Hrupa vlakov nočejo več prenašati

Meščani, živeči ob progi, zahtevajo posodobitev vse železniške infrastrukture na ljubljanskem železniškem vozlišču in protihrupne ograje.
Objavljeno
12. maj 2018 06.00
Posodobljeno
11. maj 2018 16.42
Naselje in stanovanjski bloki ob ranžirni postaji Zalog so tako kot hiše v Novem Polju najbolj na udaru železniškega hrupa. FOTO: Jure Eržen
Janez Petkovšek
Janez Petkovšek
Ljubljana – Prekomerni hrup je drugi najpomembnejši vzrok za prezgodnje smrti ljudi, ki so mu neprekinjeno izpostavljeni dlje časa. Zato mora država na območju ljubljanskega železniškega vozlišča od Viča do Zaloga čim prej posodobiti zastarelo in dotrajano železniško infrastrukturo, stanovalcem ob progah pa takoj zagotoviti protihrupno zaščito.

To je glavno sporočilo četrtkove okrogle mize z naslovom Ljubljana, železniški promet, hrup in vibracije, ki so jo pripravile tri skupine krajanov z Viča, iz Rožne doline, iz Situle z okolico in Novega Polja. Čeprav gre za več desetletij trajajoče težave več tisoč Ljubljančanov, živečih v neposredni bližini železnice oziroma ranžirnih postaj za potniški promet ob Vilharjevi in tovorni promet v Zalogu, pa se je niso udeležili glavni odločevalci v državi. Manjkala sta tako okoljska ministrica kot minister za infrastrukturo, da o generalnem direktorju SŽ, evropski komisarki za promet ter najvišjih predstavnikih agencije in inšpekcije za železniški promet sploh ne govorimo.


Glavni problemi


Predstavniki treh civilnih iniciativ so mestni in državni oblasti dali vedeti, da bo morala ob naraščajočem železniškem prometu (zlasti tovornem) in načrtovanem posodabljanju železniške infrastrukture posebno skrb posvetiti tudi prekomernemu hrupu in vibracijam, ki ga povzročajo zastarele lokomotive, dotrajana podvozja vagonov, glasno cviljenje koles ob zaviranju, nabijanje vagonov ob njihovem ranžiranju oziroma preklapljanju, prehitra vožnja v bližini mestnih naselij ob progi, prodorni piski in govor po zvočnikih. Ker se zavedajo, da je nakup novih lokomotiv, vagonov, zamenjava neustreznih naprav in drugih ukrepov za tišjo železniško dejavnost neizvedljiva v kratkem času, pa zahtevajo, da SŽ kot proizvajalka prekomernega hrupa s pomočjo države nemudoma začne izvajati vsaj primerne ukrepe protihrupne zaščite v obliki protihrupnih ograj ali oken.


Hrup in dim pod okni


Predstavniki Situle, ki stoji le nekaj metrov od glavnega premikališča za potniške vagone ob glavni železniški postaji, so izmerili, da zunanji nočni hrup v okolici presega dovoljeno mejno vrednost za območje, v katerem je predpisana tretja stopnja varstva pred hrupom, kar za 13,5 decibela. Zato so od SŽ že od začetka preteklega leta zahtevali, da stare in prehrupne premikalne lokomotive zamenja z novejšimi oziroma da ranžino postajo za potniški promet prestavi v Moste. Ne razumejo pa, kako da strojevodjem ne naložijo, da pod njihovimi okni ne bi puščali stoječih lokomotiv v pogonu, tudi ko jih tam po več ur ni. Tako po nepotrebnem brnijo motorji, hkrati se proti njim valijo sajasti izpuhi iz dizelskih motorjev.

Stanovalce Rožne doline, Viča, Bleiweisove in Veselove poleg hrupa motijo še vibracije hitrovozečih vlakov, zaradi katerih se njihove hiše nenehno tresejo, na starejših pa so vidne močne razpoke. Menijo, da je rešitev zmanjšanje hitrosti, saj so ob nekajkratnih delih na progi ob upočasnjeni hitrosti vlakov takoj občutili olajšanje. A so jim z ministrstva za infrastrukturo in SŽ že sporočili, da zmanjševanje hitrosti okoli Rožne doline ne pride v poštev, saj bi s tem poslabšali kakovost transportnih storitev in zmanjšali konkurenčne prednosti v logistični verigi.


