Kitajska gora pri Mohamedu

V Sloveniji je nekaj resnih zaviralcev razvoja.

Objavljeno
21. november 2014 20.50
rsi*MNENJA/SOBOTNA
Boris Šuligoj, Koper
Boris Šuligoj, Koper
Je Slovenija dočakala kitajske poslovneže dovolj pripravljena? Sploh ve, kaj bi se s Kitajsko rada dogovorila? Ali pa je šlo le za opaznejši turistični obisk? Nerodno bi bilo, če po tem obisku ne bi vedeli, kaj naj se konkretno sploh dogovorimo. Medtem ko Kitajska vlaga milijarde v Veliko Britanijo, Francijo, Švico, Italijo, Nemčijo in so nas pri dogovorih s Kitajci prehiteli že skoraj vsi z Balkana (od Srbov in Bosancev do Hrvatov in Črnogorcev), je Slovenija spet »najbolj pametno« zadnja. Kako nepripravljeni smo bili na Kitajce, je pokazal obisk največjega kitajskega gradbinca v Luki, v enem od standardnih adutov slovenske gospodarske diplomacije. Yuan Li je odšel iz Luke z malce dolgim nosom. Izvedel je lahko, da lahko za še nekaj milijonov ton poveča pretovor, potem pa se bo ustavila, ker blaga ne bo smiselno kopičiti v pristanišču, če ga železnica ne bo »požrla«. Luka načrtuje do leta 2020 za največ 240 milijonov evrov vlaganj in zanje ne potrebuje nobenega zunanjega vlagatelja. Če se hoče kitajski gradbinec prijaviti za izvajalska dela, naj počaka na razpis.

Posebno poglavje je obnova železnic, ki naj bi bil naš največji infrastrukturni projekt, čeprav državi niti njenega najnujnejšega delčka (drugega tira) ne bo uspelo premakniti z mrtve točke. Ko smo DRI upravljanje naložb (v državno družbo, ki s svojim svetovanjem in projekti odločilno vpliva na potek gradnje drugega in vseh drugih tirov v državi) postavili vprašanje, ali so državnim organom svetovali, naj kitajskim investitorjem ponudijo izdelavo nezavezujoče ponudbe za gradnjo drugega tira, so nam iz DRI neprizadeto odgovorili, da bodo imeli Kitajci na mednardonem razpisu kot vsa podjetja to možnost v skladu z zakonom o javnem naročanju. Nihče od odgovornih v državi ne odgovori dovolj jasno, zakaj Slovenija že zdavnaj ni objavila razpisa za nezavezujoče ponudbe za ta tir. Se mar kdo boji realnejših podatkov o investiciji? Predor Markovec je živ primer: stal bo polovico od tistega, kar so v državi napovedovali pred osmimi leti. Kitajci so neštetokrat dali vedeti, da bi oni zgradili dvojni drugi tir skoraj trikrat ceneje in trikrat hitreje. Ampak tega v DRI in na ministrstvih nočejo slišati. Kdo ve zakaj? Kitajci so prišli, zanikali vrsto stereotipov, ki jih širijo nevedneži in drugačni interesi o njih, na vrsti je Slovenija. Se je sploh zares pozanimala, kako bi bistveno ceneje zgradila drugi tir?

Pred leti se je podobno ponujal avstrijski in italijanski kapital. Zahtevali so zgolj koncesijo za 20 let. Drugi tir bi bil zdaj že pri koncu in bi se zdaj pogovarjali o novih projektih ... Ampak ne. V Sloveniji je nekaj resnih zaviralcev razvoja. Tudi zanje bi morala obstajati možnost kazenskega pregona. Ustavljanje gospodarske aktivnosti celotne narodove ekonomske baze je vsaj tako hud zločin kot menedžerski prevzemi. Le razkriti in razgaliti bi bilo treba ozadja tega specifičnega slovenskega podzemlja. Izgovor »nisem vedel« za tiste, ki so odgovorni, ne more biti več izgovor.