Kreativno: Tretjina

Pravi recept za uspešno poslovno sodelovanje je delo skupaj z naročnikom, in ne zanj.

Objavljeno
05. marec 2015 16.39
Gregor Žakelj
Gregor Žakelj

Nazadnje sem pisal o tem, kako dnevi drvijo in mi za vse zmanjkuje časa. Odtlej ni nič bolje. Izkazalo se je, da smo oddrveli že v mesec marec. Poleg tega se zdi, da se je tudi marec nalezel prelomnega januarskega duha. Postal je prav poseben mesec, mejnik, ko se vsem zdi, da je treba opredeliti stvari na novo. Torej vse roke, dogovore, predavanja, festivale, žirije ...

Od silovitega drena na vseh ravneh bi me lahko pošteno bolela glava, vendar me ne. Pravzaprav prav uživam ob tem neredu. Hkrati sem razpet med več projekti in koncepti, za katere še nimam nobene reštive. Ne vem točno, kaj se je zgodilo, a vsi načrtovani projekti me res navdušujejo, kot da končno spoznavam pridne in delovne naročnike, ki imajo neverjetno željo po ustvarjanju nečesa drugačnega. In to je ravno tisto najboljše: delovni ljudje so vedno dobre volje, tako da ob njih nimaš občutka, da »delaš«, temveč da skupaj z njimi ustvarjaš. In prav komaj čakam, da novi projekti zaživijo.

Verjetno je k temu vzdušju veliko pripomoglo tudi moje novo pravilo, da si za vsakega novega naročnika vzamem čas in jasno zapišem pravila sodelovanja. Po novem to naredim, še preden me projekt popolnoma prevzame, saj bi najbrž pozneje v svojem entuziazmu papirologijo znova zanemaril. Dejstvo je, da je uradnikovanje moja šibka točka. Da sem rad raztresen, je tudi že znano. Nov projekt me preveč prevzame, preprosto se vržem vanj in upam na najboljše. Tako nekako delujem že zadnjih deset let in se je skoraj vedno obneslo, res pa je, da tak način najbrž ni preveč pameten.

Zato sem končno uvedel novo pravilo 1/3:

- 1/3 avansa za celoten projekt,

- 2/3 ob potrditvi oblikovanja,

- 3/3 ob oddaji projekta.

In še bolje, deset odstotkov vrednosti projekta, ne glede na potek sodelovanja, obdržim za porabljen čas, ki ga seveda nikakor ne morem dobiti nazaj. Tako dam sodelujočim vedeti, da je moj čas dragocen, če že kdo dvomi o zmožnosti opravljenega dela ali pač ne verjame, da imam tudi jaz položnice in prehranjevalne potrebe, ali pa, še huje, pozabi, da sta za opravljeno delo nujna čas in znanje. In oprostite, prosim, kakšen rok plačila pa je navadno zahtevanih 90 dni? 90 dni! To je oddaljeno tri mesece od opravljene storitve. Končane, »zglancane« in oddane.

Zanimivo je, da je tak postopek v drugih poklicih večinoma ustaljen potek dela. Stanovanje moramo zaarati, za počitnice plačati avans, obrtniku vnaprej plačam material ipd. Tega denarja potem ne dobim nazaj, če si slučajno premislim. To je moje tveganje.

Sicer pa se je v vseh letih redko zgodilo, da bi bil kdo nezadovljen z opravljeno storitvijo. Gre za redek in čuden pojav, za katerega si večinoma kriv sam. Narobe si ocenil naročnika in nisi jasno določil poteka sodelovanja. Premalo si se z njim pogovarjal in narobe ocenil njegovo bistvo, ciljno skupino in trg. Prehitro si mu pokazal rešitev. Pravi način je namreč delati skupaj z naročnikom in ne zanj. Če z naročnikom sodeluješ, bosta ustvarila nekaj dobrega. Če delaš zanj, je rezultat bolj odvisen od sreče in »všečnosti«. Menim, da nikakor nimam vedno prav, saj bi to pomenilo, da bi moral imeti vse naročnikovo znanje. Zato z veseljem naredim novo rešitev, če prva ni bila ustrezna.

Z avansom torej dam vedeti, tako sebi kot naročniku, da obstaja velika želja po obojestranskm sodelovanju, po združitvi strokovnosti, po nastanku nečesa novega. Vzpostavi se zaupanje in nastanejo super projekti.

Ne gre samo za končno oblikovno rešitev. Konec koncev smo obrtniki in oblikovati zna marsikdo. Gre predvsem za moje ideje in koncepte, ki jih združim v končno obliko. To je ta avans, to je ta čas.

In to je tisto zaupanje, ki prinese dobre naročnike.

Gregor Žakelj je art direktor in soustanovitelj oblikovalskega studia VBG.

***

Osrednja rdeča nit blogov je kreativnost - kreativnost pri doseganju postavljenih ciljev, kreativnost pri premagovanju ovir, kreativnost pri izboljševanju socialnega in fizičnega okolja, v katerem živimo ...

S kreativnimi blogi vam strežemo vsak petek ob 9. uri, v vlogi njihovih avtorjev pa nastopajo še:

* Aidan Cerar, urbani sociolog iz Regionalnega centra kreativne ekonomije - RRA LUR.

* Matej Povše, fotograf in multimedijski ustvarjalec.

* Ana Osredkar, soustanoviteljica iniciative Service Design Slovenia, business development manager po poklicu in service designer po srcu.

* Andrej Mercina, arhitekt ter (so)ustanovitelj in direktor biroja Trije arhitekti.

* Jernej Stritar, oblikovalec vizualnih komunikacij in partner v oblikovalskem studiu IlovarStritar.