Vladimir Makuc, devetdesetletnik

Umetnik, ki je bogat v svojem liričnem čustvovanju in otroško dojemljiv za vsakršna znamenja ter razodetja.

Objavljeno
07. maj 2015 19.16
 Milček Komelj
Milček Komelj

Vladimir Makuc, rojen na današnji dan leta 1925, v svoji vselej osebno prepoznavni umetnosti izpoveduje usodno življenjsko zvestobo do primorske zemlje z njenim kulturnim izročilom in ji kot trajnemu­ navdihu vtiskuje univerzalen pečat.­

Njegov likovni jezik izhaja iz mediteranske tektonike in spominov na srednjeveške freske, ki jih je slikar po končanem študiju na ljubljanski likovni akademiji kopiral; zato je postala risba kot temelj njegovega izražanja statična in oglata in tako s prvobitnostjo ­izrazito moderna.

Med patinasto porjavele geometrične kraške stavbe in samotna bitja z njegovih grafik so se že spočetka naselili mir, tišina, nespremenljivost in trpka vdanost. Šele pozneje se je lahko umetnik prepustil tudi slikarstvu, zajel v svoja duhovna prostranstva več svetlobe ter se posvetil izjemno poetičnim kiparskim objektom, arhaičnim arhitekturam z ranljivo razpotegnjenimi pticami med steklenimi­ črepinjami, strmečimi voli in ­spokojnimi ženami.

Makučev ustvarjalni svet se je najbolj udomačil v motiviki z vaškega obrobja, daleč od praznega blišča, in se zasidral v središču vsega, kar je videti trajno in zanesljivo. Kot znamenja daljav, ki se stikajo v njegovih likovnih žariščih, so se na električne žice umetnikovih slik naselile ptice selivke, v tišini zračne spokojnosti lebdeče kot notni zapisi. Slikarjeva lepota, zlasti sprva ponekod v rudimentarni stilizaciji malone groteskna, je največkrat poetično trpka.

Osat kot roža mogota

Njegova roža mogota je postal ostrorobi osat, antropomorfno Sonce pa se mu lahko spremeni v zobato strojno kolo. Tudi v takem odmaknjenem ambientu je dojemljivi umetnik občutil nevarnosti časa, sodobno odtujenost in ogroženost naravnega okolja ter se na vse to kritično in hkrati estetsko odzval celo z računalniško obarvano tehnizirano formo; v ustvarjalno sintezo je strnil figuralne motive italijanske renesanse in oživelo etruščansko zagrobnost ter mediteransko zgodovino kot arheološko izhodišče človeške civilizacije zgostil na likovni skupni imenovalec, lapidaren kot trdoživa govorica primitivne ljudske ­ustvarjalnosti.

V tako mitično obarvanem duhu se je s podobami spopadajočih se ovnov ali z motivom ugrabljene Evrope lahko celo odzval na družbene antagonizme. A iz te vsebinske kontemplacije, oblikovne zgoščenosti in tehnične discipline so se v umetniku porajale vse večja notranja svoboda, z njo povezana poezija in neizrekljiva, vse bolj prosojna nežnost. Njegov pogled je vedno bolj sledil pesniškemu poletu ptic in se danes vse intenzivneje zazira v kozmična prostranstva.

Umetnik, ki se vse ustvarjalno življenje seli po širjavah ene in iste duhovne pokrajine, je ob navidezni monotonosti in askezi izjemno bogat v svojem liričnem čustvovanju in otroško dojemljiv za vsakršna znamenja in razodetja. Njegove podobe so preprežene s skrivnimi znaki, zlasti prerojenimi spomini na glagolske grafite z istrskih fresk, vanje pa se ob snovnih okruških vse raje vrisujejo duhovna sporočila, nazadnje doslej kot največkrat zrcalno vpisani verzi.

Kosovelovska trpkost

Trpkost umetnikovega izraza je kosovelovska, njegove podobe so v knjigah zaživele kot spremljava Zlobčeve poezije, izzvenevajo pa kot likovna vzporednica solinarskim planjavam Toneta Pavčka. Z naklonjenostjo je o njih pisal tudi znameniti italijanski pisatelj Leonardo Sciascia.

Makučevo delo je sinonim za do kraja avtentično ustvarjalno emanacijo prvinsko humanizirane narave in bo ostalo dragocena življenjska poslanica še prihodnjim generacijam, posebej ljuba Primorcem. Umetnik je leta 2010 rodnemu Solkanu poklonil imenitno zbirko svojih 553 umetnin, predstavljeno v reprezentativni publikaciji Goriškega muzeja, sodobniki pa so ga počastili z najvišjimi domačimi in tudi tujimi priznanji, med njimi z Jakopičevo in Prešernovo nagrado, ki se jima letos pridružuje še Župančičeva.

Ne glede na vse doseženo je slikarjev častitljivi jubilej le delovna postaja na dosedanji umetniški poti. Devetdesetletnica je samo zareza v njegovem osebnem času, ki je že dolgo docela podrejen ustvarjalnemu brezčasju. Mojstrova ustvarjalnost se v njem preraja v soočenju z večnostnim utripom zemlje, kamna, neba ter v mreže solinskih pregrad zajetega morja.

Z mivko in drobci školjk posuta prizorišča Makučevih slik praznično obiskujejo vse bolj raznovrstne in krhko očarljive ptice, svojemu stvarniku v pozdrav; ljubeznivo resnobnega umetnika pa s slikarskega neba skrivnostno pomenljivo proslavljajo na novo oživljena Sonca, Lune in planeti.