Minuta za vzgojo: Kdo je dober učitelj

Kaj o tem menite vi?

Objavljeno
08. december 2016 09.41
Posodobljeno
08. december 2016 11.00
Sonja Merljak
Sonja Merljak

Slovenski učitelji se veselijo, saj so dosegli pomemben uspeh. Mednarodna raziskava Pisa 2015 je potrdila, da v šoli dobro delajo.

A pojavljajo se tudi opozorila, da Pisa spodbuja tekmovalnost: učiteljev, šol, držav. Ker so v številnih državah učitelji nagrajeni za dosežke na takšnih tekmovanjih, v ospredje postavljajo merljiva znanja, opozarja prof. dr. Michael W. Apple, ki je ta teden prejel častni doktorat Univerze v Ljubljani.

V ZDA na primer učitelji dobivajo denar glede na uspeh na preizkusih. »To je katastrofa. Veliko sem v šolah in učitelji mi pripovedujejo, da si ne upajo biti inovativni, da uporabljajo samo standardizirane učbenike, ker temeljijo na testih.«

Njihova plača in ocena temeljita na uspehih učencev na testih. To opaža tudi v Avstraliji, v Veliki Britaniji, Turčiji, povsod. Učitelji se osredotočajo na merljive vsebine.

Dokaze za njihova prizadevanja so v števillnih državah omejili le na majhen košček tega, kar učitelji počno.

Marsikje so obenem še medicinske sestre, socialne delavke, terapevti, celo nadomestni starši.

Včasih so pri svojem delu zelo izvirni, včasih morajo trdo delati vse leto, da dosežejo otroka.

»To pomeni, da moramo opazovati razrede, in to tako, da bomo videli, kako v enem dnevu sprejmejo približno 5000 do 10.000 odločitev.«

Prof. Apple si prizadeva, da bi zato poleg Pise in drugih merljivih orodij v šolah uporabljali vrsto meril, vendar bi morala biti ta tudi smiselna.

V Teksasu, denimo, merijo število nasmeškov in spremljajo pravilno zastrtost oken. Čemu?

»Ne vem, nekoč se je nekdo tega domislil in to se je ohranilo.«

Starše zanima, kako dobra je šola, ki jo obiskuje njihov otrok. Otroci pa znajo povedati, kaj je zanje dober učitelj.

Kako pa bi vi ocenili, kdo je dober učitelj?

Zame je tudi to, da je poleg tega, da obvlada snov, še srčen in da zna pristopiti k otroku tam, kjer ta je, ne pa da ga čaka tam, kjer bi ta po njegovem ali po merilih testov in standardov moral biti. Obenem ima visoka pričakovanja in otroka spodbuja, vendar tudi ve, da ga spodbuja, ker otrok to zmore, ne zato, ker to mora.