Cviljenje se sliši do Fužin


Krajani iz okolice Novega Polja pa od SŽ zahtevajo, da poleg obljubljenih protihrupnih ograj in menjave starih oken s protihrupnimi zagotovi takojšnjo posodobitev vseh naprav, lokomotiv in vagonov na ranžirni postaji Zalog, saj je ena od zaviralnih naprav stara že 50 let, naprava za njeno mazanje pa da je neučinkovita, tako da se cviljenje ponoči sliši celo do Fužin. Podobno stare so lokomotive premikalke. Še posebej jih moti nabijanje praznih vagonov, ki jih je tudi dvajset za eno kompozicijo in si sledijo v kratkih presledkih na dve ali tri minute. Zaradi njih se ljudje zbujajo in ponoči slabo spijo. Neka krajanka je celo menila, da bi morala agencija za železniški promet, ki železničarjem podeljuje licence, zaradi nedoseganja standardov za vlake in železniško infrastrukturo licenco odvzeti in jo dodeliti drugemu upravljavcu, denimo iz tujine.


Evropska pomoč


Zoran Stančič, vodja predstavništva evropske komisije v Sloveniji, je dejal, da v Evropi zaradi pretiranega železniškega hrupa trpi kar 18 milijonov ljudi in da se EU vse bolj zaveda tega problema. Ker bo v prihodnosti vse več prometa s cest preusmerjenega na železnico, bo hrup ob tirih le še naraščal. Zato EU že objavlja razpise, s katerimi zagotavlja petino nepovratnih sredstev za sofinanciraje naložb v posodobitev železniškega omrežja. Povedal je še, da bi hrup najbolj omilili z ukrepi na kolesih vlakov (tako ga je mogoče zmanjšati celo za 10 decibelov) in da morajo države pripraviti operativne programe protihrupnih ukrepov predvsem na infrastrukturi. Protihrupne ograje namreč niso najboljša rešitev.

Metoda Dodič Fikfak s kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa UKC Ljubljana je dodala, da je sodeč po študijah prevelik hrup, sploh če traja dlje časa, za zdravje zelo škodljiv. Še posebej ponoči namreč povzroča hud stres in motnjam v spancu sledi utrujenost, temu naglušnost, bolezni dihal, prebavil, motnje v imunskem sistemu, pri ženskah pa se občutno poveča tudi tveganje za raka dojk. Opozorila je, da pretiranega hrupa »ne bi smeli jemati z levo roko«.

Dejan Jurkovič, vodja sektorja za železnice pri direkciji za infrastrukturo (DRSI), ki za državo vodi modernizacijo železnic, je dejal, da so na 1200 kilometrov dolgem železniškem omrežju že izvedli več posodobitev, ki vplivajo na zmanjšanje hrupa. Tako so skoraj povsod zvarili tire, od leta 2005, ko so se resno začeli ukvarjati s hrupom, so s protihrupno zaščito že zaščitili 800 objektov, namestili vrsto protihrupnih mazalnih naprav, zamenjali več lokomotiv in sto tovornih vagonov. Prejšnji mesec so podpisali pogodbo za dobavo 26 novih potniških garnitur, na območju Situle bodo v kratkem iz prometa izločili 70 starih vagonov (ostalo jih bo še 30), do leta 2025 bodo zamenjali deset dizelskih lokomotiv in do leta 2030 še 38 električnih. Do leta 2020 bodo kupili 160 novih tovornih vagonov.

Krajane Novega Polja bodo pred hrupom zaščitili s 4,3 kilometra dolgo protihrupno ograjo (razpis za izvajalca del bo oktobra, saj še nimajo vseh zemljišč), na 51 najbolj kritičnih objektih pa vgradili protihrupna okna.
Tivolski lok

