Storilnost slovenskega zdravniškega sistema, tj. število storitev ob primerljivih stroških z evropskimi državami, bistveno zaostaja, čakalne vrste so daljše. Nekatere zelo drage naprave v povprečju obratujejo le nekaj ur dnevno kljub enormnim čakalnim vrstam, namesto da bi delovale po 24 ur na dan.
Na predkrizno raven
Velika izjema so zdravniki, ki so z odločnostjo in agresivnostjo približno obdržali svoj status glede na povprečno slovensko plačo. Virantova plačna reforma naj bi uredila razmere v javnem sektorju in je nekaterim poklicem, recimo uradnikom, precej zvišala plače in drugim, recimo raziskovalcem ali univerzitetnim profesorjem, precej znižala. Janševa vlada je v kriznih časih uvedla eno največjih znižanj plač v Evropi z obljubo, da jih bo povrnila, če bo gospodarska rast višja do dveh odstotkov. Cerarjeva vlada je do neke mere stabilizirala razmere in delno povrnila odvzeto v času krize, na predkrizno raven pa spušča le najagresivnejše.
Skrbniki slovenskih financ razmišljajo, da 40 milijonov na leto za 6000 zdravnikov sorazmerno pomeni več kot milijardo za 150.000 javnih uslužbencev, kar lahko povzroči finančni razpad Slovenije. Sindikati namesto milijarde zahtevajo 200 milijonov na leto, vlada razmišlja o 100 milijonih.
Mag. Velimir Bole je izračunal, da je Slovenija z milijardo in pol preplačala bančno luknjo, Helios je bil prodan za 200 do 300 milijonov prepoceni. Milijardica ali dve gor ali dol, dokler le ne gre za regrese, plače in pokojnine, pri katerih šteje vsakih 10 evrov. Kaj torej ostane vladi – pomiriti ali preigrati sindikate na primer z obljubo enega prostega dneva več (kar spet stane 40 milijonov)? Popustiti pri javnih financah in prezadolžiti bodoče rodove ali tvegati množične stavke?
Po drugi strani plače večine zdravnikov niti niso gromozanske; recimo, mladi doktor medicine dobi od 1300 do 1400 evrov na mesec po šestih letih študija. Nekateri zdravniki so tako preobremenjeni, da imajo za bolnika le deset minut in dnevno obdelajo tudi po sto bolnikov. Napačna odločitev lahko ima nevarne posledice za bolnika in zdravnika. Včasih zdravniki ne morejo oskrbeti bolnika, ker ni primerne opreme, včasih zavarovalnica prepove nadaljnje delo zaradi varčevanja. Opreme pa tako ali tako noben javni zavod ne more kupiti za manj kot 20 odstotkov dražje, kot če bi lahko sami kupovali – sistem je ali noro zbirokratiziran ali pa stimulira »nagrajevanje« posrednikov.
Uzurpatorski odnos,
Ste se kdaj vprašali, zakaj predsedniki vlad, pristojni ministri in sekretarji po leto in več ne obiščejo na primer Univerzitetnega kliničnega centra v Ljubljani ali Mariboru? Ali ni to podobno, kot če direktor eno leto ne bi obiskal svojega podjetja, pač pa bi javno grdo govoril o podjetju in zaposlenih v njem?
Ste se kdaj vprašali, zakaj v dveh letih pristojni ministrstvi nista pripravili novega raziskovalnega, zdravniškega in visokošolskega zakona, pri čemer so bili nekateri praktično spisani že v prejšnji vladi?
Ste se kdaj vprašali, zakaj so stalno odkrite nove in nove afere v zdravstvu, nova in nova preplačana oprema ali storitve? Ali ne bi mogla in morala smotrna politika že zdavnaj narediti red s primerno zakonodajo in z nekaj eksemplaričnimi sodnimi procesi kaznovati goljufe v zdravstvu in pravzaprav kjerkoli? Ali pa je to del taktike, kot trdijo nekateri sindikati, s katero namenoma podpirajo prehod v zasebno zdravstvo ter ščuvajo zasebni in preostali del javnega sektorja proti zdravnikom – sem usmerjena jeza večine državljanov naj bi omogočila nadaljnjo degradacijo javnega sektorja.
Očitno je ponovno v ozadju nekaj več, kot je vidno v javnosti in medijih. Nobena politika ne more biti tako naivna, da bi tvegala množične stavke ali propad financ. Vsaka slovenska politika, leva ali desna, se klanja globalnemu kapitalu in evropskim navodilom, četudi na račun slovenskih interesov.
Politiki izgubljajo stik
Raziskovalci in univerzitetni profesorji so žrtve svoje civiliziranosti, pri čemer profesorji z raznimi dodatki še vedno nekako zaobidejo omejitve.
Politiki žal izgubljajo stik s prebivalstvom, še več – v svojih računicah izgubljajo tudi stik s tem, kaj je za Slovenijo dobro – delati kakovostno, nastavljati najsposobnejše na odgovorna mesta, pripravljati kakovostne zakone, reforme. Samo poglejmo nastavljanje ministrov: ključna je politična razdelitev, potem po spolu, starosti, barvi las … in šele na koncu pride v poštev dejanska sposobnost opravljati eno izmed najodgovornejših nalog v državi. Bi se peljali s pilotom, ki je bil izbran tako, ali raje s konkurenčnim podjetjem, ki izbira glede na pilotove sposobnosti?
Problem politike je, da se je po besedah dr. Ljuba Bavcona povampirila in si prisvaja oblast po lastnih pravilih tako znotraj stranke kot države, državljani pa ne morejo spremeniti tega uzurpatorskega odnosa. Kolikokrat je civilna družba že zahtevala omejitev mandatov predsednikov političnih strank ali poslancev in kaj od tega se je uresničilo?
Kam ste odšli, zdrava pamet, poštenje in kakovostno delo? Po dogodkih s stavko zdravnikov verjetno na izlet v Butale. Po drugi strani pa se kljub zavajanju in političnim igricam ljudje počasi zavedajo, kaj se v resnici dogaja: neoliberalno bogatenje elit in oblastnikov v spregi z množičnimi mediji na račun preostalih 95 odstotkov prebivalstva, posledica pa je stagnacija Amerike in Evrope.
***
Prispevek je mnenje avtorja