Ustvarjalnost in inovativnost

Skupne točke umetnosti in vodenja so vizija ali koncept, veščine in izviren slog. Umetnost je zato odlična metafora za vodenje.

Objavljeno
25. april 2015 01.01
Danica Purg
Danica Purg

V knjigi The Fine Art of Success avtorji Jamie Anderson, Jörg Reckhenrich in Martin Krupp pojasnjujejo, da je Madonna uspešna zaradi nenehnega obnavljanja svoje javne podobe, Tizian in Tintoretto, velika beneška tekmeca v 16. stoletju, pa sta bila po njihovem mnenju uspešna zaradi strateške inovativnosti. Vincenta van Gogha, Paula Gauguina in Pabla Picassa navajajo kot tiste umetnike, ki so se znali prilagoditi globaliziranemu svetu s prisvajanjem, interpretacijo in združevanjem različnih sestavin. Toda van Gogh in Gauguin nista zelo dobra primera, če bi radi povedali, da sta znala postati uspešna (van Gogh ni prodal nobene svoje slike!).

Strinjam se s tem, da se poslovni menedžerji in voditelji lahko veliko naučijo, če so odprti do drugih kultur in jih znajo interpretirati pri svojem delu. Res je koristno in navdihujoče imeti umetnike za inovativne in strateške voditelje ter izkoriščati spoznanja, pridobljena na podlagi opazovanja njihovega dela, pri funkcionalnih dejavnostih, vendar je treba priznati, da nam umetnost kot taka lahko ponudi veliko več.

Razviti nove načine razumevanja in delovanja

Vsa spoznanja, pridobljena z opazovanjem drugih poklicev in strokovnjakov, pomagajo voditeljem in menedžerjem, da se lažje spopadajo s sodobnimi dinamičnimi izzivi. Toda ali je to dovolj in ali z ugotovitvami, ki se jih naučimo med opazovanjem obstranskih dejavnosti, res lahko razvijemo celostne in družbeno odgovorne poglede na svet? Pri IEDC menimo, da to ni res.

Pri upravljanju in vodenju organizacij v 21. stoletju se je treba posvetiti nenehnemu spreminjanju in dvoumnosti sveta, v katerem se pravila, domneve in ideologije nenehno spreminjajo. Zato moramo razvijati nove načine razmišljanja ter hkrati upoštevati neracionalne, neinstrumentalne in nefunkcionalne veščine ter procese. Direktorji in poslovni voditelji morajo razviti nove načine razumevanja in delovanja – razviti morajo refleksivno, estetsko zavest.

Kako umetnost ustvarja konceptualnost, izraža znanje in dosežke ter razvija neponovljiv slog, so vprašanja, o katerih se moramo nujno spraševati pri upravljanju in vodenju. Tako lažje razumemo, kako naši koncepti in dejanja spodbujajo, navdihujejo in pritegnejo ljudi h konkretnim dejanjem. Tako tudi lažje razmišljamo o delovnih veščinah in tem, da je estetika uporabljenih veščin močno sredstvo organiziranja, upravljanja in vodenja.

Vodenje ima pogosto izviren slog

Razmisliti pa je treba tudi o slogu. Kako umetniki razvijejo slog, ki je pomenljiv in neponovljiv? Ali ni res, da so sestavni deli vodenja konceptualna vizija ter sporazumevalne in spodbujevalne veščine, in ali ni res, da ima vodenje pogosto izviren slog? Skupne točke umetnosti in vodenja so vizija ali koncept, veščine in izviren slog. Zato je umetnost odlična metafora za vodenje.

V IEDC se zavedamo, da je umetnost več kakor metafora, saj nam pomaga postati boljši poslušalec in opazovalec ter nas spodbuja, da pri svojem delovanju upoštevamo domišljijo in intuicijo. To so orodja in pomagala, ki jih potrebujejo menedžerji in podjetja. Z njo se bolje spopadamo z izzivi našega časa ne samo zaradi izpopolnjenih veščin, ampak tudi zaradi drugačnega načina razmišljanja, ki temelji na vrednotah estetike in je povezano z etiko, prav tako kakor si je težko zamisliti »lepoto«, ne da bi z njo povezovali tudi etične vrednote in norme.

V IEDC poskušamo usposabljati menedžerje in poslovne voditelje, ki so pripravljeni voditi kakršen koli proces spreminjanja, hkrati pa znajo voditi proces ustvarjanja boljšega in »lepšega« sveta. Pri IEDC smo prepričani, da tisti, ki živijo in delajo v neki organizaciji, ostajajo v njej zaradi razlogov, pomena in vrednot, ki so precej pomembnejše od funkcionalnosti; skrivajo se namreč v estetiki – občutjih in čustvih, zaradi katerih se zavedajo, da so del nečesa večjega od sebe. Funkcionalnost organizacije je okvir za ustvarjanje pomena in vrednot ter za domišljijo, ustvarjalnost in oblikovanje kulture, podobno kakor to okvir slike na robovih platna omogoča slikarju.

IEDC je proučeval in podpiral pobude, ki so zagovarjale uporabo umetnosti pri razvoju upravljanja in vodenja.

Z glasbo lahko vadimo tudi poslušanje

Pri glasbi se morajo menedžerji in voditelji, ki razstavijo in ponovno skladajo Bachovo sonato, spopadati z disonanco in s harmonijo, s strategijami in inovativno vsebino skladanja.

Z glasbo lahko vadimo tudi poslušanje. Kadar poskušamo dirigirati zboru, lažje prepoznamo pomen čustvenega odnosa in jasnega sporazumevanja. Z vizualno umetnostjo (IEDC ima zbirko 150 umetniških del) spodbujamo refleksijo, postajamo boljši opazovalci in odkrivamo osebne sloge vodenja. Pri jeziku poudarjamo, kako učinkovita je uporaba metafor med govori in sporazumevanjem na splošno. Tudi s književnostjo razvijamo lepo govorjenje in pisanje. Geslo, ki me navdihuje pri razvijanju teh inovacij med razvojem upravljanja in vodenja, se glasi: »Ustvarjalno okolje za ustvarjalno vodenje.« Tokrat bi dodala še: »Inovativno okolje za inovativno vodenje.«

––––––

Prispevek je mnenje avtorice in ne izraža nujno stališča uredništva.

 

Prof. dr. Danica Purg, direktorica in dekanja IEDC – Poslovne šole Bled