Kdo so blagovne znamke

V tujini zamenjajo uprave podjetij že, ko se začenja zmanjševati dobiček.

Objavljeno
18. junij 2012 22.05
Vesna Bertoncelj Popit, gospodarstvo
Vesna Bertoncelj Popit, gospodarstvo
Kako ugledno je podjetje, v katerem delate, in kako ugleden je njegov direktor? V neprijaznih časih, v katerih trenutno živimo, je zagotovo veliko takih, ki jih take primerjave zanimajo manj kot njihove plače in vsakdanje skrbi za preživetje. Še manj to zanima tiste, ki so izgubili delo ali ga sploh še niso dobili. Čeprav se je v javnosti ugled direktorjev in podjetij zaradi nekaterih slabih primerov zelo zmanjšal, poslovna javnost na svoj stan gleda bolj prizanesljivo.

Pa tudi sicer vseh podjetij ni mogoče metati v isti koš. V Sloveniji je vendarle veliko več dobrih in uspešnih podjetij kot slabih in insolventnih ali takih, ki so celo že v stečaju, čeprav se o teh govori in piše največ. Veliko bi jih z nekaj volje in denarja tudi zmogli rešiti, seveda pa ne tudi direktorjev, ki so ji »zafurali«. V tujini uprave zamenjajo že, ko se dobiček in donosnost šele začenjata zmanjševati, pri nas pa teh meril ne upoštevajo in vodstva podjetij ostajajo na položajih tudi po tem, ko podjetja že tonejo v izgubah.

Na lestvicah podjetij z največjim poslovnim ugledom leta 2012 in najuglednejših direktorjev, ki jih pripravlja družba Kline & Partner, najdemo odlična podjetja in odlične direktorje, vendar tudi nekatere, ki si po našem mnenju uvrstitve med 50 najuglednejših ne zaslužijo. Med poslovno najuglednejša podjetja se je, na primer, uvrstil največji lanski izgubar, kranjska Sava. Med poslovno uglednimi direktorji pa je tudi Jašovič v odstopu iz neugledne NLB. Zaradi krize so imela izgubo nekatera ugledna podjetja, zaradi finančnih težav in zadolženosti se ponekod trudijo pridobiti denar za dokapitalizacijo. Nekatere je v težave pahnil menedžerski prevzem, ker jih je dohitela kriza, BTC z menedžerskim prevzemom po Markoviću pa se ji je pravočasno izognil. Danes je Jože Mermal ugleden direktor in ga ne zmerjajo s tajkunom.

Sicer pa nam lestvici najuglednejših podjetij in direktorjev pokažeta marsikaj. Med drugim tudi to, da imajo nekateri direktorji svoja podjetja na lestvici uglednih, drugi pa ne. Krka in Colarič ostajata najuglednejše podjetje in direktor. S svojimi podjetji so med najuglednejšimi tudi Gorenje in Bobinac, Trimo in Finkova, Riko in Škrabec ter drugi. Po drugi strani je, na primer, Lek drugo najuglednejše podjetje, vendar med 50 najuglednejšimi direktorji nima svojega direktorja Urlepa, visoko uvrščeni Rigelnik med prvimi 50 uglednimi podjetji nima ACH. Čeprav je tretje najuglednejše podjetje Microsoft, je njegova direktorica pristala šele na 21. mestu. Po drugi strani se je nekdanji prvi slovenski bogataš Mirko Tuš, od katerega so banke zahtevale prodajo nekaterih podjetij, uvrstil na četrto mesto, njegovega Egrotuša pa ni med najuglednejšimi podjetji. Zaman bi iskali ugledni Dars, medtem ko je Mateja Duhovnik poslovno ugledna.

Očitno so torej nekateri direktorji večja blagovna znamka kot njihova podjetja. Čeprav so ugled lahko pridobili tudi zunaj podjetij, se zdi najboljša in najučinkovitejša formula za uspeh to, da sta zelo ugledna oba, direktor in podjetje.