z napovedmi ambicioznih vzporednih razstav prav tako računajo na uspešno statistiko obiska – na bienalu, ki ga bodo letos odprli mesec dni prej, pričakujejo kar pol milijona obiskovalcev –, pa je tudi Muzej Correr z znano strateško pozicijo ob osrednjem Markovem trgu.

V njem se bodo tokrat vrnili slabo stoletje v preteklost in – geografsko – na drugo stran Alp, in sicer z razstavo Nova stvarnost; umetnost v Nemčiji v času weimarske republike. Odprli jo bodo jutri, zanimivo pa je, da partnerjev za njeno organizacijo niso poiskali v sami Nemčiji, ampak onkraj Atlantika. Soorganizator razstave je Los Angeles County Museum of Art.

Nova stvarnost, v nemškem izvirniku Neue Sachlichkeit, kar je bil leta 1925 naslov za ta umetnostni trend prelomne razstave kritika Gustava Friedricha Hartlauba v Mannheimu, se je kot reakcija na ekspresionizem iz let pred prvo svetovno vojno v novih, za Nemčijo izjemno težkih razmerah pojavila v 20. letih minulega stoletja in predstavlja po ekspresionističnem stremljenju k človeški notranjosti, emocijam in prenovi Evrope svojevrstno vrnitev k redu.

Med treznostjo in družbenokritično satiro

Do vrnitve k novemu realizmu in smislu za podrobnosti je vodilo več poti, od distanciranih, poudarjeno treznih, do izrazito satiričnih in družbenokritičnih. Trend je ob likovnih medijih v ožjem pomenu segel tudi na področje vsakdanjega življenja, denimo k grafičnemu oblikovanju ali oglaševanju. V tukajšnjem prostoru se je, denimo, odrazil predvsem v delih, ki so jih ustvarili Veno Pilon, brata France in Tone Kralj ali prav tako brata Drago in Nande Vidmar, podobno tudi Franjo Stiplovšek, Ivan Kos ali Tine Kos.

V Muzeju Correr, kjer bodo razstavo za javnost odprli jutri, napovedujejo tako dela osrednjih predstavnikov tega likovnega trenda, ki je usahnil z vzponom nacistov, kot tistih, ki so izven germanskega prostora manj znani, njena izstopajoča poteza pa bo tudi soočenje del slikarjev in fotografov.

Teme razstave bodo sledile razmeram v povojni Nemčiji, ki se je v weimarski republiki prvič srečala z demokracijo, a tudi izjemnimi posledicami vojne. Na eni strani s porastom buržoazije in pospešeno urbanizacijo ter industrializacijo mest, ki sta življenje v mestih ločila od tistega v tradicionalnem ruralnem svetu, po drugi pa z obupom najbolj prizadetih družbenih slojev: brezposelnih, vojnih povratnikov ali prostitutk.

Med najbolj znanimi imeni, napovedanimi v izboru, izstopajo Otto Dix, George Grosz, Max Beckmann, Christian Schad in August Sander, razstava pa bo dostopna kar štiri mesece. Zaprli jo bodo 30. avgusta.