Najlepša mesta

O trajnostni mobilnosti: čas je, da se Slovenija kot celota usmeri trajnostno, v dobro ljudi, pa ne zgolj v besedah.

Objavljeno
11. oktober 2015 20.39
Borut Tavčar, gospodarstvo
Borut Tavčar, gospodarstvo
Tudi s srcem, ne le z glavo bomo spreminjali promet v mestih, družina Civitas pa je najboljši primer tega, je komisarka za promet Violeta Bulc polaskala programu, ki združuje mesta v projektih trajnostne mobilnosti. V Ljubljani se je članov te družine srečalo največ, z obiski pa jih je potrepljalo po ramah še največ visokih gostov. Župani mest gostiteljev že pridejo na forume, predsedniki vlad in evropski komisarji pa ne.

Vse to kaže, da je tudi v prometu na voljo že toliko primerov dobrih praks, da niti Evropska komisija ne more več odlašati s podporo novim ali vračanju starih rešitev za trajnostno mobilnost. Trendi so se obrnili v isto smer, mladim pametni telefon pomeni več kot avtomobil, časa za brskanje po spletu pa ne bi porabili za vožnjo, če pa se lahko udobno peljejo. Tako se število uporabnikov javnega prevoza celo malce povečuje. Druga prednost mobilnih tehnologij je možnost načrtovanja potovanj, plačevanja vozovnic in vsega drugega, česar pa večina mest še ni izkoristila.

Rešitve, ki jih uvajajo mesta, povečujejo tudi enakopravnost udeležencev v prometu. Le polovica ljudi ima namreč v Sloveniji v lasti avtomobil. Evropa se stara, zato bo treba udobne in uporabne storitve javnega prevoza urediti tudi za starejše, poleg mirnega in varnega okolja, ki ga prav tako omogočajo ukrepi, ki omejujejo avtomobilski promet. Pogled na prometne sisteme se spreminja do temeljev. Ni več pomembno, kako kar najhitreje spraviti avto z enega konca na drugega, temveč to, kako čimbolj učinkovito zadostiti potrebam ljudi po premikanju, pri tem pa ne presegati mejnih vrednosti hrupa in onesnaževati zraka, ki ga ti isti ljudje dihajo. Pomembno je tudi, da imajo dostop do prevozov vsi in da so tudi vsi pomembni deli mesta dostopni za vse.

Najlepša mesta imajo učinkovit javni promet, brez zastojev in brez dolgega čakanja na postajah. Tu bo tudi Ljubljana morala še marsikaj postoriti, verjetno kar temeljito preurediti sistem. Najlepša mesta imajo tudi veliko zelenih površin, območij za pešce in kolesarje, kjer se ljudje srečujejo. Predvsem pa imajo najlepša mesta vizijo čistejše prihodnosti in optimistične prebivalce, ki v to vizijo verjamejo. Brez novih, inovativnih podjetij, ki pritegnejo najboljše mlade, in brez novih, kakovostnih delovnih mest, optimizma ne more biti.

Kljub temu Ljubljana dokazuje, da se z vztrajnostjo in oblikovanjem prave ekipe lahko pride daleč. Potrditve prihajajo od vsepovsod, ne nazadnje tudi največjega foruma Civitas ne bi bilo v Ljubljani. Mesta in strokovnjaki, ki so se zbrali, so znova utrdili vezi, izmenjava izkušenj in dobrih praks se nadaljuje. Mesta tako prehitevajo države in pogosto tudi Komisijo. Čas je, da se Slovenija kot celota usmeri trajnostno, pa ne zgolj v besedah. Za to imamo vse osnove, prihranki pri zdravstvenih storitvah in zmanjšanju škode zaradi prometne gneče, pa bi tudi daleč presegli naložbe. Vsi, ki so že obiskali Slovenijo, se bodo vrnili. Po znanje.