Za razbremenitev ljubljanske glavne železniške postaje država pripravlja projekt Tivolski lok, s katerim bi vse tovorne vlake iz Primorske, namenjene proti Gorenjski, preusmerila na novi tir in naprej na gorenjsko progo. Tako bi se izognili njihovemu ranžiranju in ponovnemu pošiljanju proti Gorenjski. Enako tudi v obratni smeri. S tem se bosta zmanjšala hrup in obremenitev prometa na ljubljanskem železniškem vozlišču. Za nekaj sto metrov dolg lok v bližini pivovarne Union po Jurkovičevi oceni potrebujejo kar 70 do 80 milijonov evrov in štiri leta za sprejetje državnega prostorskega načrta, nato pa še nekaj let za izdelavo projekta, odkupe zemljišč in izvedbo. Zakaj bi bil ta projekt tako drag, pa ni znal razložiti.
01 - Modified: 2018-05-21 08:11:40 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Dončića ni mogel ustaviti niti čarovnik Obradović (FOTO in VIDEO) 02 - Modified: 2018-05-21 11:50:29 - Feat.: 1 - Title: Luka Dončić na prvem, drugem, tretjem in petem mestu (VIDEO) 03 - Modified: 2018-05-21 09:52:17 - Feat.: 1 - Title: Mercator ima 101 počitniško enoto, Telekom nobene ... 04 - Modified: 2018-05-21 10:22:13 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Janja Garnbret: Motivacijo črpam izključno iz ljubezni do plezanja 05 - Modified: 2018-05-21 09:16:22 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Vsepovsod ljubezen in spomin na Diano 06 - Modified: 2018-05-21 09:09:17 - Feat.: 1 - Title: Slovenski strokovnjaki v tujini: Slovenija ne pokaže, da bi jih potrebovala 07 - Modified: 2018-05-21 11:43:46 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Erdoğan v Sarajevu očaral evropske Turke 08 - Modified: 2018-05-21 10:55:08 - Feat.: 1 - Title: Fitnes in bazen Tivoli danes zaradi sanacije zaprl vrata 09 - Modified: 2018-05-21 10:25:12 - Feat.: 1 - Title: Olimpijin junak iz Argentine: Vesel sem zaradi navijačev, igralcev, Ljubljančanov 10 - Modified: 2018-05-21 11:39:31 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Amsterdam v boj proti navalu turistov 11 - Modified: 2018-05-21 11:34:36 - Feat.: 1 - Title: 60 tisoč porschejev nazaj v tovarno 12 - Modified: 2018-05-21 08:50:28 - Feat.: 1 - Title: V Ljubljani zagorela štiri tovorna vozila
weather icon
22°
Vreme jutri:
pretežno oblačno
01 - Modified: 2018-05-21 10:55:08 - Feat.: 1 - Title: Fitnes in bazen Tivoli danes zaradi sanacije zaprl vrata 02 - Modified: 2018-05-18 18:27:40 - Feat.: 0 - Title: V palači Cukrarna načrtujejo knjižnico za mlade 03 - Modified: 2018-05-18 15:33:35 - Feat.: 0 - Title: Butični hotel 
ob Kolodvorski v gradnjo 
še pred poletjem? 04 - Modified: 2018-05-18 07:26:30 - Feat.: 1 - Title: Čas izgorelosti 
in negotovosti 05 - Modified: 2018-05-18 09:24:36 - Feat.: 1 - Title: Sodišče odločilo v prid voznikov mestnega avtobusa 06 - Modified: 2018-05-17 13:15:01 - Feat.: 1 - Title: Kako napisati svetovno knjižno uspešnico? 07 - Modified: 2018-05-16 08:30:44 - Feat.: 0 - Title: Združeni bi bili peta ekonomija na svetu 08 - Modified: 2018-05-16 08:41:15 - Feat.: 0 - Title: Več za odvetnike kot za napake v stanovanjih      09 - Modified: 2018-05-15 15:59:19 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Tomačevski črnograditelji tik pred legalizacijo hiš 10 - Modified: 2018-05-15 11:03:29 - Feat.: 1 - Title: »Nekaj lokacij sva zamolčala, da imajo lokalci tam svoj mir« 11 - Modified: 2018-05-15 13:42:57 - Feat.: 0 - Title: Prestižna pasivna hiša na sodišču, stanovanja pod hipoteko 12 - Modified: 2018-05-15 11:00:03 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Končno nadstreški ob glavni avtobusni postaji 13 - Modified: 2018-05-13 10:14:37 - Feat.: 1 - Title: »Ta država je revna zato, ker so bile politike napačne« 14 - Modified: 2018-05-11 17:35:13 - Feat.: 0 - Title: Tek za prijatelje in uživače v zeleni oazi 15 - Modified: 2018-05-11 12:27:35 - Feat.: 0 - Title: Nov, okrogel vrtec z izrazito pozitivno energijo 16 - Modified: 2018-05-10 13:46:19 - Feat.: 1 - Title: Lokal pod Kinoteko nezanimiv
01 - Modified: 2018-05-21 11:43:46 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Erdoğan v Sarajevu očaral evropske Turke 02 - Modified: 2018-05-21 11:39:31 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Amsterdam v boj proti navalu turistov 03 - Modified: 2018-05-21 10:27:20 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Temačna stran Leipziga 04 - Modified: 2018-05-20 21:05:00 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Portret: Tudi legendarni Gianluigi Buffon zgolj (velik) človek 05 - Modified: 2018-05-21 10:22:13 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Janja Garnbret: Motivacijo črpam izključno iz ljubezni do plezanja 06 - Modified: 2018-05-21 11:34:12 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Fotografije dneva (21. 5.) 07 - Modified: 2018-05-21 08:25:47 - Feat.: 1 - Title: FOTO:Maduro ostaja na čelu Venezuele 08 - Modified: 2018-05-18 14:00:49 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Ko Židan pusti svoje sledi. Dobesedno. 09 - Modified: 2018-05-21 08:33:37 - Feat.: 0 - Title: FOTO:Ko Židan pusti svoje sledi – dobesedno 10 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 11 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 12 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi 13 - Modified: 0000-00-00 00:00:00 - Feat.: 0 - Title: FOTO: Na ljubljanskih trgih in ulicah silvestrovalo približno 100.000 ljudi