Najbolj skrb vzbujajoča obdobja v zgodovini so običajno medvladja, obdobja med kraljevo smrtjo in vzponom njegovega naslednika. Politični vakuum preplavijo nemiri, vojne in celo bolezni. Antonio Gramsci je v svojih Pismih iz ječe zapisal, da »staro umira, novo pa se ne zmore roditi«.
Neorganiziranost in zmeda leta 2016 nista tako hudi, kot so bili nemiri v medvojnem obdobju, ko je Gramsci zapisal citirano misel, vendar je prav gotovo simptom najnovejšega medvladja.
Razpad starega,
Tudi če se nam bo uspelo izogniti nočni mori predsedovanja Donalda Trumpa – kar se zdi vedno bolj verjetno –, ZDA ne morejo biti več svetovni policist. Velesile, kot so Rusija, Iran in Kitajska, opazujejo odzive ZDA v Ukrajini, Siriji in Južnokitajskem morju. Zaveznice ZDA, na primer Turčija, Saudska Arabija, Poljska in Japonska, kujejo neodvisno in odločno zunanjo politiko, s katero hočejo nadomestiti nepripravljenost ZDA, da še naprej prenaša tuja bremena.
Medtem pa vedno slabša povezanost Evropske unije spodkopava njeno moralno avtoriteto na svetovnem odru. Številne svetovne institucije, ki so odsev evropskih vrednot in norm – od Svetovne trgovinske organizacije (WTO) in Mednarodnega kazenskega sodišča v Haagu do Okvirne konvencije Združenih narodov o spremembi podnebja (UNFCCC) –, so zastale.
EU ni več edini
Še huje, EU-integracija je nazadovala, saj si njene članice prizadevajo, da bi se izolirale od zunanjega sveta, in ne poskušajo svojih skupnih vrednot izvoziti v druge predele sveta.
Posledica tega je, da največje nevarnosti izvirajo od znotraj, ne pa od zunanjih sovražnikov. Celo v Nemčiji, za katero se je dolgo zdelo, da je imuna na takšne pritiske, je notranji minister govoril o prepovedi nošenja burk (kar bi vplivalo na 300 ljudi), podkancler pa je razglasil smrt Čezatlantskega trgovinskega in naložbenega partnerstva (TTIP) med EU in ZDA, še preden se je truplo ohladilo.
V zadnjih nekaj desetletjih je EU dokazala, da zmore biti globalizacijska sila, ki ruši pregrade med ljudmi in nacijami. A danes njeno preživetje temelji na zaščiti državljanov pred silami, ki jih je prav ona uveljavljala.
Povratni učinki
Nevarnost je to, da bi lahko veliko od tega, kar je EU v dobrih časih upravičeno pospeševala, med sedanjim medvladjem pospešilo njeno razkrajanje. Na primer: zaradi velike negotovosti glede razmer v Evropi in svetu v prihodnosti so razprave o širitvi ali TTIP odveč. Še huje, že samo odpiranje tovrstnih vprašanj bi zagotovo izkoristili evroskeptiki.
EU mora ločiti med osrednjimi in obrobnimi prioritetami. Glede odnosov EU z Rusijo in Turčijo (ter odnosi med tema dvema državama) bi se morale članice zediniti za politiko, ki je v interesu vseh. Toda glede drugih področij bi bila priporočljiva nekoliko večja prilagodljivost skupaj z zavezo o premestitvi beguncev in pravili območja evra, kjer bi prevelika togost evropsko enotnost lahko upognila in prelomila.
Poleg preprečevanja zavezništva med Rusijo in Ankaro bi morala EU tudi premisliti o svojih namenih v soseščini.
Mir ni samo stanje
Glede Gruzije, Ukrajine in Moldavije bi moral biti cilj spodbujanje stabilnih in predvidljivih vlad. V nekaj prihodnjih letih bi jih EU morala obravnavati kot neodvisne tamponske države, ne pa kot države, ki čakajo na članstvo v EU. Še posebno pomembno je, da EU ne bo začrtala rdečih linij, ki jih ne bo pripravljena braniti.
Na nemirnem Bližnjem vzhodu EU ne more upati na to, da bo glavna igralka. Vendar lahko, če bo zgolj opazovalka, svoje prebivalce zaščiti pred nestabilnostjo. Še posebno v Siriji in Libiji bi morala EU bolj sodelovati z območnimi silami ter ZDA in Rusijo. Spodbuditi bi morali politični proces, ki lahko pomaga pri zmanjšanju nasilja, zagotavljanju človekoljubne pomoči in zajezitvi begunskega toka.
Kdo bo pisal pravila
Zgodovina se giblje ciklično. Medvladje se bo nekoč končalo in rojena bo nova ureditev. Gotovo je, da bodo tisti, ki bodo preživeli in podedovali stari red, pisali pravila novega. Cilj EU, ki ga bo dosegla zgolj s prilagodljivostjo in pogumom, mora biti to, da je sama še naprej uresničljiv projekt. S tem lahko postane ena od avtoric novega reda.
Mark Leonard,
direktor Sveta Evrope za zunanje zadeve
Project Syndicate, 2016