Malo upanja

Strateškega partnerja bo celo za ceno enega evra težko pritegniti.

Objavljeno
02. avgust 2012 23.25
Aleš Stergar, gospodarstvo
Aleš Stergar, gospodarstvo

Lastniki Adrie Airways - država in slovenske poslovne banke, ki so pred tri četrt leta del terjatev spremenile v lastniške deleže - so z nekajmesečno zamudo glede na sanacijski program objavile mednarodni javni poziv, s katerim neobvezujoče prodajajo tričetrtinski delež domačega letalskega prevoznika. Zamuda ni kritična, saj bi bil kakršenkoli prenos lastništva uspeh.

Adria Airways je - čeprav s sodobno floto trinajstih letal - minorni igralec na evropskem letalskem trgu, na katerem je konkurenčni boj kljub skupnemu nastopu proti evropski birokraciji neizprosen. Od začetka letošnjega leta so bankrotirali zasebni katalonski Spanair, državni madžarski Malev in zasebni danski Cimber Sterling, ki je imel ob stečaju letošnjega 3. maja v floti devetnajst letal.

V vseh treh primerih so potnike prepeljali drugi prevozniki in tudi prevzeli donosne linije, ki pa jih na Brniku doslej ni bilo prav veliko. V lanskih razpravah ob dokapitalizaciji Adrie Airways je bilo skupno stališče, da mora sedež družbe tudi po morebitni prodaji ostati v Sloveniji. Prav zato hoče država v njej ohraniti kontrolni delež.

V notranjih evropskih strateških povezavah je v zadnjem desetletju igrala pri nakupih glavno vlogo nemška Lufthansa. Toda njene prevzemne tarče so bile precej večje od Adrie, predvsem pa je v primeru Swissa in Brusselsa kupila sanirani družbi, ki sta nastali na pogoriščih nekoč uglednih Swissairja in Sabene. Ko je Lufthansa dejansko za en evro »kupila« Austrian Airlines, so imeli naši severni sosedje precej težav, ki so se nadaljevale v triletnem moratoriju, ostrejše poteze pa so Nemci potegnili šele pred meseci. V času, ko je Lufthansa tudi že odprodala svoje britansko podjetje British Midland.

Lufthansa bi bila verjetno idealen strateški partner za Adrio Airways, a Nemcev kapitalska povezava ni zanimala niti v boljših časih. Dejansko imajo danes vsi veliki prevozniki ob konkurenci nizkocenovnikov preveč svojih letal. Kapitalsko povezovanje izgubaških ex-yu prevoznikov pa je tako ali tako pravljica za lahko noč. Tu pride v poštev le poslovno sodelovanje, tako kot pri Air Indii.

Vse oči so tako uprte proti Bližnjemu vzhodu. Arabske letalske družbe so med najboljšimi na svetu, tudi denarja jim ne primanjkuje. Ob spomladanskem obisku turškega premiera Recepa Tayyipa Erdogana v Sloveniji so govorili tudi o sodelovanju v letalski industriji. Tako Turkish Airlines kot Adria sta članici Star Alliance, toda njena članica je tudi poljski Lot, od nakupa katerega pa je po petmesečnem preverjanju Turkish Airlines odstopil - formalno zaradi prevelikih evropskih administrativnih omejitev.

Ključno vprašanje je, ali Adria Airways sploh lahko kaj ponudi. Miniaturni slovenski trg, kjer potniki večinoma iščemo najcenejše variante po okoliških letališčih, skupna slovenska turistična ponudba pa tudi ni kakšen presežek, zagotovo ni vabljiv. Ena od možnosti je tako rastoči kosovski trg, kjer je Adria že vzpostavila svoj drugi »hub«, matično letališče. Prav ta tržna niša je ena od priložnosti za okleščeno, a samostojno Adrio Airways in njeno zdaj odtujeno Adrio Airways Tehniko.